Počátky tvorby Igora Korpaczewského spadají do téže doby, jako vystoupení protagonistů skupiny Tvrdohlavých, této erbovní generace české postmoderny. Strategie Korpaczevského díla se však poněkud odlišují od dominantní společenské reflexe, vykonávané postmodernisty v 80. letech 20. století. Tento autor se věnuje spíše introspekci a to i na bázi těch zobrazení, které se nezabývají přímo vlastní osobou. Z tvorby KW známe sice i autoportréty, ale její hlavní část představují figurální reprezentace jiných osob. Pozoruhodné je, že model je málokdy konkretizován (nejedná se o adresné portréty). Model sice může pocházet z okruhu autorových blízkých osob, nicméně výsledná reprezentace má obecnější rysy alegorie či personifikace. Tento postup se shoduje s některými tendencemi postmoderny (jak je zmiňuje třeba C. Owens). Jedná se o reakci na modernistický dualistický koncept. Modernismus se pohyboval mezi póly kosmologického symbolu a individuální exprese. Postmoderní reakci představuje mimo jiné jistý návrat k alegorii jakožto fabulační strategii, kdy znovu nabývá na významu otázka role, příběhu. Korpaczevského figury jsou herci rolí, v nichž se spojují konkrétní a obecné rysy. Příběhy často pocházejí z archivu nadčasových existenciálních zápletek (smrt, láska) či z aktualizované mytologie (Mladý bůh). Korpaczewski se zaměřuje na figuru v její subjektivní „vrženosti“, většinou jde o jednotlivé, osamělé postavy. Tato strategie zvýrazňuje vztah mezi divákem-autorem a modelem, vztah mezi Já a Ty (v Lévinasově smyslu). „Ty“ je zde zrcadlem subjektu, jeho partnerem v dialogu, díky němuž se subjekt vůbec rozpoznává a konstituuje. Tuto úlohu plní i malba sama jakožto stopa individua. Subjekt diváka se vytváří vztahem k malbě s jejími konkrétními rysy živoucí a zranitelné entity. Nejde však o tradiční expanzivní expresi (která na diváka spíše útočí), ale o určité sebe-uzavírání zdůrazňující událost setkání s kompaktní individualitou (k tomu přispívá redukovaná barevnost obrazu, uzavřený volumen a omezený prostor). Obraz-figura se zde dává divákovi ve své neredukované přítomnosti bez jakékoliv manipulace či nápovědy pro emocionální reakci. Tato figura pouze jest.
Igor Korpaczewski
Vzdělání:
1988 Akademie der bildenden Künste, Vídeň, Rakousko
1983-1989 AVU, Praha
Stipendia:
1988 Akademie der bildenden Künste, Vídeň, Rakousko
Ceny:
2008, 2009 finalista Umělec má cenu, CZ
INtroCITY/ Nukleární rodina (katalog), P. Vaňous, 2008
P. Vaňous, Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP - Městská knihovna, 21. 12. 2007 - 23. 3. 2008, nestr., Praha 2008
Vaňous Petr: KW/ Tělo a mysl, Revolver revue 70/ 2008, s. 18 – 30
Vaňous Petr: Malířská škola Jiřího Sopka, A2 kulturní týdeník 17/ 2006, s. 8
Vaňous Petr: Igor Korpaczewski / KW (rozhovor), Art&Antiques, květen 2005, s. 48 – 59
Vaňous Petr: Q: Diana, Ateliér 8/2005, s. 5
Vaňous Petr: Bůh má oči všude, Ateliér 11/2001, s. 5
KW (Igor Korpaczewski) (1959), anketa Malující umělci, A2 kulturní týdeník 30/ 2007, s.11
2011
Kim, Galerie SPZ, Praha
Othová – KW (+ Markétas Othová), DUMB, Brno
2010
KW Family, galerie KabinetT, Baťův komplex, Zlín
Q: hírouz (+ Robert Šalanda), NoD, Praha
2009
KW p-p-p-painting, Nová síň, Praha
KW obrazy, České centrum, Vídeň, AT
2008
KW Das Ufer, Galerie Dole, Ostrava
Q: WAKE UP!, Meetfactory, Praha
Q: Star Stop, Benzinka, Slaný
2007
KW, Club Portugues das Artes e Ideas, Lisabon, PT
Q: Sen Insomnie, 36, Olomouc
2006
Q: The String, galerie Art and Concept, Praha
KW Obrazy (+ Robert Šalanda), Galerie Brno, Brno
2005
Q: Diana, OukyDouky, Praha
Q: Diana, galerie AT HOME, synagoga Šamorín, Bratislava, SK
Q: Hold on, I’m coming, A.M.180, Praha
2003
KW Wild (+ Jiří David), CO 14, Praha
Q: Peace on Earth, galerie AT HOME, synagoga Šamorín, Bratislava, SK
2001
Bůh má oči všude, Galerie V. Špály, Praha
1996
Pouta lásky, Galerie JNJ, Praha
1993
KW, Galerie U Řečických, Praha
1992
Odrazy a stíny, Studio Rubín, Praha
2009
Osmdesátá (Česká malba 1984-1995), Wannieck Gallery, Brno
Vedro, Meetfactory, Praha
Prague Biennale, Karlin hall, Praha
Po sametu, GHMP – Dům U Zlatého prstenu, Praha
O barvě, Moravská galerie, Brno
2008
Transfer (malba z Akademie výtvarných umění Praha), whiteBOX gallery, Mnichov, DE
Současný český kubismus, GHMP – Staroměstská radnice, Praha
2007
Resetting, GHMP – Městská knihovna, Praha
projekt galerie Art and Concept, Praha
2006
Já, Futura, Praha
Wannieck Gallery (sbírka Richarda Adama), Brno
2003
Současný akvarel, Galerie Caesar, Olomouc
2+1, Ljublana, Slovinsko
2002
Keine Grenze, Mannheim, Německo
2000
Na volné téma, Galerie V. Špály, Praha
1998
Snížený rozpočet, Galerie Mánes, Praha
1995
Zkušební provoz, Galerie Mánes, Praha
1993
To, co zbývá, Štencův dům, Praha
1991
Artist House, Jeruzalém, Izrael
1988
Konfrontace, Svárov