Jiří David

1956
Rumburk
Praha

Jiří David patří k vůdčím postavám v utváření postmoderny v české kultuře v druhé polovině osmdesátých let. Podobně jako jeho vrstevníci se zpočátku vyjadřoval v intencích neoexpresionismu, který prezentoval na neoficiálních výstavách Konfrontace (od r. 1984). Poté prošla jeho práce, stejně jako u řady jeho generačních spolupracovníků, proměnou a orientací na postmoderní zacházení s obrazem. Jeho malby byly tehdy blízké aktuální italské transavantgardě a německým divokým.

Jako základní vizuální informaci začal využívat znak, jenž někdy doprovázel i textem. Jeho díla, postavená na práci s barvou a občas i monochromně laděná, nesla jasné, dobře srozumitelné poselství. Významnou roli v jeho práci sehrává kresba, objekt, instalace a zejména fotografie. Davidovu různorodou uměleckou práci spojuje performativní přístup k tvorbě a zájem o paradox, přičemž umně osciluje mezi romanticky estetizujícím přístupem a racionálním odstupem.

Velmi známou ranou prací Jiřího Davida se stal cyklus maleb Domov, který konvenoval nacionální tematikou a zájmem o pokleslé žánry jednak s nástupem postmoderny, a jednak s dobovým vývojem československé společnosti na konci osmdesátých let. Jiří David spoluzakládal – pro prosazení postmoderny zcela stěžejní – skupinu Tvrdohlaví a od roku 1990 také patřil ke kmenovým autorům pražské Galerie MXM.

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se mu, jako jednomu z mála, podařilo prosadit na mezinárodní scéně. O jeho díle se zmiňoval v letech 1987 až 1993 časopis Flash Art, do své knihy Superart jej zařadil guru italské transavantgardy A. B. Oliva a v roce 1990 se David představil na Apertu v Benátkách. Doprovodných výstav Benátského bienále se pak účastnil ještě několikrát.

Kromě tematizování paradoxu Davidovu tvorbu charakterizují ještě dvě další ústřední linie: sklon provokovat a téma identity. Identitu David chápe jako aktuální kulturní problém i jako svou autentickou pozici, ze které může svým dílem promlouvat k divákovi.

Řadě Davidových děl se podařilo rozvířit debaty o současném českém umění. K těm nejdiskutovanějším patřil bezesporu cyklus fotografií Skryté podoby, monumentální neonové instalace Trnová koruna nad Rudolfinem a Červené srdce nad Pražským hradem anebo cyklus inscenovaných fotografií Moji rukojmí. Do mezinárodního kontextu se také dostal jeho cyklus manipulovaných fotografií Bez soucitu.

2012

Vzdělání:
1982–1987
studium na AVU Praha, atelier Arnošta Paderlíka a Jiřího Ptáčka

Zaměstnání / praxe:
2004–2020
vedoucí intermediálního a konceptuálního atelieru VŠUP Praha
1995–2002
vedoucí ateliéru vizuální komunikace na AVU Praha

Ceny:
březen 2009
vybrán v anketě časopisu Reflex osobností XX výtvarného umění

Monografie, katalogy, publikace

Výběr:
Imunne, Jiri David ,book, text Joerg Heiser, Noemi Smolik, 2012 ,publisher Art projects Foundation
Jiři David –Frieze, November-December 2007
Jiri David - Rust (Paintings 2006)
AP Pleskot Gallery, Prague, Dec. 15 – Feb. 25, 2006 , Flash Art 08, March- April, 2007, text- V.Cech
The Portrait Now, National Portrait Gallery, London 2006
Making Faces: The New Photographic Portrait, Thames & Hudson, London. 2006
Art in America, issue September 2005, Richard Vine, Doismilecinco ecinco (Brazil) 2005
Spike art Magazine (Austria), Noemi Smolik, 2005
Jiri David, BABY No 8 Spring 2003
No Compassion Blast No 8 Juillet 2003
Jussi Vilkuna – Kaltio No 3/2003 – No Compassion etc.
Charlotte Leuzon-Mirian – Jalouse No 56
Decembre 2002
Martin Dostál – David–David, book 2002
Martin Dostál – European Photography (number 71) 2002
Jiri David – Retrospective book 2001, texts by Jiří David, Martin Dostál, Jana a Jiří Ševčík
Helena Kanyar, „Ungeplante Verbindung“, Basler Magazin (17 April 1999)
Von Christian Tröster, „Kunstszene: Prag, Art Das Kunstmagazim“ (März 1999)
Centrum Sztuki Wspólczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa, Poland, text by M. Dostál (1996)
Pepe Karmel: Art in Rewiev – Hidden Image, New York Times (July 28), 1995
Erik Perret: Man at his Best: „Better Halves“, Esquire, New York (1995 February)
Andrée Cooke: „Cityscpace: Prague“, Flash Art International (N. 184 October 1995)
Rebecca Knapp: „Prague’s Golden Opportunists“, Art &Antiques, USA (December 1995)
Galerie Rudolfinum, Praha, Czech Republic, texts by Martin Dostál, Jacques Derrida, Helena Kontová, Václav Bělohradský, Jana a
Jiří Ševčík (1994)
Marisa Vescova, Tema Celeste (N. 36), 1992
Miriam Mirolla, Flash Art Italia (N. 165, Decembre), 1991
Czech Documentary Art a Poetry of Resistance, Freedom, Chicago Tribune, Octobre 1992
Valerie Smith: „Third Way“, Art Forum International (January 1991)
Piero Doggivanni, Tema Celeste, (N. 32, 33), 1991
Claudia Jolles: „Eine Revolution im Samt und Rosen“ Art (May, N. 5), 1990
Helena Kontová: „Jiří David“, Flash Art Italia (N. 156, June–July), 1990
Jana a Jiří Ševčíkovi: „Reality or Make-Believe“, Flash Art International (n. 152, May–June 1990)
Kim Levin: „Avant – Slav“, Voice (June, N. 20), 1989
A. B. Oliva: „Super Art“, Giancarlo Politi Editore, 1989
Euan Mc Artur: „Jiří David“, Art Monthly (N. 114, March, London), 1989
A. B. Oliva: „Neo Europe East“, Flash Art Internationál (N. 140, May), 1988
Jana a Jiří Ševčíkovi: „From Prague“, Flash Art International (N. 139, March), 1988
Stuart Morgan: „Jiří David“, Artscribe, May, 1988 (N. 69)

Články, média, internet

http://vvp.avu.cz/idatum/search/autori-46
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_David

on-line rozhovor ČT 24, 13. 3. 2009, http://www.ct24.cz/chat/173-jiri-david/
David Kulhánek: Jiří David je hutný, subjektivní a divoký, 10. 3. 2009, http://kultura.ihned.cz/c4-10104060-35535870-005000_d-jiri-david-je-hutny-subjektivni-a-divoky
Petr Volf: OSOBNOST XX VÝTVARNÉHO UMĚNÍ, březen 2009, http://www.reflex.cz/Clanek35177.html
Petr Volf: Mám v sobě pořád cizince, rozhovor, březen 2009, http://www.reflex.cz/Clanek35234.html
Martina Buláková: Jiří David je jako sopka, která chrlí lávu, 8. března 2009, http://kultura.idnes.cz/jiri-david-je-jako-sopka-ktera-chrli-lavu-fd6-/vytvarneum.asp?c=A090306_164915_vytvarneum_tt
Radek Wohlmuth: Co dělá Jiří David, když neglosuje a není kontroverzní, 6.3.2009, http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=631303
ČTK: Nejvlivnějším výtvarným umělcem posledních 20 let je Jiří David, 5.3.2009, http://www.ceskenoviny.cz/kultura/zpravy/nejvlivnejsim-vytvarnym-umelcem-poslednich-20-let-je-jiri-david/364042
Karel Oujezdský: Jiří David – Předběžná retrospektiva, 27.02.2009, http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/553034
Magdalena Čechlovská: Jiří David přesvědčuje, že je neznámý, 27. 2. 2009, http://hn.ihned.cz/c4-10133300-34880330-500000_d-jiri-david-presvedcuje-ze-je-neznamy
Lenka Lindaurová: Jiří David a Milan Salák: Čím víc jsme sví, tím víc jsme jejich, zima 2006/2007, http://www.artservis.info/index.php?option=com_content&task=view&id=136&Itemid=13
Radek Wohlmuth: David ve Futuře: Další trefa do černého, 13.4.2006, http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=126190
Josef Chuchma: Jiří David bez soucitu, 2006, A2, http://www.advojka.cz/archiv/2006/19/jiri-david-bez-soucitu
Radek Wohlmuth: V obraze tentokrát – Prostý záznam…, 2.12.2005, http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=4248

Jiné kritické texty

Jiří David (1956), anketa Malující umělci, A2 kultuní týdeník 30/ 2007, s. 11
Čest výjimkám (anketa v rámci street artového festivalu NAMESv Praze), A2 kulturní týdeník, 35/ 2008

Samostatné výstavy

2015- Retundant earth from the grave, Zahorian gallery, Bratislava, Slovakia

2014 –Timelessness Time = Nothing Actually Happens….Le Guern Gallery, Warsaw, Poland

2013 – Křik paviánu(Baboon Shriek), Gallery of city Prague,Collerd-Mansfeld palace, Czech republic
2012-  Srdce(Heart), public neon object, Bruselex, Belgium
2012-  Too light…. Panic ..Local Anaesthesia .. Geopornography ,Zahorian gallery ,Bratislava, Slovakia
2011-Tell Me Your Name ! , DvorakSec Gallery, Praha, Czech republic
2010- Revoluce, (Revolution) object in public space, Prague, Czech Republic
2009- Exhibition is(no)t.. Salon Academy of Fine Arts in Warsaw (with Jiri Kovanda),Warsaw, Poland
         – Předběžná retrospektiva(Preliminary Retrospective) – Gallery of city Prague, Moravská galerie  
             Brno, Czech Republic 
           – Dotkni se me hlavy (Touch my Head) Wyspianski 2000 pavilion Cracow, Poland
2008  – Až peklo přemrzne(When Hell Freezes Over), Dominik Art Projects, Crakow, Polsko
2007-8  -I do not remember, it is dangerous, Wannieck allery Brno, Czech republic
2006 –– Fifth Seal – Sacharov centrum, Moscow, Russia
2003 –– Sober Minded, Gallery FUTURA (with Annika Larsson) ,Prague, Czech Republic
2002 – No Compassion, Gallery V. Špály Prague, Czech Republic
           – No Compassion – Projektraum, Wiena, Austria
1998   – „Meine Geissein“(Moji rukojmí), Gallery Anita Neugebauer, Basel, Switzerland
1995  –  Hidden Image, Gallery Rudolfinum, Prague, Czech Republic
          –  „Hidden Image“, Jack, Tilton Gallery New York, USA
1996 – „Hidden Image“, Zamek Ujazdowski, Warsaw, Poland
1991 – Forum Stadtpark Graz, Austria

1988  – Riverside Studio London, United Kingdom 

Skupinové výstavy

2014 – Jiri David, Andy Hope 1930, Florian Meisenberg, Spala Gallery, Prague, Czech republic

          – Lone Rangers, Frameless Gallery, London, England

2013 – The Desire for Freedom, Museum of Contemporary Art in Krakow MOCAK, Poland

        – Responsibility, Vögele Kultur Zentrum, Pfäffikon, Swiss

2012- Ostrovy odporu-Islands of Resistance(Between the First and Second Modernity 1985-2012) 

           ,National Gallery, Prague

2011- Undeniably me(Já, bezesporu),Galerie Rudolfinum, 2011,Czech republic

2009 – Czech Photography of the 20th century, Kunsthalle Bonn (D)

2007 – Prague Biennale, Praha, Czech republic

2006 –  In time between ,National Centre for Contemporary Arts, Moscow

2005  – Berlin Photography Festival 2005 in Martin Groupius Bau (September till November), Berlin, Germany

2004 – Je t’envisage, Musée de l’Elysée, Lausanne

      – PHOTOESPAÑA2004 Madrid, Españ

       – „The 10 Commandments“, The Hygiene Museum Dresden, Germany

       – „About Face“, Hayward Gallery London, United Kingdom

       –  Pulse of America ,Aeroplastics Gallery,  Brussels, Belgium

2003 –  Mars, Neue Galery, , Graz, Austria
        – Gallery Künstler, München, Germany
2002 – Wonderland, Aeroplastics Gallery, , Brussels, Belgium
2000  –  The Century of the Body: Photoworks 1900–2000“, Musée de l’Elysée, Lausanne, Switzerland
        – „Anagrammatical Body“, Kunsthaus Muerz, Murzzuschlag, Austria
        –  50 Years of Art in Central Europe 1949–1999“, Museum of 20th Century, Vienna, Budapest, Milan,   
            Barcelona, Southampton
1998 – Gallery MXM, „Loňská sezóna“ (Last Season), Prague, Czech Republic
        – Gallery Nová síň, „Moji rukojmí“ (My Hostage), Prague, Czech Republic
1993-  Second Exit, Ludwig Forum, Aachen, Germany,
        – „Coexistence of Art“, Biennale Venezia, Italy
      – „Temporare Kunstnallee München“, „Nomad Sommer 1993“, Munich, Germany
        – „Unfair“, Artelier Graz, Frankfurt, Köln, Germany
      – ,,ART Hamburg 93“, Hamburg, Germany
1992  – „Prague-Bratislava D’une generation l’autre“, Museé d’Art Moderne de la Ville de Paris, France
           – The Art Institute of Chicago, „Contemporary Photography from Czechoslovakia“
1991 – Aperto Venice biennale, Italy
1990-   „Zeichen im Fluss“,  – Museum of 20th Century, Vienna, Prague, Pecs, Zagreb

Zastoupení ve sbírkách

Národní galerie, sbírka moderního umění,Vel. palác – 
Moravská galerie, Pražákův Palác, Brno
Museum 20th Century, Palais Liechtenstein,  Vienna, Austria
The Art Institute of Chicago, USA
Ludwig Museum, Budapest, Hungary

Zastoupen  i v soukromých sbírkách.

Dílo