Jan Merta sám tvrdí, že jeho malířský projev dostal autentický směr v polovině 80. let 20. století, kdy studoval na Akademii výtvarných umění a zažil první kontroverze s profesorským sborem. Za svůj první skutečný obraz označuje malbu, v níž se odvrátil od doslovného přepisu vnější viděné reality a soustředil se na reprezentaci osobní výpovědi. Tuto osobitost můžeme chápat různým způsobem: jako pocit, expresi, osobní ikonografii či symboliku, myšlenkové obsahy apod. V případě první etapy Mertova díla je asi na místě zaměřit pozornost na otázku symbolů a hledat zde klíč k jeho vyjádření. Symbol bývá charakterizován jako nenapodobivý znak na způsob ideogramu či jazykových systémů. U Merty se však nejedná o naprostou abstrakci, ale spíše o syntézu. Autor využívá monumentálních piktogramů, tvarů elementárně zjednodušených. Často jde o zachycení vztahu vnitřního a vnějšího prostoru: útvary jsou prostorovými lakunami, jímkami. Takto vzniká „místo“ (na rozdíl od abstraktní a geometrické „rozprostraněnosti“). Místo jako idylická jímka obyvatelného prostoru (Mertovy útvary jsou často jímkami těla: šaty, spacáky). Tělo tu však obvykle není přítomno, zbyla z něj pouze paměť dotyku, stopa. Jedná se o jakési „odlitky“ tělesného prostoru. Na rozdíl od sochařského uchopení obdobného tématu je pro Mertu důležitá barva a převedení do plochy. Plocha zde zdůrazňuje vizuální charakter vzpomínky. Téma vnitřního prostoru je základní (Dvě schránky, Zelená klenba) a naznačuje hránění tématu zvnitřku, z paměti. To se logicky spojuje s tématem otisku (Víno, Roh: kresby vzniklé ze stop každodenních materiálů, látek, z vína, kávy). Mertova novější díla někdy reprezentují i figuru samotnou (Důstojník a slunce), ovšem opět v podobě jakési stopy časového děje (stín). Merta postupuje metodou asociací, kdy určitý motiv funguje jako pars pro toto (maska na obraze Horolezcům).
Jan Merta
Studia:
1981-1987 AVU Praha (Oplt, Ptáček)
1968-1972 Střední odboná škola výtvarná v Praze (Výtvarná škola Václava Hollara)
2013
Na počest pana profesora Krále, Galerie Zdeněk Sklenář Chambre á part, Praha 1
2009-2010
Výstava / Exhibition, Wannieck Gallery, Brno
2008
Galerie ad astra, Kuřim
2006
Stockhausenova symfonie, Galerie Zdeněk Sklenář, Praha 1
Galerie Martin Janda, Vídeň (Wien)
2005
Východočeská galerie v Pardubicích, Zámek, Pardubice
Morality, Dobrá trafika, Újezd
Obrazy a práce na papíře / Paintings and Works on Paper: 1985 – 2005, Pražákův palác, Brno
2004
Galerie Kai de kai, Praha
2002
2000+2/born 1952, AP Atelier, Praha
2001
Obrazy, Dům umění, České Budějovice
2000
Obrazy, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
1999
Kolonie, CSU, Praha
1998
Milovníci umění, Galerie V. Špály, Praha
1997
Nová krása starých soust, Galerie MXM, Praha
1994
Nová síň, Praha
1993
Galerie MXM, Praha
2012-2013
Ř! Česká národní identita v současném umění, Galerie Vysoké školy uměleckoprůmyslové (Galerie VŠUP), Praha 1
2012
Zářivý měsíc svěží vítr.cz, Galerie Kubík, Litomyšl
Ostrovy odporu: Mezi první a druhou moderností 1985 -2012, Veletržní palác, Praha
2011
…a jiné věci, Galerie Caesar, Olomouc
Doteky konstruktivismu, Galerie Moderna, Praha
Fundamenty & sedimenty / Vzpoura hraček 2011, Městská knihovna, Praha
PBBK80: Praha/Brno/Bratislava/Kolín nad Rýnem – 80. léta, Galerie Národní technické knihovny (Galerie NTK), Praha
2010-2011
…a nezapomeňte na květiny, Pražákův palác, Brno
2010
David, Diviš, Merta, Načeradský, Nikl, Střížek ve sbírce České pojišťovny, Galerie České pojišťovny, Praha
Výběr, Galerie U Betlémské kaple, Praha
2009-2010
Oko a srdce. Sbírka Jiří Štarha, Galerie Šternberk, Šternberk
Výběr, Galerie U Betlémské kaple, Praha
O barvě / On Colour: Český kolorismus od Slavíčka po současnost / The Czech Colourism from Slavíček to the Present, Pražákův palác, Brno
2009
Prague Biennale 4 / Prague Biennale Photo 1, Karlínská hala, Praha
2008
Kalendáře pro Jindru Štreita, Galerie Smečky, Praha
Na bidýlku: Umělci z okruhu Galerie Na bidýlku v Brně, Galerie Jelení, Praha
2007
Jan Merta, Jiří Kovanda, Johnen galerie, Berlín
2005
Privátní pohled (Sbírka Josefa Chloupka), Dům pánů z Kunštátu, 1. patro, Brno
Prague Biennale 2: Expanded painting / Acción directa: Mezinárodní současné umění / International Contemporary Art, Karlínská hala, Praha
A na co myslíš ty, Městská knihovna, Praha
2004
Vision einer Sammlung, Museum der Moderne, Salzburg
2003
Retrospektiva, Dům pánů z Kunštátu, Brno
2000
Melancholie, Moravská galerie, Brno
1996
Opakované příběhy, Moravská galerie, Brno
1993
Was bleibt, Art Hamburg 93, Hamburg
1989
Popis jednoho zápasu, Galerie výtvarného umění, Roudnice nad Labem
1987
Konfrontace VI, Praha
1984
Konfrontace II, Praha