Kateřina Štenclová patří k několika málo českým umělcům, kteří se systematicky a téměř výhradně zabývají abstraktní malbou. Jejími hlavními výrazovým prostředky jsou čistá barva, vztahy geometrických a organických ploch, malířské gesto a tvar malířské podložky. Okrajově se dotkla i problematiky monochromní malby nebo vztahu malířství a architektury. Štenclová patří k umělecké generaci, ze které se prosadili především umělci sdružení do skupiny Tvrdohlaví. S některými z nich vystavovala na polooficiálních výstavách (Minulost a budoucnost ve Vinohradské tržnici). Od generačního, čistě mužského sdružení Tvrdohlavých se odlišuje nejen pohlavím, ale především tvorbou, která není českou variantou postmoderny. Hlásí se k modernistické malbě druhé poloviny dvacátého století a dále rozvíjí její podněty. Po expresívních počátcích z konce osmdesátých let, kdy hledala způsob, jak pomocí abstraktních barevných skvrn přenášet na plátno své emoce, se její malba zklidnila. Malířské gesto ztratilo kresebný charakter a od počátku devadesátých let pracuje převážně s velkými barevnými plochami čistých barev, které si někdy sama vytváří z práškových pigmentů. Výsledná barevná plocha má zvláštní „suchý“ a současně jemně lazurní charakter. Obrazy z devadesátých let nepracují s prostorovou iluzí, je v nich zdůrazněna objektovost závěsného obrazu. Její obrazy současně nemají symbolický program ani narativní obsah, což od počátku ztěžovalo jejich pochopení a přijetí českou uměleckou komunitou i kritikou. Průlomovou se pro Kateřinu Štenclovou stala její výstava v Nové síni v roce 1994. Představila zde sérii malířských pláten, na každém z nich byly pouze dva nebo tři rovnoběžné barevné pruhy. Obrazy byly instalovány v nepravidelné řadě vedle sebe a dohromady vytvářely jedinou malířskou instalaci, která reagovala a využívala architekturu výstavního prostoru. Experimenty se skladbou několika obrazů do jednoho obrazového celku vyvrcholily v cyklech Hranice události I a II. z let 1998-1999, který se dočkal neobvyklé reflexe v mezinárodním tisku (Artforum, Art in America). Na přelomu tisíciletí Štenclová opustila strohou geometrii a začala pracovat se vztahem kruhového malířského gesta a pravoúhlým formátem podložky, a současně se vztahem různých vrstev malby na sobě. Od roku 2005 používá širší a pružnější štětce, které v její nové práci zdůraznily kaligrafický charakter barevných stop. Touto technikou vzniká cyklus obrazů inspirovaný náhodnými barevnými skvrnami na igelitech, kterými jinak pokrývá podlahu ve svém ateliéru.
Kateřina Štenclová
1982-88 Akademie výtvarných umění v Praze
Ceny a ocenění:
2003 vybrána jako nezávislý kvalifikovaný odborník v oboru Vizuální umění pro hodnocení projektů r. 2003 v rámci programu Kultura 2000, EU Evropská komise, Generální ředitelství pro výchovu a kulturu
1996 "Createur d’aujourd’hui" od Federation National de la Culture Francais decouvertes et selections du monde des arts plastiques
Granty a sympozia:
2009 Smalt Art Vítkovice 2009, Ostrava
2005 Art Bubec, Praha 5 Řeporyje
2004 Emaar International Art Symposium Dubai, Spojené arabské emiráty
1992 Program Artest, Kulturzentrum Scuol, Stiftung BINZ 39, Švýcarsko
1991 Mezinárodní symposium, Horn, Austria
1990 Aulum, Dánsko
Mezinárodní symposium, Pescantina, Itálie
2011
Recyklus, Galerie Navrátil, Praha
Obrazy, Galerie Aspekt, Brno
2010
Až do konce malby, Galerie města Plzeň, Plzeň
2009
Obrazy, České kulturní centrum ,Sofie, Bulharsko
Fotodetaily, Divadlo Na Dobešce, Praha 4
2008
Obraz – obrazu – obrazem II, Orco, Praha
Obraz – obrazu – obrazem, Galerie XXL, Louny
2007
Modrotikály, Galerie Via Art, Praha
2006
Obrazy, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
2004
3. výstava z cyklu Praha – Vídeň
Galerie Navrátil, Praha (s Johannem Julianem Taupem)
Rámec možnosti , Galerie Bayer&Bayer, Praha
2003
O barvě Galerie Goller, Selb, Německo
Skoromonochromy II , Galerie 9, Klokočná u Mnichovic
Folding Structures , Czech Centre, Londýn (s M. Škodou)
2001
Skoromonochromy , Galerie Navrátil, Praha
Fotoobrazy , Galerie Litera, Praha
Selected Affinities , Czech Centre, New York (s M. Škodou)
Stereotace , Dům umění, České Budějovice
1999
Hranice události , Národní galerie – Veletržní palác, Praha
Obrazy , Dům umění, Brno
Odlišné gravitace , Galerie Mecenáš, Plzeň (s J.Plieštikem)
1997
Pocta Pešánkovi , Kutná Hora (s P.Trnkou)
1994
Světlo barvy , Nová síň, Praha
Rovnováha rozdílu , Galerie Radost, Praha (s E. Bornovou)
1993
Harmonie barev , Kostel sv. Vavřince, Praha
1992
Circumstances , Kulturzentrum Scuol, Švýcarsko
1991
Stopy barev , Galerie mladých, Praha
Malerei , Galerie Artiforum, Gottingen, Německo
Peintures , Galerie Municipal, Cognac, Francie
Galerie B. Reita, Louny (s S. Klimešem)
1990
KS Blatiny, Praha (s E.Bornovou)
Galerie Opatov, Praha
Galerie Na Bidýlku, Brno
Aulum, Dánsko
2012
Současná česká malba, Galerie NTK, Praha
2011
Galerie Litera 1991-2011, Galerie Litera, Praha
2010
Smalt Art, Ministerstvo kultury, Nosticův palác, Praha
2009
Smalt Art, Prokešovo nám., Ostrava
Zabaveno, výstava českého malířství, Vroclav, Polsko
2008
Color Fields, Galerie Califia, Horažďovice
Aeronale, letiště Praha
2005
Zlínský salon, Zlín
Art Safari 9 Soch studio Bubec, Praha 5
2003-4
Perfect Tense (Malba dnes) Jízdárna Pražského hradu, Praha
2003
Ejhle světlo Místodržitelský palác, Brno
Nový koniec malby Galéria Jána Koniarka, Trnava
2002-3
Typický obraz , Česká malba na počátku 21. století, Mánes, Praha
2002
Současný akvarel , Galerie Navrátil, Praha
Současný akvarel , Oblastní galerie Liberec
Monochromie , České museum výtvarných umění, Praha
Barva a geometrie , Oblastní galerie Blansko
Nový koniec malby , Trnava, Slovensko
2001
Klub konkrétistů Pražská sekce , Universita Palackého, Olomouc
Klub konkrétistů , Dům umění, Opava
2000
Concretists from Prague , Stockholm, Švédsko
Obrazy Městské divadlo, Kolín
1998-9
Klub konkrétistů , Jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou
1996
Villa , Richterova vila Pražského Hradu, Praha
Jeunne peinture , Paříž, Francie
1995
Zlínský salón , Zlín
1993
[[Krajina v současném umění|#123]], Dům U kamenného zvonu, Praha
Kriterion , Mánes, Praha
1991
Bilder Galerie der Stadt Horn, Rakousko
1990
Symposium Pescantina , Italie
The Culture Center of CSFR , Budapest, Maďarsko
Les artistes a la Bastille , Paříž, Francie
Czech arts , Bergen op Zoom, Rotterdam, Holandsko
1989
Mladí ve při , Holešovická tržnice, Praha
Minulost a budoucnost Vinohradské tržnice , Praha
Objekty, sochy a instalace , Technické muzeum, Praha
1988
První bienále uměleckých vysokých škol , Toulouse, Francie
Symposium Experimentální umění , Studio PT, Nové Zámky
1984-7
Konfrontace
Národní galerie Praha
Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou;
a soukromé české a zahraniční sbírky