Anna Slama a Marek Delong fungují od roku 2015 jako umělecké duo. Vytvářejí kresby, sochy, objekty a animace, jež scénograficky instalují do výstavního formátu, a vytvářejí tak prostory, do nichž lze vstoupit nebo v nich pobývat.
Slama a Delong bývají volně řazeni do proudu nového romantismu či emo-romantismu. Je ale jasné, že umělecký provoz s těmito kategorizacemi pracuje kvůli snadnějšímu zařazení a uchopení jednotlivých umělců a umělkyň. Tyto stylové trendy – a jejich pojmenování – mohou být užitečné na začátku určitého proudu, posléze se však ukazují jako pomíjivé, a především nedostatečné pro to, aby komplexně pojaly jak kolektivní rámec, tak individuální uměleckou tvorbu. Trendy samotné nakonec také zažívají syndromy vyhoření, což je pro umělecký provoz známkou toho, že je třeba přijít zase s dalším novým proudem či buzzwordem.
Podobně to platí i pro tvorbu Slamy a Delonga, jejichž dosavadní práce vykazuje znaky emo-romantického obratu, neomezuje se ale pouze na něj, nýbrž představuje vlastní mikrovesmír materiálních, narativních i referenčních struktur. Samotné umělecké duo by sice záměrně kladlo důraz především na materialitu a narativnost, jež je portálem k emocím, mýtům a prožívání nitra děl, reference směrem ven zde ale také mají své místo. Jakkoliv nejsou přímočaře – a snad i záměrně – čitelné, pro autory hraje důležitou roli outsiderské či naivní umění, předválečná ilustrace, imaginativní proudy modernismu nebo také premodernistické tendence vycházející z romantismu , jako je symbolismus.
Samotné náměty děl pak skrývají především vlastní pojetí pohádkových a mytologických postav, které budí magický dojem něčeho, čemu plně nerozumíme, ale velmi nás to fascinuje. V instalacích i objektech často nacházíme motiv vrstvících se portálů nebo průhledů. Fantaskní postavy a jejich těla často vyrůstají z okolí, respektive tato těla spíše připomínají objekty a organickou architekturu. Motiv vzájemného prorůstání, bujení a pučení je velmi příznačný z hlediska pohádkového žánru, kde často dochází ke kouzelným proměnám, svůj význam má ale také vzhledem k inspiraci přírodními pochody, které jsou vnímany jako jednolitý proces, v němž neexistují tak pevné hranice jako ve světě lidského myšlení.
Slama i Delong se poměrně jasně vymezují vůči určitému diskurzu umění, kde je tvorba pouze referenční, tedy fungující v logice uměleckého provozu postaveného na poptávce témat vycházejících z uměleckého výzkumu. Toto umění pak – jako příliš racionální, postavené na informovanosti, a nikoliv na celostním estetickém či emocionálním prožitku – může způsobovat odcizení. Autorské duo však není ve svém vymezení se vůči tomuto typu uměleckých děl nijak rétorické či reakční. Nereagují na něj přikloněním se k formalismu, nýbrž se vymezují aktivně, tj. tvorbou samotnou, která si jde svou vlastní cestou. Pro Slamu a Delonga se tak nejefektivnější kritickou metodou stává vlastní umělecká praxe.
Přestože je vizualita dua někdy podivná, znepokojující, vždy je zároveň zvoucí, otevřená interpretacím, přičemž se v ní neustále objevují nové dimenze, neboť Slama a Delong kladou důraz na pečlivé zpracování a detaily. Jelikož je narativní struktura jejich prací otevřená, ne vždy lze na první pohled rozklíčovat jasně dané příběhy, diváctvo je spíše vedeno vlastní linií objevování, obchází instalace z různých stran, ohledává a vyplňuje prázdná místa a mezery vlastním příběhem.
I přesto, že v emo-romantickém obratu se často jedná o narativnost a fragmentované vyprávění, na instalacích Slamy a Delonga bývá přitažlivá samotná materialita a zručnost společně s nápaditostí, s jakou jsou zde levné a dostupné materiály používány. Tvůrčí kutilství zahrnující často houbovité, florální a organické motivy tak někdy evokuje velice specifickou atmosféru spjatou s chatařstvím a specifickou krajinou: hustý les, kameny porostlé mechem a houkající sovy. Tyto, dá se říci, evropsky pohádkové environmenty jsou ukazatelem, že i když má emo-romantismus v zásadě mezinárodní charakter, své místo zde má i určitý lokální sentiment.
Odkaz na lokálnost je patrný také v navázání na tradice české loutkové animace. Ve filmu Sugar Hunter’s Feast (2018), kde jsou jednotlivé postavy vytvořeny spřáteleným umělectvem, sledujeme zasněný příběh zvláštních, rozpohybovaných potvůrek a samotného performujícího autorstva. Film se celý odehrává v přírodních scenériích a nemá jasně strukturovaný děj – spíše se zde odvíjejí na sebe navazující představy a poetické proklamace –, má však nevinně okouzlující charakter. Slama a Delong jej celý až na hudbu zpracovali sami, což je pro jejich metody charakteristické. Jistý návrat k jednoduchým technologiím je stěžejní – možnost si podobný film vytvořit doma má každý. Emo-romantické tendence tak kromě jiného přinášejí i inspiraci druhým k tvorbě jako takové. Formální dokonalost tady není primární cílem, důležitější jsou právě prvky hry, imaginace a možnost arteterapie.
Společná tvorba Slamy a Delonga je však se vyznačuje také specifickým pohybem na umělecké scéně. V tvorbě upřednostňují vzájemnou podporu a spolupráci s umělectvem, jež je jím blízké lidsky i autorsky, a také preferují spolupráci s menšími, nezávislými výstavními prostory. I když jsou výsledná umělecká díla vizuálně autonomní, Slama a Delong považují umění především za proces a vztah, a to jak v ateliéru, tak na výstavách.
—————-
Zdroje:
portfolio Anna Slama & Marek Delong: works.io[online]. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://www.works.io/marek-delong-anna-slama
mip. „Michal Novotný: The Emo-romantic Turn“ [online]. moussemagazine.it. 25. 9. 2018 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://www.moussemagazine.it/magazine/emo-romantic-turn-michal-novotny-2018/
mip. „Představujeme finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého pro rok 2020: Anna Slama & Marek Delong“ [online]. art.ceskatelevize.cz. 6.10. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://art.ceskatelevize.cz/profil/predstavujeme-finalisty-ceny-jindricha-chalupeckeho-pro-rok-2020-anna-slama-marek-delong-2u1ib
mip. „Představujeme finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého pro rok 2020: Anna Slama & Marek Delong“ [online]. art.ceskatelevize.cz. 6.10. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://art.ceskatelevize.cz/profil/predstavujeme-finalisty-ceny-jindricha-chalupeckeho-pro-rok-2020-anna-slama-marek-delong-2u1ib
mip. „Chceme vytvářet vlastní mytologii, říkají o své práci Slama a Delong, letošní finalisté CJCH“ [online]. wave.rozhlas.cz. 17.9. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://wave.rozhlas.cz/chceme-vytvaret-vlastni-mytologii-rikaji-o-sve-praci-slama-a-delong-letosni-8291637
mip. „Anna Slama & Marek Delong – Návrat k citlivosti“ [online]. artalk.cz. 20.5. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://artalk.info/news/anna-slama-marek-delong-navrat-k-citlivosti
mip. „Gamifikace: Anna Slama & Marek Delong“ [online]. youtube.com. 29.6. 2022 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=lcfw9Pebuww