Martin Polák (1966) a Lukáš Jasanský (1965) jsou významnou autorskou dvojicí na poli fotografie v současném umění nejen u nás, ale i v zahraničí. Jejich význam je dán především jejich specifickým konceptuálním přístupem k tomuto médiu, který otevřel cestu k jeho dalšímu rozvoji a měl velký vliv na produkci fotografie ve sféře volného umění. Jak udal kurátor a teoretik fotografie Pavel Vančát, Polák s Jasanským předpřipravili půdu pro nástup postkonceptuálního přístupu k fotografii, jež se vyznačuje zkoumáním média fotografie, tematizací jeho postavení a jeho použití v uměleckém, společenském a jiném kontextu.
Setkali se na Střední průmyslové škole grafické v Praze, kde studovali obor Užitá fotografie. Na jejich směřování mělo jistě vliv i to, že oba pochází z rodin fotografů. Už tehdy zřejmě došlo také k tvůrčímu porozumění a proběhly zde jejich první spolupráce na fotografických cvičeních a školních projektech. Jako autorská dvojice začali vědomě pracovat v polovině 80. let, tedy v době, kdy se rozhodli pokračovat ve studiu na pražské FAMU, což se nakonec oběma podařilo. Na katedře fotografie vládl v té době kánon modernistické fotografie s občasnými postmoderními tendencemi (můžeme si připomenout úspěch Slovenské nové vlny), vůči čemuž se již ve svých raných fotografických cyklech Jasanský s Polákem záměrně vymezovali nebo na něj přímo reagovali. Je tedy jasné, že se na školní půdě a v soudobém českém uměleckém a fotografickém diskurzu nepotkali s valným úspěchem. Jinak tomu ale bylo v zahraničí, kam se jim již za studií dařilo pronikat. Rok před revolucí se tak dostali například na výstavu Ceny pro mladé evropské fotografy v Museu Ludwig v Kolíně nad Rýnem. V této době pro ně bylo také důležité a inspirativní napojení na umělecké skupiny Tvrdohlaví a BKS (Bude konec světa), což dokazuje také například jejich účast na výstavě Tvrdohlavých v ÚLUVu v roce 1989. O tom, kdo a jak koho ovlivnil, se můžeme pouze dohadovat. Je ale jasné, že kritický náhled na společenskou a politickou situaci a její zesměšnění, fascinace kýčem a další prvky tyto umělce spojovali.
Jednou z jejich raných fotografických sérií, která byla také jako jedna z mála představena na školní výstavě, jsou Pragensie (1986-1990). Jde o cyklus černobílých negativů zachycujících všednost a jakousi „nijakost“ a ticho v pohledech na domy, auta na silnici, benzinovou pumpu, ale i na historické objekty. V těchto technicky kvalitních, ale obsahově záměrně banálních obrazech, můžeme rozpoznat specifický styl, ve kterém Jasanský s Polákem pokračují po celou dobu své tvůrčí dráhy. Jde o reportáže bez obsahu či situace, která dává reportážní fotografii smysl. Jak udal v jednom z textů Tomáš Pospiszyl: „Vlastním předmětem cyklu byla schopnost fotografie zaznamenávat všednost a současně stereotypy reportážního fotožurnalismu.“ Zachycení banality, odkazy na zaběhlé kánony a žánry fotografie a přiměřená dávka ironie a humoru jsou charakteristické pro většinu jejich prací, stejně tak jako společně vytvořený cyklus většinou černobílých velkoformátových negativů jako jejich vyjadřovací prostředek. Tento charakter je zřejmý také u diplomové práce, dvou fotografických souborů s názvy Vtipy a Reportážní a humanistická fotografie, se kterými neúspěšně ukončili studia na FAMU. Teoretická část byla posouzena jako nedostatečná. Obsahovala jakousi typologii nejčastěji používaných vtipů a také rozhovor s autory, ve kterém si sami skrze fiktivní postavu pokládali otázky. Série Vtipů, kdy je ke každé fotografii přiložen krátký text, odkrývá snad nejzřetelněji již výše zmíněný specifický humor založený na všednosti a banalitě. Fotografie zobrazují záměrně vytvořená a zinscenovaná zátiší a fungují jako jakási názorná ukázka toho či onoho vtipu. Druhá část diplomové práce, Reportáže svým způsobem navazují na výše zmíněné Pragensie a opět se zde jedná o snahu autorů zachytit skutečnost bez děje, vytvořit jakousi absurdní reportáž, ve které se však ztrácí smysl tohoto fotografického žánru. U této série také nelze nezachytit komentář k všední šedi té doby. Kritický podtext je pak v jejich tvorbě poměrně málo nápadný, nekřičí, ale je silně přítomný pod vrstvou ironického nadhledu.
Další důležitou vlastností fotografických cyklů této dvojice je to, že je zde důležitý celek a jednotlivé fotografie nemohou dobře fungovat bez kontextu těch druhých. Jejich způsob práce je pak založený na promyšleném výběru obsahu fotografovaného, následném společném fotografování, hodnocení a výběru jednotlivých snímků do konečných sérií a samozřejmě pak také na způsobu prezentace, u kterého záleží na kontextu místa, ale i na obsahu sdělení. Je tedy zřejmé, že tito dva autoři opravdu pracují jako jeden a jejich pohled na skutečnost je společný a sdílený. Mezi motivy, které si vybírají, není nějaké celkové sjednocující téma, i když se některé z nich opakují. Může se jednat o téma všednosti a každodenních předmětů, dokumentace činnosti jednotlivce, stejně jako o motiv náboženství a jeho působení v současném světě. Zde si můžeme připomenout raný cyklus Hřbitovy, kdy fotografovali náhrobky, na něž naaranžovali různé předměty a větvičky jako pozůstatky nějakého náboženského rituálu. Jiným způsobem se téma náboženství promítlo v sérii Kościoły, kościoły z roku 2012 zachycující postmoderní církevní architekturu v Polsku, jejíž nejednotné tvarosloví a podoba pro většinu z nás zastírá její funkci a vytváří dojem něčeho neznámého a neidentifikovatelného. Další motiv, který se v jejich tvorbě zopakoval je dokumentace života či činnosti jedné osoby a i v tomto případě se jedná o poněkud odlišné přístupy. Jako první příklad můžeme zmínit sérii Ředitel a zakladatel (2011), kdy Polák s Jasanským vytvořili jakýsi záznam každodenních činností a povinností ředitele kulturního centra Sokol v polském okresním městě Nowy Sącz. V druhém případě se jedná o cyklus fotografií Jan Merta, který tvoří obrazy míst, které byly zásadní a inspirativní pro život a tvorbu tohoto umělce. Tady opět nemohu neodkázat na Tomáše Pospiszyla, který k tomuto uvádí: „Fotografie se zde stává nástrojem zpětného budování paměti, uměle vytvořeným archivem životní poutě, kde se prolíná viditelný povrch věcí s rovinami skrytých významů.“ Toto prolínání se mi jeví také jako jeden ze základních momentů v celé jejich tvorbě.
Většinou bychom na fotografiích Poláka s Jasanským hledali fyzickou přítomnost člověka marně. Přesto je zde člověk ukryt v „zobrazené minulosti“, jako je to v případě Jana Merty, ale i v obecnějším smyslu v odkazech na lidskou činnost a působení. A také, jak udává teoretik umění a kurátor Karel Císař, který se tvorbou Poláka a Jasanského dlouhodobě zabývá, přítomnost člověka se zde často objevuje skrze antropomorfní povahu budov, které mohou připomínat lidskou tvář či masku. Jednou z výjimek, kde je naopak zachycení člověka zásadním prvkem, je série Chlapi (1989-1990), ve které se jedná opět o vytvoření jakéhosi absurdního archivu s typologií mužů různých věkových kategorií a společenských statusů konce 80. let, díky čemuž bychom této práci mohli naopak přiřknout odlidštěný nebo odosobněný charakter.
Fotografické cykly, na nichž Polák s Jasanským zachycují stavby, jednotlivé architektonické prvky, urbánní segmenty či automobily a jiné objekty, které se opakují, a vytváří tak nějakou typologii a archiv, nám mohou v mnohém připomenout produkci Düsseldorfské fotografické školy. Liší se od ní však jejich již výše zmíněnými specifiky- ironií, důrazem na banalitu nebo také kritickým podtextem, který se váže převážně k české fotografické tradici, k českému prostředí, společnosti, kultuře a krajině. Ukazují nám tak nezkrášlenou a holou podobu skutečnosti, ve které žijeme nebo jsme žili.
Lukáš Jasanský
Vzdělání:
1987-1992 Akademie múzických umění, Praha
1980-1984 Střední průmyslová škola grafická, Praha
(obor užitá fotografie)
2015
Krāsu fotogrāfija, Čehu fotogrāfu Lukāša Jasanskija un Martina Polāka, Riga, Litva
Churches, churches, BWA Tarnow, Polsko
Churches And Drawings, Rubber Gallery, Plovdiv, Bulharsko
2014
Coming to Reality, SVIT Nová síň, FUTURA, Praha
2013
Fotografie Lukáše Jasanského a Martina Poláka, Moravská galerie, Brno
2012
Kościoły, kościoły, SVIT, Praha
2011
Vtipy, Galerie KABINET Strítez, Praha
Tlucte, Dům umění, Ostrava
Ředitel a zakladatel, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha
2010
10 000 chlapi, Galerie U bílého jednorožce, Klatovy
Barevná fotografie, Městská galerie, Blansko
Barevná fotografie, Galerie Jelení, Praha
2009
Jan Merta, Wannieck Gallery, Brno
2008
Brussels Sprouts, NoD Gallery, Praha
Brussels Sprouts, Divus Unit 30, Londýn
2005
From Saint-Petersburg, Museum, Kolín
2004
Vesnice, Galerie Švestka, Praha
2003
Ignatius, Ateliér Josefa Sudka, Praha
2002
Vesnická rekonstručko, Galerie Šternberk
Vesnická rekonstručko, Galerie Jídelna, Česká Lípa
2001
Vesnice / Village, České centrum, Berlín, Německo
2001
Zemská výstava fotografie / Land exhibitions of Photography, Galerie Švestka, Praha
2000
Výstava krajinářské a památkářské fotografie / Exhibition Landscape and Preservation Photography, Galerie 761, Ostrava
2000
Beskid, Muzeum V. Löfflera, Košice, Slovensko
1999
Výstavy fotografií / Exhibitions of photographs, Galerie V.Špály, Praha
1999
Vrchlabí, České Budějovice
„Without the wall, Mramorový palác, Petrohrad, Rusko
1998
PRAGENSIE 1985 – 1990, Staroměstská radnice, Praha
Kuranda, Galerie Behémót, Praha
Abstrakta, Galerie E.Filly, Ústí nad Labem
Harmonie / Harmony, Špálova galerie, Praha
CLOES ECHOES, Městská knihovna, Praha
Tváří v tvář / Face to Face, Galerie Aktualität des Schönen, Liberec
Stálá expozice Galerie hlavního města Prahy / Permanent Exhibition of City Gallery Prague, Dům U Zlatého prstenu, Praha
1997
Protiválečná a humanistická fotografie / Aantimilitaristi and Humanistic
Photography, Galerie mladých, U dobrého pastýře, Brno
Chudáčkové boží / Lame Duck of God, Galerie u bílého jednorožce, Klatovy
1996
Vyprdnutá fotografická abstrakce / , JNJ galerie, Praha
1995
Vtipy / Jokes, Divadlo hudby, Olomouc
1994
Vtipy, vtipy,vtipy / Jokes, Jokes, Jokes, Window Gallery, Praha
1993
Komplexní výstava fotografií v muzeu / A Complex Exhibition of Photograph in museum , Olomouc
1993
FLUXUS, galerie MXM, Praha
1990
Fotografická výstava v roce 1990 / Photograph exhibition in 1990, Fotochema, Praha
Jasanský – Polák: Fotografie, galerie M.& R. Fricke, Düsseldorf, Německo
1989
Výstava fotografií Exhibition of Photography, galerie Kniha, Praha
2012
Ostrovy odporu. Mezi první a druhou moderností 1985–2012, Národní galerie v Praze
A Silent Woman, Fotograf Gallery, Praha
2011
Mutating Medium – Photography in Czech Art 1990–2010, Galerie Rudolfinum, Praha
Czech grand design, Rudolfinum, Praha
Rhytmic exercizes, Nowy Sacz, Polsko
Akvizice, GASK, Kutná Hora
Muted, Wannieck Gallery, Brno
2010
And Don’t Forget the Flowers, Moravská galerie, Brno
50% Gray Contemporary Czech Photography Reconsidered“, Museum of Contemporary
Photography, Chicago, USA
2009
Any – Instant – Whatever, Bunkier Sztuky, Krakow
Prague Biennale 4, Praha
2007
Gross Domestic Product, Galerie hlavního města Prahy- Městská knihovna, Praha
2005
Mirror of Nature, EXPO 2005, Aichi, Japan
Photography??, House of Art – Dům Pánů z Kunštátu, Brno
2004
Photography??, Galerie U bílého jednorožce, Klatovy
EU: pozitiv, Akademie der Künste, Berlin
2003
Olympia (se Stanislavem Kolíbalem and Petra Feriancovou), Dům umění, Brno
Survey‘03, Futura, Praha
Valenčné sféry, Municipal Gallery Bratislava
Glamour, Window gallery, Praha
2002
Icing, Galerie Václava Špály, Praha
Dunajvaros, Madˇarsko
2002
Bienále mladých / Biennial of Young, Zagreb, Slovenia
The View From Here, Ludwig Muzeum, Budapest, Maďarsko
GHMP, Praha
D´un printens louter Prague, Belfort, Francie
2001
Bienále mladých / Biennial of Young, Záhřeb, Chorvatsko
Bohemian birds, Kunsthaus, Drážďany, Německo
O lidech / About People, České muzeum výtvarných umění, Praha
Jasanský Polák jsou a u Sýpce Velek, Galerie Sýpka,
Česká republika
2000
Konfrontace, České centrum, Londýn
1997
Towards the Objects, Riverside studio, Londýn, Velká Británie
Truce: Echoes of Art in an age of endless conclusions,
Site SantaFe, USA
Geboren um 68, Berlín, Německo
Delta, Muzeum moderního umění města Paříže, Francie
Jistoty a hledání české fotografie, Purkrabství Pražského Hradu,
Praha
1996
Česká abstraHce, galerie V. Špály, Praha
Bronzová ratolest, Stockholm, Švédsko
Schwarzenberský palác, Praha
1995
Na hraně“, galerie V. Špály, Praha
Campo 1995, Venezia, Itálie
1993
To co zbývá / What is reeamining, Štencův dům, Praha
1992
Frontiera, Bolzano, Itálie
Její bratr – Jeho manžel / Her brother- His husband, galerie V. Špály, Praha
Co je nového Praho / What is New, Prague, The Art Institute of Chicago, USA
1991
Československá fotografie / Czechoslovak Photography, Kunsthaus, Hamburg, Německo
Galerie Svit