Josef Daněk

1961
Vyšší Brod
Brno, Čelákovice u Prahy

Josef Daněk patří ke generaci autorů ovlivněných postmodernou a zároveň vyrůstajících v silně konceptuálně orientovaném kulturním prostředí Brna přelomu 80. a 90. let. Jedním z výrazných, typických znaků jeho tvorby je její různorodost: vyjadřuje se kresbou, malbou, objektem, performancí, literárním či scénickým textem nebo výpravou. Racionalizované využívání eklektických forem mu slouží k vyjádření postoje i provokaci.

Na samém počátku své tvorby se věnoval neoexpresivní kresbě s neokonceptuálním obsahovým rámcem. Právě obsahová, postmoderně pojatá práce, sledující ústřední obsahovou linii s obecně přítomnou tematizací paradoxu, se stala spojujícím tmelem jeho heterogenní práce. První ucelený soubor kreseb, nazvaný Významová anatomie, pochází z poloviny osmdesátých let. Zachycuje proces myšlení o lidském těle a mentalitě. Součástí těchto kreseb jsou texty, které posloužily jako výchozí materiál pro Daňkovy četné, především vernisážové performance.

Během druhé poloviny osmdesátých let se projevil jeho performativní přístup k tvorbě v práci na objektech z tavených umělých hmot, v plastelínové malbě, již pojímal jako jako model malby a výpravných performancí, jež často vznikaly ve spolupráci s výtvarníkem a sociologem B. Rozbořilem.

V devadesátých letech připravil řadu monografických výstav komentujících nostalgii po návratu k přirozené zobrazivé formě. Jedná se především o projekt Nekonečná kresba (Moravská galerie 1995) nebo autorovu průběžnou práci na objektech, vytvářených destrukcí předmětů z plastických hmot, zejména hraček. V této době také inicioval, a spolu s T. Petiškovou připravil, řadu uměleckých symposií, například Malba plastelínou nebo Výstava pro zvířata, produkovaných ve spolupráci s Galerií Sýpka.

Daňkovy rozsáhlé scénické performance se v tomto období konaly v otevřeném přírodním nebo městském prostoru, ale také v sálech HaDivadla nebo Divadla Husa na provázku v Brně. Důležitým partnerem a také iniciátorem těchto teatralizovaných performancí se stal performer a hudební skladatel Zdeňek Plachý.

V současné době se Josef Daněk věnuje především literárním textům a divadlu a také výstavní a performační spolupráci s Frozen Academy, jejíž členové pocházejí z Ateliéru kresby na FaVu Brno (v roce 2007 zrušeného).

2012

Vzdělání:
1992–1993
student scénografie na Janáčkove Akademii Múzických Umění v Brně

1980–1989 
student Pedagogické fakulty UJEP, Brno

Zaměstnání:
2007 
založil spolu s K.G. Hayem „Frozen Academy“ v Larroque, Francie 

2003–2007 
vedoucí ateliéru kresby na Fakultě výtvarných umění VUT Brno
1994–2003 
s přestávkami učitel kresby na Fakultě výtvarných umění VUT Brno

Články, média, internet

Jiří Valoch, Metafyzická ironie J. Daňka, Výtvarné umění 1992

Samostatné výstavy

(výběr)

2007
Labuť a Ťubal, kresby a texty PremArts Gallery, Berlin

2004
Tavitelé krámů, objekty, České muzeum výtvarných umění, Praha

2001
Slovník námětů a symbolů Místnost 1, Galerie G 99, Brno
Villa Pomponek, spolu s básníkem J. Dynkou, Moravská galerie, Brno

1999
Televize Amalgam,Tančící dům, Galerie JNJ, Praha

1994
Záchrana jelena před psími zuby, Galerie Behemot, Praha
Nekonečná kresba, Moravská galerie, Brno

1992
Tavitelé krámů, galerie Sýpka

1991
Anatomické kresby, Gelrie Lipizan, New York
Anatomie, Galerie Tabor, Renn
Kresby objekty, České centrum, Berlín
Svatba jako konec pohádky, spolu s B. Rozbořilem, Dům umění m. Brna

1990
Krajská galerie ve Zlíně

1987
Kresba, Galerie mladých, Brno

Skupinové výstavy

2000
Dva konce století, České muzeum výtvarných umění, Praha
Melancholie, Moravská galerie, Brno

Další realizace

Kurátorské projekty:
2009
Jiří Krtek Havlíček, Galerie Parallel, Praha
Signál 09, PremArts, Berlín
@708 beats, Larroque, London, ve spolupráci s Moorlandproduction Leeds

2008
Konrád Babraj , s T. Babrajovou, Nová síň, Praha
Signálo 08, Galerie Sýpka, Vlkov
Muži z Frozen, Galerii Jaroslava Zezuly, Městské divadlo, Brno

2007
Frozen Academy, Ústav makromolekulární chemie, Praha

2005
Hibrida, česko anglická výstava project Bradford Velká Británie, Cartwright hall Bradford, Galerie Brno, Brno

1999
Výstava pro zvířata, s T. Petiškovou, Galerie Sýpka, Vlkov

1996
Smpozium plastelínou, s T. Petiškovou, Galerie Sýpka, Vlkov
Pocta učiteli, s T. Petiškovou, Galerie U dobrého pastýře, Brno

Performance:
2009
Od GM do MG s Barborou Klímovou, (ve spolupráce s členy Frozen Academy), Brno

2007-2008
Železná neděle, seriál navazujících celovečerních scénických performancí ve spolupráci s Blahoslavem Rozbořilem a členy Frozen Academy, Malá scéna Národního divadla, Brno

2000
Komondor, výstava a performance, Mezinárodní divadelní festival, Plzeň 2000

1999
Rudolfinárium, spolu s B. R. a P. Ingerlem, performance na výstavě Hnízda her, Rudolfinum, Praha
Tlama máter, spolu s B. R. a P. Ingerlem, performance na výstavě Hnízda her Rudolfinum, Praha

1997
Těžké doby bez taktu, spolu se Z. Plachým, scénická performance, Divadlo na provázku
Přespolní mše, spolu se Z. Plachým, volný prostor u obce Křtiny

1990
Biene Maja desnuda, spolu s B. Rozbořilem, Kabinet múz, Brno

1989
Ambrož svátek svátků, spolu s B. Rozbořilem, Brno

1986
Poslední oběd, spolu s B. Rozbořilem, Brno

Realizace TV:
1994
Magacín, publicistický pořad, spolu s B. Rychlíkem a P. Rutem

1999
Televize Amalgam, Výstava pro zvířata

Rozhlas:
2000
Komondor, rozhlasová realizace textu, Praha

Scénické návrhy:
2009
Ezopovy bajky, pro děti, (režie, scénář, scéna), Malá scéna Národního divadla, Brno

2008
Labutí jezero, pro děti, (režie, scénář, scéna), Malá scéna Národního divadla, Brno
2000
L. Klíma, Slavná Nemesis, režie D. Jařab

1998
J. Dynka, Wrong, režie Z. Plachý, Klicperovo divadlo, Hradec Králové

1996
A. Veděnskij, Vánoce u Ivanovových, režie I. Ponomarev, Kabinet múz, Brno

Zastoupení ve sbírkách

České muzeum výtvarných umění Praha
Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně
Moravská galerie Brno

Dílo