František Kyncl

1934–2011
Pardubice
Düsseldorf

Představitel konstruktivismu, malíř, tvůrce objektů a experimentátor v propojování zvuku a výtvarného umění František Kyncl prožil většinu svého tvůrčího života v německém exilu. Tam se dokázal prosadit jako výtvarník tzv. düsseldorfského okruhu. Přesto ho postihl osud většiny emigrantů a jeho dílo se po roce 1989 dostávalo do kánonu českých dějin umění jen velmi pomalu. Na mnohých významných přehlídkách mapujících konstruktivistické tendence šedesátých let, jako například na výstavě Jiná geometrie (Mánes, 1991) nebo Poesie racionality: Konstruktivní tendence šedesátých let (Valdštejnská jízdárna, 1993–1994), Kyncl zcela chyběl. Z toho důvodu není, až na několik málo výjimek, prostřednictvím svých děl zastoupen ani ve sbírkách českých a moravských galerií.

V letech 1953–1957 Kyncl vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze. Vzhledem k tomu, že se později živil jako propagační výtvarník vytvářející plakáty a reklamy, je pravděpodobné, že zde studoval některý z oborů zaměřených na užitou grafiku či malbu. Po návratu do rodných Pardubic v roce 1960 se jeho zájem začal rozšiřovat o kresbu, malbu a dokonce architekturu, přičemž vytvořil několik utopistických návrhů galerijních budov. Tyto modely či prostorové konstrukce ze špejlí a průhledného papíru se později staly jedním z východisek jeho konstruktivistické tvorby, které se věnoval po celý život.

Ve stejné době začal být Kyncl, podobně jako například jeho vrstevník Milan Grygar, fascinován zvukem a možnostmi jeho záznamu skrze výtvarné prostředky. Tento nový impuls byl podmíněn dobovým technologickým pokrokem, díky kterému bylo například možné nahrávat zvuk na magnetofonové kazety. Výsledkem prvních Kynclových zvukových pokusů byla série Fonetických záznamů z roku 1964. Právě v těchto kresbách tuší na průhledný papír se definitivně oprostil od figurativních motivů a začal rozvíjet geometrickou abstrakci.

V průběhu šedesátých let se i v Československu – pod vlivem uvolňování v kulturní politice komunistického státu – začaly ve většině uměleckých oborů prosazovat experimentální principy směřující k opuštění klasických materiálů, postupů a forem. Vznikla celá řada volných uskupení umělců a umělkyň, jejichž díla bylo možno vidět na zásadních dobových výstavách, jako byla Nová citlivost (Mánes, 1968), Nová figurace (Mánes, 1969) nebo výstava Klubu konkrétistů (Galerie Václava Špály, 1968) reprezentující konstruktivistické tendence, mezi jejichž představitele kromě Kyncla patřil také Milan Dobeš, Radek Kratina, Zdeněk Sýkora a mnoho dalších. Konstruktivní tendence představovaly přitažlivou opozici vůči socialistickému umění padesátých let. Racionálně tvořené, neemotivní geometricko-matematické otevřené struktury, které je možné variovat v dynamické prostorové skladby, nahrazovaly patos předchozí dekády.

Záhy po roce 1968 do zahraničí emigroval jak Kyncl, tak i teoretik Klubu konkrétistů Arsén Pohribný a několik dalších členů: mimo jiné Jiří Hilmar, Tomáš Rajlich nebo Rudolf Valenta. Pohribný i v Německu pokračoval v organizování výstav konstruktivistů, díky čemuž většině z nich pomohl se v neznámém prostředí zorientovat a prosadit. Kyncl se tak se svými kolegy v roce 1971 účastnil výstavy ve Frankfurtu nad Mohanem a v roce 1973 v Muzeu v Bochumi. K zapojení se do německého prostředí Kynclovi pomohlo i krátké studium na Kunstakademii v Düsseldorfu. Právě v tomto městě měl konstruktivismus silnou odezvu také u místních umělců, jako byl například sochař Norbert Kricke. Düsseldorf zároveň představoval jedno z významných uměleckých center Německa, kde se v průběhu let různě protínaly životní i profesní dráhy významných německých autorů, k nimž patřil Joseph Beuys, již zmíněný Kricke nebo Klaus Rinke či Günther Uecker.

Kynclova tvorba během sedmdesátých let pokračovala v důkladném, nikdy nekončícím zkoumání jednoho a toho samého problému, tedy v prostorových a tvarových možnostech struktur – ať už v práci na papíře, nebo v prostorových objektech ze snadno dostupného a levného materiálu, ze špejlí. Tyto objekty bylo možné donekonečna rozšiřovat a nastavovat přidáním dalších a dalších dřevěných tyček. Vznikaly tak velmi křehké krychle, jehlany či jiná elementární geometrická tělesa nebo organické struktury, které autor označoval jednotným názvem Monostruktury či Prostorové struktury.  Stejně jako u prostorových objektů, i u prací na papíře byl pro Kyncla důležitý rytmus mřížky, symetrie a barva. Jeho jednobarevné, až lyricky jemné Monostruktury vznikaly otiskováním bambusových štočků a mřížek do vlhkého papíru, čímž docílil ideální harmonické struktury vypovídající o neviditelném působení sil v uspořádání přírody a universa.

V průběhu osmdesátých let se Kyncl navrátil ke svým experimentům se zvukem a s jeho výtvarným záznamem. Tentokrát však v mnohem propracovanějším a monumentálnějším měřítku. Mezi lety 1980 až 1985 vytvořil řadu vizuálně-zvukových struktur, a to poměrně unikátním způsobem. Prvním krokem bylo pořízení zvukových záznamů. Ty Kyncl získával například z ulice, kde zaznamenával zvuky a hluky města jako třeba projíždějící automobily. V ateliéru mu pak následně tyto zvuky sloužily jako hlavní inspirační zdroj pro fonetické malby. Poslouchal nahrávky a to, co slyšel, zaznamenával na obrovský otáčecí buben potažený plátnem. Mechanický postup dal vzniknout nesčetně variacím náhodně řízených struktur, které se díky otáčivému mechanismu stále překrývaly. Na plátně se tak objevovaly výtvarné partitury ke zvukům města. Právě díky bubnu – tomuto svému rotujícímu vynálezu – byl Kyncl zatím naposledy připomenut na výstavě František Kyncl: Štětce, špejle, rašple v Gočárově Galerii v Pardubicích na přelomu roku 2024 a 2025.

Jak již bylo dříve vzpomenuto, třebaže se František Kyncl v Německu řadil mezi významné výtvarníky a organizátory společenského života soustředěného kolem časopisu o umění Černé na bílém (vycházel v letech 1974–1980), na své opětovné reprezentativní uvedení v Čechách čekal až do svého pozdního věku. Doposud nejrozsáhlejší retrospektivní výstavy František Kyncl: Bod, čára, prostor v Muzeu Kampa, uspořádané na přelomu roku 2018–2019, se již nedožil.

 

Zdroje:

František Kyncl, Konstrukce nekonečna, Galerie výtvarného umění v Mostě, Most, 2006.
Pavel Šmíd, František Kyncl, Galerie města Pardubice, Pardubice 2012.
Noemi Smolik, František Kyncl, Bod, Čára, prostor, Museum Kampa, Praha, 2018.
Jiří Hůla, František Kyncl, Monostruktury, Galerie Caesar, Olomouc, 2003.
Arsén Pohribný, Klub konkrétistů 1967–1997, Praha, 1997.

2025

Vzdělání:

1969–1971
Kunstakademie Düsseldorf, prof. Gerhard Hoehme

1953–1957
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, obor sochařství

1950–1953
Střední uměleckoprůmyslová škola, Praha

Práce, zaměstnání:
1981–1982
pedagog na Kunstakademie Düsseldorf
V Německu založil a vydával časopis Schwarz auf Weiss (Černé na bílém)

Ceny:
1971 a 1978 cena města Düsseldorfu

Od 1968 František Kyncl žil a pracoval v Düsseldorfu, BRD.

Monografie, katalogy, publikace

2024
František Kyncl, Černé na Bílém, katalog k výstavě, DBK, Praha, 2024

2018
František Kyncl, Bod, čára, prostor, katalog výstavy, Muzeum Kampa, Praha, 2018

2014
Kateřina Řerná, Elsi a František Kyncl,  Art & Antiques, 2014, r. 13, č. 10, s. 53

2012
František Kyncl, Galerie města Pardubice, katalog výstavy, Pardubice, 2012

2006
František Kyncl, Konstrukce nekonečna, katalog výstavy, Galerie výtvarného umění, Most, 2006

2003
Jiří Hůla, František Kyncl, Ateliér, 2003, r. 16, č. 13, s. 4
Jiří Hůla, František Kyncl, katalog výstavy, Galerie Caesar, Olomouc, 2003

1992/3
Kyncl, katalog výstavy Monostruktury, Kunstmuseum Düsseldorf im Ehrenhof October – November 1992 a Dům umění města Brna duben – květen 1993.
Texty: Hans Albert Peters, Karel Moudrý, Stephan von Wiese, Jiří Valoch

1973
P. Spielmann, A. Pohribny, 3 KONKRETISTEN AUS PRAG. JIRI HILMAR – MUNCHEN. FRANTISEK KYNCL – DUSSELDORF – TOMAS RAJLICH – DEN HAAG. ED. MUSEUM BOCHUM, 1973

Samostatné výstavy

2024
František Kyncl, Štětce, špejle, rašple, Gočárova galerie, Pardubice

2018
František Kyncl, Bod, čára, prostor, Museum Kampa, Praha

2017
František Kyncl, Galerie U Betlémské kaple, Praha

2012
František Kyncl, Prostorová struktura, Galerie města Pardubic, Pardubice

2011–2012
Pocta Františku Kynclovi, Východočeská galerie v Pardubicích, Pardubice

2009
František Kyncl, Kreuzweg, Sankt Andreas, Düsseldorf

2007
František Kyncl: Geometrie v meziprostoru, Východočeská galerie v Pardubicích, Zámek, Pardubice

2006
František Kyncl: Die Konstruktion der Unendlichkeit, Galerie Ucher, Kolín nad Rýnem
František Kyncl, Vom Stilleben zu Monostrukturen: Retrospektive, Gerhart-Hauptmann-Haus, Düsseldorf František Kyncl, Konstrukce nekonečna, Děkanský chrám Nanebevzetí Panny Marie, Most

2003
František Kyncl, Monostruktury, Galerie Caesar, Olomouc

1999
František Kyncl, Monostruktury, Galerie Jiřího Jílka, Šumperk

1998
František Kyncl, Monostruktury, Galerie Václava Špály, Praha

1993
František Kyncl, Monostruktury, Dům umění města Brna, Brno Východočeská galerie v Pardubicích

1992
František Kyncl, Monostrukturen, Kunstmuseum, Düsseldorf

1991
Divadlo hudby, Olomouc Salónek umění, Toni Mörger, Düsseldorf

1990
Dům umění v Göttingen František Kyncl, Galerie Opatov, Praha Státní galerie, Pardubice

1989
Galerie Hans Mayer, Düsseldorf Spolek přátel umění v Aalen

1986
Frantisek Kyncl, Niederrheinstrasse 78, Düsseldorf Monostruktury, Halfmannshof, Gelsenkirchen

1985
Pracovní výstava (2), Niederrheinstr. 78, Düsseldorf

1984
František Kyncl, Städtische Galerie Lüdenscheid, Lüdenscheid

1982
Spolek přátel umění v Porýní a Vestfálsku, Düsseldorf

1981
Frantisek Kyncl, Zeichnungen, Bilder, Objekte, Galerie Slominsky, Mülheim an der Ruhr

1980
ELEMENTY, galerie Interpress, Varšava Kabinet umění, Baden-Baden

1979
Pracovní výstava (1), Erkrather Str. 352, Düsseldorf Hommage à Lothar Wolleh, Vill Engelhardt, Düsseldorf

1978
František Kyncl, Galerie Walter Storms, Mnichov František Kyncl, Galerie Ilanne, Paříž Galerie Schöller, Düsseldorf Kulturní centrum německého průmyslu, Kolín/R.

1977
Výřezy 1, Kunsthalle, Düsseldorf Městské divadlo, Remscheid

1976
František Kyncl: Bilder, Galerie Hetzler + Keller, Stuttgart František Kyncl, Spencer Stuart, Düsseldorf

1975
Studio Městské galerie na zámku v Oberhausen

1974
Gessmann galerie, Nový Isenburg Halfmannshof, Gelsenkirchen Galerie Hetzler a Keller, Stuttgart

1973
František Kyncl, Arte Centro, Miláno Museum Bochum Galerie Michelangelo, Bergamo

1972
Galerie Milan Mölzer, Düsseldorf

1968
Kulturní dům Pardubice-Dukla

1965
Galerie Dílo, Pardubice

1957
Hotel Stalingrad, Pardubice

Skupinové výstavy

2024
Černé na Bílém, Dům bytové kultury, Praha

2022
Umění je abstrakce: Obrazy, kresby, grafika, sochy, Galerie Chodovská tvrz, Praha

2020
Voda: Proměny obrazu živlu v českém umění 19–21. století, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy Geometrické struktury, Pocta Zdeňku Sýkorovi, Oblastní galerie Liberec, Liberec

2019
Zvuky, kódy, obrazy: Akustický experiment ve vizuálním umění, Dům U Kamenného zvonu, Praha

2016
Uhlem, štětcem, skalpelem…, Muzeum umění Olomouc, Olomouc

2014
Elsi Spitmann, František Kyncl: Dialog sil, Topičův salon, Praha

2013
Klub konkretistů a přátelé: 45 let poté…, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Jihlava Dialog Über Grenzen – Die Sammlung Riese – KOG – Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg Wir Wieder Hier | Bo-wkb 2013 – Kunstmuseum Bochum, Bochum

2010
Galerie Ucher – Galerie Ucher, Cologne Porträt einer Sammlung – Schenkung Gisela und Dr. Wolfgang Flügge – Kunstsammlungen Chemnitz, Chemnitz

2009
re-connaitre, Paksi Képtár, Paks weissaufweiss – schreier & von metternich fine arts, Düsseldorf Samuel Buri, János Fajó, František Kyncl, Petra Fröning – schreier & von metternich fine arts, Düsseldorf

2008
oko zwiedzione – Galeria EL – Centrum Sztuki w Elblągu, Elbląg Moderní a poválečné umění, současné umění, fotografie – galerie 5. patro, Prague

2006
Still & Konsequent: Arbeiten aus der Sammlung Uwe Obier, Siegen

2005
Dostředivé okraje. Vizuální umění z Pardubického kraje, Nostický palác, Praha

2003
World as Structure, Structure as Image – Gallery At the White Unicorn, Klatovy (Překryv s Voda: Proměny obrazu živlu…)

2002
Object. Metamorphoses in Time – Moravska Galerie, Brno

2001
Jiří Kolář sběratel / Jiří Kolář the Collector, Národní galerie v Praze, Praha
Objekt-objekt: Metamorfózy v čase / Object-object: Metamorphoses in time, Dům U Černé Matky Boží, Praha
Klub konkretistu / Club of Concretists – Dum umení, Opava

2000
Umění zrychleného času. Česká výtvarná scéna 1958–1968, Galerie výtvarného umění, Cheb

1999
Club of Concretists / Klub konkretistov – Slovak National Gallery / Slovenská Národná Galéria, Bratislava Strukturen – Galerie Ucher, Cologne

1998
Mezi tradicí a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění 1939–1989, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Jihlava
Club of Concretists – AJG – Ales South Bohemian Gallery, Hluboká nad Vltavou

1997
Art When Time Stood Still – Gallery of Visual Art in Cheb, Cheb
Between Tradition and Experiment / Mezi tradicí a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném – Muzeum Umeni Olomouc / The Olomouc Museum of Art, Olomouc Art
When Time Stood Still – Moravska Galerie / Moravian Gallery, Brno

1996
1st New Zlin Salon 1996 – Regional Art Gallery in Zlin, Zlín Art
When Time Stood Still – Czech Museum of Fine Arts – Ceské muzeum vytvarných umeni v Praze, Prague

1994
Šedá cihla 66/1994 Exil, Zámek Klenová, Klenová

1993
Z Chelmskiej Kolekcji – Galeria Rzezby, Warsaw

1992
Einblicke – Tschechische un Slowakische Kunst der Gegenwart, Kolín nad Rýnem Only paper?, Městská galerie Villa Zanders, Bergisch-Gladbach Pohledy-české a slovenské výtvarné umění současnosti, Deutschlandfunk, Kolín/R

1991
Klub der Konkretisten: Objekte und Graphik, Galerie Interior, Frankfurt nad Mohanem Museum Checkpoint Charly, Berlín, Riga, Moskva, Tifllis Art´91 Basilej, Galerie Hans Mayer

1990
Konkrétní čerň, Městská galerie Lüdenscheid Výtvarné miny, Museum Ddüsseldorf

1989
Knoflík pro Lüdenscheid, Museum v Lüdenscheidu Spolek západoněmeckých výtvarných umělců, Museum Hagen

1988
Devět umělců z ČSSR, Museum Checkpoint Charly, Berlín čas potom, Východoevropské kulturní středisko, Kolín/R.

1987
Klub der Konkretisten 1967–1987, Objekte und Grafiken, Galerie Rafay, Kronberg im Taunus Spolek západoněmmeckých výtvarrných umělců, Museum Hagen Hommage à Joseph Beuys, Bercsényi 28-30 Exhibition Group, Budapešť

1986
Vertikální výstava KÖ 71, Zemská pojišťovna, Düsseldorf Linie, dopisy, poznámky, Městská galerie Lüdenscheid

1985
Spolek západoněmeckých výtvarných umělců, Museum Hagen Kresby z Düsseldorfu 1955-1985

1984
Spolek německých výtvarných umělců, Düsseldorf Small is beautiful, Galerie Zapiecek, Varšava

1983

Spolek německých výtvarných umělců, Berlín

1982
Medium papír, Městská galerie, Villa Zanders, Bergish-Gladbach

1981
Velká düsseldorfská výstava, Düsseldorf Literárně umělecký projekt, Museum Porýní Vestfálska, Düsseldorf

1980
Spolek německých výtvarných umělců, Hannover Galerie Denise Réné-Hans Mayer, Düsseldorf

1979
Galerie Denise René-Hans Mayer, Düsseldorf Numbers , Galerie Nuova 13, Alesandria

1978
Kyncl: Objekte, Zeichnungen, Bilder + Hilmar: Papiereliefs, Galerie Schoeller, Düsseldorf ART´78, Basilej, Galerie Schoeller

1977
Mezinárodní grafika v Budapešti

1976
Spolek německých výtvarných umělců, Manheim Sousedství, Kunsthalle, Düsseldorf

1975
Zimní salón, Düsseldorf

1974
Comparaisons 74, XXe Salon, Paříž IKI 74 Düsseldorf, skupiny IAFKG

1973
Jiri Hilmar, Frantisek Kyncl, Galleria Michelangelo, Bergamo Salon Réalitées Nouvelles, Paříž Salon Grands et Jeunes d‘Aujourd´hui, Paříž

1972
ProArt72, Galerie Milan Mölzer, Dduisburg Galerie Unimedia, Janov

1971
Klub der Konkretisten: Objekte und Graphik, Galerie Interior, Frankfurt nad Mohanem

1970
Třída prof. Hoehmeho, Museum Bochum

1969
Výstava mladých ´69, Výstavní síň Ústředí lidové umělecké výroby, Praha

1968
Nové tendence v tvorbě mladých českých výtvarníků: Obrazy, kresby, grafika, plastiky z šedesátých let, Východočeská galerie, Pardubice Skupina mladých, Galerie Atom, Pardubice Mladé umění ČSSR, Praha

1967
Skupina mladých, Galerie Dílo, Pardubice

1966
Mezinárodní sympossium v Osiekách, Polsko Výstava ve Slupsku a Koszalíně, Polsko Sympozium Zlote Grono v Zielona Gora, Polsko

1965
Galerie Dílo, Pardubice Mezinárodní symposium v Osiekách, Polsko Výstava ve Slupsku a Koszalíně, Polsko Skupina mladých, Koszalínský dům kultury, Polsko

1962
Krajská galerie, Hradec Králové

1961
Východočeská galerie, Pardubice

1960
Pravidelná účast na výstavách pobočky SVČSVU v Pardubicích

1955
Mezinárodní výstava studentů uměleckých škol v Římě

Zastoupení ve sbírkách

Východočeská galerie, Pardubice
Museum Kampa – The Jan and Meda Mládek Foundation, Praha
Galerie hlavního města Prahy
Gočárova Galerie v Pardubicích
Galerie Klatovy/Klenová

Dílo