Autorka patří k první výrazné generaci umělců, kteří vyšli z brněnské Fakulty výtvarných umění zřízené krátce po revoluci. Její práce se vyvíjela v intencích vymezených konceptuální školou Petera Rónaie a Mariana Pally. V tomto prostředí našla Jana Kalinová určitý mentální prostor, jenž dobře konvenoval s jejím zaměřením a podporoval její rozvoj.
Tvorba Jany Kalinové je od samého počátku nesena snahou zachycovat paradox a absurditu lidského života. Charakterizuje ji též střídání médií – objektu, instalace, fotografie a příležitostně i malby. Vedle autorské tvorby se Kalinová navíc věnuje též kurátorské činnosti. Sama založila a vedla Galerii Eskort, která se po roce 2000 na dlouhou dobu stala živým centrem mladé brněnské kultury.
Mezi významná díla Kalinové patří kupříkladu instalace "Stan", již v roce 2000 představila na výstavě Hnízda her v Galerii Rudolfinum. Jednalo se o interaktivní objekt, jenž se vždy v okamžiku, kdy se k němu divák přiblížil a chtěl si jej prohlédnout, začal párat.
Další rozměrný objekt "Barvy naší jeskyně" zase prozrazuje inspiraci přirozenou lidovou kreativitou, již může provázet i aspekt trapnosti. Dílo evokuje jednak dětskou zálibu v pyromanii a zároveň i atmosféru školních výletů, jež často směřují do populárního Moravského krasu. Poprvé se zde naplno rozvinula autorčina schopnost dát svým nápadům, pohrávajícím si s absurditou, velkorysý výtvarný rozměr.
Podobně působivá byla i další autorčina instalace "Když nevím, tak se zeptám, zeptala bych se, ale nevím koho" na výstavě v galerii Home (2003). Monumentální výtvarná forma interaktivního objektu zde kontrastovala s motivem rotace, jenž měl symbolizovat lidskou neschopnost překročit práh vlastního omezení. Člověk je zde lapen v pasti a pohybuje se neustále dokola – stejně jako křeček ve šlapacím kole.
Téma paradoxu se objevuje i v dalších pracích Jany Kalinové – například na fotografiích "Sado hygiena", "Guernica" nebo "Ovládání", a také v malbách vzniklých kolem roku 2003. Ve snímku "Sado hygiena" autorka tematizovala triviální všední činnost – sešlápnutí ruličky od toaletního papíru – s cílem evokovat gesto vžité v křesťanské ikonografii, jež symbolizuje vítězství dobra nad zlem.
V současné době se Jana Kalinová věnuje převážně tvorbě videa a práci s textem. Důležitou inspiraci nalézá též v mechanismech komunikace probíhající na internetu.