Jakub Janovský

1984
Jihlava
Praha

Jakub Janovský patří mezi autory současné mladší generace pracující výrazným způsobem s médiem kresby. Kresba je Janovskému univerzálním prostředkem, s kterým lze nakládat svobodně. Lze ji rozvíjet různými, i neočekávanými či překvapujícími způsoby, nejenom na standardních formátech papíru a plátna (nástěnná kresba, intervenční kresby, situační kresba, video, videozáznam, instalace, tetování ad). Volba média není náhodná, souvisí se sklony ve způsobu myšlení a uvažování. Právě smysl pro „svobodné“, místy až anarchizující zacházení s výrazovými prostředky odpovídá „nezávislosti“ Janovského postojů, které svou tvorbou deklaruje. Nejčastěji mají jeho díla povahu sarkastických provokací, agresivních výpadů nebo krutých ironií. Otevírají nepříjemná témata lidské smrtelnosti, pýchy, narcisismu, egoismu, naivity, bezohlednosti či krutosti. Člověk je ve své slabosti a zranitelnosti ukazován v mnoha podobách a podobenstvích jako zosobněná hříčka osudu, kterým je vláčen nebo proti kterému se různým způsobem snaží vymezit, často na úkor svého okolí (Alle gegen Alle, 2011).

Janovský se dotýká temných rituálů obsažených v lidském společenství napříč všemi dobami a všemi kulturami (Sabatum I, 2008; Reminiscence na Morimuru, 2014; Čert, 2012). Jeho sondy jsou nečasové, často znakové, fungují jako zobecněné typologické situace. Tomu odpovídá i jejich zpravidla černobílá, nebo deliricky barevná intenzivní forma, která často nemá daleko ke kvazi-agitačnímu plakátu (Vítězství, 2012), heretické tezi (Ikona, 2012) nebo pervertovanému avantgardnímu manifestu (Hvězda, 2013; Olga, 2012; Soudruzi, 2012). Autor cílí proti dogmatismu jako takovému, ať už je spojen s konkrétní ideologií (fašismus, nacismus, komunismus, satanismus) nebo s konkrétním násilím (rasismus, xenofobie). Důležitý je motiv přepolarizování dobra a zla a jejich etických rámců – ráje a pekla (Tahiti, 2013). Metodou parafráze interpretuje starší malířské a fotografické motivy (Napoleon, 2011; Žena-prso – Pocta Drtikolovi, 2014). Mixuje různé výtvarné postupy a různá vizuální východiska (výrazná je práce s obrysovou kresbou a nestandardními kombinovanými technikami, které vyhrocují „umělost“ či „syntetičnost“ výjevu), aby maximalizoval výraz a koncentroval ho do nalezených zredukovaných forem. Paralelním výsledkem je také žánrový mix, který osciluje mezi moralitou a morytátem. Obraz jako vykřičník. Moralita, která svou negací demontuje, přemazává a ničí sebe sama.

2015

Vzdělání: 
2000 – 2004 SUŠG Jihlava
2004 – 2010 AVU Praha(Atelier kresby – Prof. J. Svobodová, odb. as. J. Petrbok)

Sympozia:
2011    Mezinárodní malířské sympozium, Zborná, ČR
2012    Oberpfälzer Künstlerhaus, Schwandorf-Fronberg – Německo
2013    Vítkovice Smalt Art 2013, Smaltovna Vítkovice Power Engineering, Ostrava

Ocenění:
2009   finalista Ceny NG 333, Národní galerie v Praze, Veletržní palác
2010   finalista Ceny kritiky, Galerie Kritiků, Praha
2011   2. Místo v Ceně NG 333, Národní galerie v Praze, Veletržní palác

Monografie, katalogy, publikace

Bělunková, Libuše, Galerie, A2 kulturní týdeník č.11, 2007
Vaňous, Petr (Ed.): katalog A2 „GA2LERIE“ č. 39, s. 26-27, 2007
Poláček, Vojtěch Poláček, Jakub Janovský – Alcohole Eye, Atelier č.6, s.5, 2008
Vaňous, Petr: Jakub Janovský – Kango Mortale (autoský katalog), 68 str., barev, eng, cze, 2008
Malá, Olga, Kango Mortale, GHMP, 2009
Vaňous, Petr, Kango Mortale, A2 kulturní čtrnáctideník č. 7, s. 4-5, 2009,
Vaňous, Petr, Kango Mortale. První ze Start Up/rozhovor, Atelier č.9, s.4, 2009
Tučková, Kateřina, Portfolio, Art Antiques, č.4, s. 26-27, 2009
Klevisová, Naďa, Trh s uměním – Doba není špatná, Víkend – příloha Hospodářských novin,č. 15, s. 40-41, 2011
Michalová, Rea, Originální a perspektivní,publikace, barev., eng, cze, 2011
Navrátil, Ondřej: Jakub Janovský: Mental Mix(katalog), OFF/Format Gallery, Brno, 2013

Samostatné výstavy

2004    Hlavy z jeho hlavy, Židovský hřbitov, Telč
2007    „19.10“, videozáznam, OGV, Jihlava
2008    Sabatum, OGV, Jihlava
2008    Alcohole eye, Židovský hřbitov, Telč
2009    Kango Mortale, Dům U Zlatého prstenu, Galerie hlavního města Prahy
2011    Familia, Gallery Petr Novotný, Praha
2011    Dušičková (Janovský, Šumbera, Véla), Trafačka, Praha
2011    Alle gegen alle, Michal´s Collection, Praha
2012    Gummi, Michal´s Collection, Praha
2013    Mental Mix, Galerie OFF/Format, Brno
2014    Mental Mix vol.II, Galerie Dole, Ostrava
2014    Mix-er, Tschechische Zentrum Wien, Vídeň
2014    Janovský – Novotný, Galerie Skleněná louka, Brno

Skupinové výstavy

2005    Janovský, Návrat, Petrbok, OGV Jihlava, CZ
2006    Konfrontační přehlídka, „Arskontakt“, Galerie Arskontakt, Brno, Nová Síň, Praha
2007    Výstava studentů AVU Prah, Atelier kresby, Dům umění v Opavě
2007    „AVU 18“, Národní galerie v Praze, Veletržní palác
2008    INTROCITY – Nukleární rodina, Topičův salon, Praha
2009    Body Art Navigation festival, Petrohrad, Rusko
2009    Finalisté NG 333, Národní galerie v Praze, Veletržní palác
2010    Cena kritiky, Galerie kritiků, Praha
2010    Diplomanti AVU, Národní galerie v Praze, Veletržní palác
2010    Letní koktejl, Michal’s Collection, Praha
2010    Ontogenie – 7 dní s uměním, Zbrojovka, Brno
2010    Papírový hlavy, Trafačka, Decada, Praha
2010    Sous l’emprise de la passion, Chalons-en-Champagne, Francie
2011    Kick off, Dvorak Sec Contemporary, Praha
2011    Museum Of Young Art – Artbanka, Palác Colloredo-Mansfeld, Praha
2011    Finalisté NG 333, Národní galerie v Praze, Veletržní palác
2012    Kurace, (A)void Floating Gallery, Praha
2012    Cukr & Bič. Kresba z pražské AVU, Státní zámek – Městská galerie Litomyšl
2013    Černočerná žluč/ Pitch-black bile, Trafo galerie, Praha
2013    Důvěrná sdělení, Galerie NoD – Roxy, Praha
2014    Figura obscura. Temné tendencie v súčasnej slovenskej a českej figurálnej maľbe, Galéria SVÚ, Bratislava 

Zastoupení ve sbírkách

Národní galerie v Praze,
Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě,
AMOYA – Museum Of Young Art Praha,
soukromé sbírky v Čechách a zahraničí

Dílo