Jan Jakub Kotík

1972–2007
Buffalo, New York
Praha

V širokém proudu českého politického umění působí práce Jana Jakuba Kotíka výrazně svou analytičností, vytvářením symbolických vztahů mezi zdánlivě odtažitými kontexty a orientací na americkou politiku. Kořeny Kotíkova investigativního přístupu a formálně dotažených realizací je třeba hledat v jeho newyorském backgroundu, v tom, že vyrůstal a studoval v jiném kulturním a politickém kontextu.

Na českou scénu vstoupil v roce 2000 výstavou Úspory měřítek (Economies Of Scale) v galerii Jelení.Tento soubor domácích spotřebičů sestavených z modelů letadla, tanku či bitevní lodě kriticky proniká k problematickému potenciálu průmyslové mašinérie, jehož dobře míněná konvenční utilitárnost má řadu známých i skrytých spojitostí s technologiemi agrese a moci. Tento kontextuální princip stavící proti sobě banální každodennost a znepokojivé symboly politické expanze využívá i obraz satelitu Mir složený z různě opečených toastů, nazvaný Snídaně šampiónů (2001). Kotík si dobře uvědomuje genezi a historii společenského statusu spotřebního designu, k jehož rozmachu došlo právě díky vojenským laboratořím v době 2. světové války. Kromě odvrácené strany konzumu se Kotík ve svých dalších pracích zabýval také globalizací, například v projektu Snadný cíl (2001), který upozorňuje na možnou zaslepenost antiglobalizačního hnutí nebo také v cyklu „personalizovaných“ bankomatů Peníze promlouvají (2002), které Kotík stylizoval pomocí jakýchsi „tapet“ nastavitelných běžně na osobních počítačích či mobilech.

Od roku 2002 vstupuje do Kotíkovy práce stále intenzivněji problém vzájemného provázání médií, průmyslu, politiky a ideologie. Kotík interpretuje netransparentní vztahy, které formují podobu globální reality, generují politické leadery a manipulují informace. Jeho práce se nás snaží upozornit na to, jaké zájmy a jaké brutální skutečnosti může kamuflovat mediální záběr přátelského potřásání rukou. Spojování různých časových i místních kontextů, analogie různých hierarchických modelů se uplatňují v Kotíkových „lištových objektech“. Využití nenápadné umělohmotné elektrikářské lišty ke schematizovaným plastickým kresbám na zeď, jako je to mu například u bombardéru B-1 (2003) propojeným s hodinami, v projektu 60 Watt Max (2004) nebo Studii šíření informací (2005), se tak stává jakousi materiálovou metaforou skrytých spojitostí.

Kotíkova kritika militantní mezinárodní politiky se projevuje už v objektu Ať žije velitel (2003), která ironicky kombinuje projevy agresivní bushovské politiky s heavy metalovou skladbou Iron Man. Působivou ukázkou zviditelnění manipulativních strategií americké válečné rétoriky v době útoku na Irák, jako tomu bylo například v projektu S,M,L,XL (2003), kdy na profesionálních modelkách předváděl trička s nápisy „Šok a div“, „Osa zla“ a „Válka s terorem“ , trička byla následně v neziskovém prodeji.
V podání Jana Kotíka zastupují konkrétní podoby moci nebo bohatství, upozorňují na to, že kořeny společenského zla nejsou abstraktem, ale že k nám zřetelně mluví všedním jazykem každodenních událostí.

2007

Vzdělání:
1992-1993 Vysoká škola umělecko-průmyslová, Praha
1990-1995 Cooper Union for the Advancement of Science and Art, New York. BFA 1995

2006 – finalista Cena Jindřicha Chalupeckého

Monografie, katalogy, publikace

Jan J. Kotík, Práce z let 1995-2005, Nadace pro současné umění Praha, 2005.

Články, média, internet

Umelec Magazine, Travis Jeppesen, Burnt Toast and Broken Satellites (Profile), Prague, 2004.
Tyden Magazine, Tomas Pospiszyl, “George Bush is a Metalhead – Interview with Jan Jakub Kotik”, Prague, 2003
Lidove Noviny, David Kuhlhánek, “Mir Satellite as Artistic Inspiration”, Prague, 2001
The Prague Post, Mimi Fronzak Rogers, ‘Politically Incorrect at the Castle”, Prague 29.5.2002
Mlada Fronta Dnes, Simona Jurackova, “Kotik makes the Music of the President”, Brno CZ, 2004
Mlada Fronta Dnes, JHV, “Pick – Entrance Stage Death”, Moravia Edition – 21.2.2004.
Mlada Fronta Dnes, “Pick – Grand Opening”, Moravia Edition – 2.10.2000
Art & Antiques, Lenka Lindauraova, “Artist’s Profile – Jan Jakub Kotík”, Prague, 2004
Atelier, Jiri Valoch, “Models and Paraphrases – Jan J. Kotik”, Prague – 5.2000
Atelier, Nicholas Sawiciki, “Review – Politik-Um”, Prague, 2003 Atelier, Milena Slavicka, “Review – Prague Bienniale”, Prague, 4.4.2002
The Prague Pill, John Caulkins, “Review- Politik-Um”, Prahue, 15.6.2002

Samostatné výstavy

2008
Jan Jakub Kotík: House of the Holy, Moravská galerie v Brně

2006
Your Money or Your Life, Galeria Noua, Bucharest.

2005
M
Ill Gotten Gains, Futura gallery, Prague.
Discography, AM180 Gallery, Prague.

2004
60 Watt Max, Galeria Estro, Padua, Italy.
S,M,L,XL, Sub:label project for Galerie Display, Prague.

2003
Freedom Lovers and Evil Doers / Svobodne Duše A Zlosyni”, Galerie Eskort, Brno, Czech rep.
Entrance Stage Death (with Clive Murphy and Fritz Welch). Dum Umění (House of Art), České Budějivice.

2001
Breakfast of Champions, Bezjezdec gallery, Prague, Czech Republic.

2000
Economies of Scale, Centre for Contemporary Art, Prague, Czech Republic.
Grand Opening, Jama 10 gallery, Ostrava, Czech Republic. October 2000.

Skupinové výstavy

2012
Ostrovy odporu: Mezi první a druhou moderností 1985-2012, Národní Galerie v Praze – Veletržní palác, Praha
Začátek století, Západočeská galerie v Plzni, Plzeň
Festival Fotograf, ,,Mimo formát´´, Fotografie ve veřejném prostoru, Praha
Podoby vzdoru, Centrum současného umění DOX, Praha

2009
Something of Myself, Hunt&Kastner Artworks, Praha

2008
INTRO 518 TEĎ 69 TEĎ* TEĎ 180 BONUS Q TRACK! , Karlín Studios, Praha

2007
Hrubý domácí produkt, Městská knihovna GHMP
CZECHPOINT, City Gallery of Poznaň, “Arsenal”, Poznan, Poland.

2006
PROCESS, J. Chalupecky Award Finalists”, Brno House of Art (Dum Umení),
Brno.
CZECHPOINT, Internation festival of Political Art, Gallery NoD, Prague.
Shadows of Humor, Wroclaw/Bielska Gallery BWA, Bielsko Biala/Moscow
Kaminzimmer, Grieder Contemporary, Zurich, Switzerland.
Marketenderin, Extraschicht, PHOENIX Halle Dortmund, Germany.
Indikace, Jungmanovo Ulice, Part of the 4-days of movement festival.
Innenansicht Prag 06, Kunst Raum Nierderoestereich, Vienna.
Odlet – Low Cost Generation, Czech Center gallery, Prague.
Shadows of Humor, Galeria Awangarda BWA, Wroclaw, Poland.
Chlap, Hrdina, Duch, Stroj” Gallery Hit, Bratislava, Slovakia.
You Knows It, Groeflin Maag, Basel, Switzerland.

2005
Dead Kids Do Nothing, 31Grand, New York.
Prague Biennale 2, New Czech Scene section.
Zeche Zollverein, curated Anemone Vostell. Essen, Germany.

2004
The Presidency”, Exit Art – The first World gallery, New York.
Certain Traces, Post gallery, Los Angeles.
Czech the Market, Galerie Kai Hilgemann, Berlin.
Agora- International Art Exhibit and Symposium, Bordighera, Italy,
Breakthrough – Perspectives On Art From The 10 New EU States”, Grote Kerk Den Haag, The Hague, Netherlands.
Passage d’Europe : un nouveau regard sur l’art d’Europe centrale et orientale, Musée d’Art Moderne, Saint-Etienne, France.

2003
Prague: Young art, Art Cubicle / Galerie & Projekte Mathias Kampl, Berlin Exhibition in collaboration with the Czech Centre Berlin on the occasion of the Czech week 2003.
Prag: Kunst Aktuell, Czech Centre – Berlin.
Compresion, ArtCracker Gallery, Berlin.
Art on Street, Mikrogalerie, Karlínském Námestí, Prague, Curated by David Cerny.
Art Cubicle, HOME gallery (Organized by Galerie Kampl, Berlin/Müchen).
Survey 03, Futura comtemporary arts and events center, Prague Czech Rep.
The Youngest/Nejmladši, National Gallery of the Czech Republic at Veletrzni Palace, Prague, Czech Rep.
ELEKTROBOT, Home gallery, Prague, Czech Rep.
Low-Fi, Catalyst Arts, Belfast, NI.
In Between, The Czech Center Gallery, New York.
Heavy Metal For Sale, Buryzone Gallery, Bratislava, Slovakia.
Wechselstube; Czech Art in Stuttgart, Oberwelt e.V. galerie, Stuttgart, Germany.
Politik-Um / New Engagement: International Exhibit of Political Art, Prague Castle Gallery, Prague, Czech Republic.
ZVON – The Fourth Biennial of Young Artists, Gallery of the City of Prague, Czech Republic.

2001
PLAYERS (GRACZE), BWA Gallery, Wroclaw, Poland.
Criss/Cross; Praha – Stuttgart – Wroclaw”, Center Broumov, Broumov, Czech Republic.
Laboratory of Contemporary Trends, National Gallery of the Czech Republic at Veletrzni Palace, Prague, Czech Republic.
Advanced Watercolor, Houghton Gallery at the Cooper Union, New York.

Zastoupení ve sbírkách

Národní galerie, Sbírka moderního a současného umění, Praha

Dílo