Marek Delong

1986
Brno
Praha

Anna Slama a Marek Delong fungují od roku 2015 jako umělecké duo. Vytvářejí kresby, sochy, objekty a animace, jež scénograficky instalují do výstavního formátu, a vytvářejí tak prostory, do nichž lze vstoupit nebo v nich pobývat.

Slama a Delong bývají volně řazeni do proudu nového romantismu či emo-romantismu. Je ale jasné, že umělecký provoz s těmito kategorizacemi pracuje kvůli snadnějšímu zařazení a uchopení jednotlivých umělců a umělkyň. Tyto stylové trendy – a jejich pojmenování – mohou být užitečné na začátku určitého proudu, posléze se však ukazují jako pomíjivé, a především nedostatečné pro to, aby komplexně pojaly jak kolektivní rámec, tak individuální uměleckou tvorbu. Trendy samotné nakonec také zažívají syndromy vyhoření, což je pro umělecký provoz známkou toho, že je třeba přijít zase s dalším novým proudem či buzzwordem.

Podobně to platí i pro tvorbu Slamy a Delonga, jejichž dosavadní práce vykazuje znaky emo-romantického obratu, neomezuje se ale pouze na něj, nýbrž představuje vlastní mikrovesmír materiálních, narativních i referenčních struktur. Samotné umělecké duo by sice záměrně kladlo důraz především na materialitu a narativnost, jež je portálem k emocím, mýtům a prožívání nitra děl, reference směrem ven zde ale také mají své místo. Jakkoliv nejsou přímočaře – a snad i záměrně – čitelné, pro autory hraje důležitou roli outsiderské či naivní umění, předválečná ilustrace, imaginativní proudy modernismu nebo také premodernistické tendence vycházející z romantismu , jako je symbolismus.

Samotné náměty děl  pak skrývají především vlastní pojetí pohádkových a mytologických postav, které budí magický dojem něčeho, čemu plně nerozumíme, ale velmi nás to fascinuje. V instalacích i objektech často nacházíme motiv vrstvících se portálů nebo průhledů. Fantaskní postavy a jejich těla často vyrůstají z okolí, respektive tato těla spíše připomínají objekty a organickou architekturu. Motiv vzájemného prorůstání, bujení a pučení je velmi příznačný z hlediska pohádkového žánru, kde často dochází ke kouzelným proměnám, svůj význam má ale také vzhledem k inspiraci přírodními pochody, které jsou vnímany jako jednolitý proces, v němž neexistují tak pevné hranice jako ve světě lidského myšlení.

Slama i Delong se poměrně jasně vymezují vůči určitému diskurzu umění, kde je tvorba pouze referenční, tedy fungující v logice uměleckého provozu postaveného na poptávce témat vycházejících z uměleckého výzkumu. Toto umění pak – jako příliš racionální, postavené na informovanosti, a nikoliv na celostním estetickém či emocionálním prožitku – může způsobovat odcizení. Autorské duo však není ve svém vymezení se vůči tomuto typu uměleckých děl nijak rétorické či reakční. Nereagují na něj přikloněním se k formalismu,  nýbrž se vymezují aktivně, tj. tvorbou samotnou, která si jde svou vlastní cestou. Pro Slamu a Delonga se tak nejefektivnější kritickou metodou stává vlastní umělecká praxe.

Přestože je vizualita dua někdy podivná, znepokojující, vždy je zároveň zvoucí, otevřená interpretacím, přičemž se v ní neustále objevují nové dimenze, neboť Slama a Delong kladou důraz na pečlivé zpracování a detaily. Jelikož je narativní struktura jejich prací otevřená, ne vždy lze na první pohled rozklíčovat jasně dané příběhy, diváctvo je spíše vedeno vlastní linií objevování, obchází instalace z různých stran, ohledává a vyplňuje prázdná místa a mezery vlastním příběhem.

I přesto, že v emo-romantickém obratu se často jedná o narativnost a fragmentované vyprávění, na instalacích Slamy a Delonga bývá přitažlivá samotná materialita a zručnost společně s nápaditostí, s jakou jsou zde levné a dostupné materiály používány. Tvůrčí kutilství zahrnující často houbovité, florální a organické motivy tak někdy evokuje velice specifickou atmosféru spjatou s chatařstvím a specifickou krajinou: hustý les, kameny porostlé mechem a houkající sovy. Tyto, dá se říci, evropsky pohádkové environmenty jsou ukazatelem, že i když má emo-romantismus v zásadě mezinárodní charakter, své místo zde má i určitý lokální sentiment.

Odkaz na lokálnost je patrný také v navázání na tradice české loutkové animace. Ve filmu Sugar Hunter’s Feast (2018), kde jsou jednotlivé postavy vytvořeny spřáteleným umělectvem, sledujeme zasněný příběh zvláštních, rozpohybovaných potvůrek a samotného performujícího autorstva. Film se celý odehrává v přírodních scenériích a nemá jasně strukturovaný děj – spíše se zde odvíjejí na sebe navazující představy a poetické proklamace –, má však nevinně okouzlující charakter. Slama a Delong jej celý až na hudbu zpracovali sami, což je pro jejich metody charakteristické. Jistý návrat k jednoduchým technologiím je stěžejní –  možnost si podobný film vytvořit doma má každý. Emo-romantické tendence tak kromě jiného přinášejí i inspiraci druhým k tvorbě jako takové. Formální dokonalost tady není primární cílem, důležitější jsou právě prvky hry, imaginace a možnost arteterapie.

Společná tvorba Slamy a Delonga je však se vyznačuje také specifickým pohybem na umělecké scéně. V tvorbě upřednostňují vzájemnou podporu a spolupráci s umělectvem, jež je jím blízké lidsky i autorsky, a také preferují spolupráci s menšími, nezávislými výstavními prostory. I když jsou výsledná umělecká díla vizuálně autonomní, Slama a Delong považují umění především za proces a vztah, a to jak v ateliéru, tak na výstavách.

 

—————-

Zdroje:

portfolio Anna Slama & Marek Delong: works.io[online]. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://www.works.io/marek-delong-anna-slama

mip. „Michal Novotný: The Emo-romantic Turn“ [online]. moussemagazine.it. 25. 9. 2018 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z:  https://www.moussemagazine.it/magazine/emo-romantic-turn-michal-novotny-2018/

mip. „Představujeme finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého pro rok 2020: Anna Slama & Marek Delong“ [online]. art.ceskatelevize.cz. 6.10. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z:  https://art.ceskatelevize.cz/profil/predstavujeme-finalisty-ceny-jindricha-chalupeckeho-pro-rok-2020-anna-slama-marek-delong-2u1ib

mip. „Představujeme finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého pro rok 2020: Anna Slama & Marek Delong“ [online]. art.ceskatelevize.cz. 6.10. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z:  https://art.ceskatelevize.cz/profil/predstavujeme-finalisty-ceny-jindricha-chalupeckeho-pro-rok-2020-anna-slama-marek-delong-2u1ib

mip. „Chceme vytvářet vlastní mytologii, říkají o své práci Slama a Delong, letošní finalisté CJCH“ [online]. wave.rozhlas.cz. 17.9. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z:  https://wave.rozhlas.cz/chceme-vytvaret-vlastni-mytologii-rikaji-o-sve-praci-slama-a-delong-letosni-8291637

mip. „Anna Slama & Marek Delong – Návrat k citlivosti“ [online]. artalk.cz. 20.5. 2020 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://artalk.info/news/anna-slama-marek-delong-navrat-k-citlivosti

mip. „Gamifikace: Anna Slama & Marek Delong“ [online]. youtube.com. 29.6. 2022 [cit. 22. 11. 2024]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=lcfw9Pebuww

2024

Studium:

2016 – 2018
Konstfack, University of Arts, Crafts and Design, Stockholm, Švédsko
MA.

2015–2016
Musrara, The Nagar School of Art, Jeruzalém, Izrael
Stáž Audiovizuální studia

2015–2016
UMPRUM, Praha Česká republika
stáž v ateliéru Sochy (Dominig Lang & Edith Jeřábková)

2015–2015
Filmová a televizní fakulta Akademie muzických umění, raha Česká republika
stáž v Centru audiovizuálních studií (Michael Kindernay)

2014–2015
Estonian Academy of Arts, Talin, Estonsko
stáž v Ateliéru sochy(Kirke Kangro)

2013–2013
Hochschule fur Bildende Kunste, Drážďany, Německo
stáž v Ateliéru sochy ( Monika Brandmeier)

2013–2014
Technická univerzita v Brně, Fakulta umění, Brno, Česká republika
MgA., ateliér Video (Martin Zet)

 

Ocenění:

2020
Finalisté Ceny Jindřicha Chalupeckého 2020
Společnost Jindřicha Chalupeckého, Praha, Česká republika

2019
Tvůrčí stipendium
Ministerstvo kultury, Česká republika

2019
umělecký grant
Nadace pro současné umění, Praha, Česká republika

2017
Art Project Scholarship
The Ulla Fröberg-Cramér Scholarship Fund, Stockholm, Švédsko

2016
Cena děkana
Technická univerzita v Brně, Česká republika

2014
Young Sculpture’s prize
Estonian Academy of Arts, Tallinn, Estonsko

Monografie, katalogy, publikace

Odvíjení času do vláken emocí, Anna Slama & Marek Delong portfolio; text Tina Poliačiková, Art & Antiques, září 2019
Spiritualita nové dekadence; text Martin Vrba, Flash Art, # 52.2019
The Emo-Romantic Turn, text Michal Novotný; Mousse Magazine #65 podzim 2018
http://moussemagazine.it/emo-romantic-turn-michal-novotny-2018/
Svenska Konsthögskolor, Paletten Art Journal, #312-313 2018
Kiss from a rose on the grey, text Lumír Nykl; Magazine X #14 Hardness & Blackness
Kiss me Im Emo, text Šimon Kadlčák; Fotograf Magazine #30 Oko na obloze
https://fotografmagazine.cz/magazine/eye-in-the-sky/profily/anna-slama%E2%80%88%E2%80%88marek-delong…
Apocalypse Me, Jan Zálešák

Samostatné výstavy

2022
The Courage of Vulnerability, České centrum v New Yorku, New York, USA
Maglev, Karpuchina Gallery, Praha, Česká republika

2021
Pouť, Nevan Contempo, Praha, Česká republika

2020
Everything is you, galerie A.M.180, Praha, Česká republika

2019
Bludna Loza, Four to Seven, Riga, Litva
Andromeda, CATBOX Contemporary, New York, USA
Will I become a better person, if I stop dreaming about the stars?, Centrum pro současné umění Futura, Praha, Česká republika

2018
Sticky Moment, EKA Gallery, Talin, Estonsko

2017
Sugar Hunter’s Feast, Konstfack Gallery, Stockholm, Švédsko
Femme Fatale Brewery, Karlin Studios, Praha, Česká republika

2016
Incetive 2, Gallery 207, UMPRUM, Prague, Czech Republic
Good old sober addict, City Surfer Office, Prague, Czech Republic.

2015
Sandbox Frontex Litany, PAF Festival animovaného filmu, Olomouc, Česká republika
techskin, Konstanet, Talin, Estonsko

Skupinové výstavy

2024
Tinktura, Centrum 44, Zlín, Česká republika

2023
Gnomes with Saxophones, Šlechta, Stromovka, Praha, Česká republika
J&T Art Index Pop-Up, Invalidovna, Praha, Česká republika
Blues of the Broken Gate, Holešovická Šachta, Praha, Česká republika
Soucasne umeni na jatkach, Holesovicka trznice, Praha, Česká republika
Agrikultura lásky, Národní zemědělské muzeum, Praha, Česká republika
Kingdom of Hex, MeetFactory, Praha, Česká republika
Then the charm is firm and good NONFICTION 04, Silencio Club, Paříž, Francie

2022
The Core of Fantasy, etc. galerie, Praha, Česká republika
Zkazky z temného lesa, galerie Entrance, Praha, Česká republika
100 let animace | Co je animace?, Ponrepo, Praha, Česká republika
Clueless Agency: Inside a Wormhole of an Overripe Apple (The Hangman’s Song), NO MOON, New York, USA
GAMIFIKACE, Galerie Hraničář , Ústí nad Labem, Česká republika
Dandies Loiter Through the Night, Garage Gallery, Praha, Česká republika

2021
Banquet, Plague, Krasnodar, Rusko
KINO PAF: KAPITOLA 3, galerie Caesar, Olomouc, Česká republika
Exercise in virtue, ISSMAG Gallery, Moskva, Rusko
Jiné vize CZ 2020, PAF Ostopovice, Brno, Česká republika
Jiné vize CZ 2020, Festival Hviezdne noci , Bytča, Slovensko
Springs.video, Springs.video, Vilnius, Lotyššsko
Spooky Butt 1, Centrum experimentálního divadla, Brno, Česká republika
#2 Insecurity, Hotdock Gallery, Bratislava, Slovensko
Jiné vize CZ 2020 , Luhovaný Vincent Festival, Luhačovice, Česká republika
Mystic May, The Community, Paříž, Francie
Uncharted, Hoib Gallery, Tallinn, Estonsko
Clueless Agency: Ward no gateman, draw on nametag, pals spit peels, slap, tips, sleep, Karlin Studios, Praha, Česká republika

2020
Dwelling, Šopa Gallery, Košice, Slovensko
31. ročník Ceny Jindřicha Chalupeckého, Plato Ostrava, Ostrava, Česká republika
Luca 2020, Karpuchina Gallery, Praha, Česká republika
THE DAYS ARE JUST PACKED, THE POOL, Istanbul, Turecko
Grodregn, Kulturcentrum Ronneby konsthall, Ronneby, Švédsko
Animace / Animácia 100 years of Czechoslovak, Czech and Slovak Film Animation, The Austrian Film Museum, Vídeň, Rakousko
GIFC, The Hole, New York, USA
BAITBALL01, PALAZZO SAN GIUSEPPE, Polignano a Mare, Itálie

2019
The Clan Of Softness And Honor, Berlinskej Model, Praha, Česká republika
ME II ASHES, C. Rockefeller Center for the contemporary Arts, Drážďany, Německo
Orient V, Galerie Hlavního města Prahy – Colloredo-Mansfeldský palác, Praha, Česká republika
Seeds of Caelum, Hyperlinks Athens, Berlín, Německo
Off Words and Deeds as True, Perth Waldorf School, Perth, Austrálie
Orient II, Kunsthalle Bratislava, Bratislava, Slovensko
In your court, Jennifer Artspace, Göteborg, Švédsko
EnjoyeTV, Konstfack Gallery, Stockholm, Švédsko
UTTRAN II, Uttran, Stockholm, Švédsko
When the sick rule the world, Gr_und, Berlín, Německo
This Placement, Another Gallery, Mexico City, Mexiko
FIRE LILY, Underground Flower, Songjiang, Čína

2018
Robin, Yaby, Madrid, Španělsko
kultura.digital, Kunsthalle im Lipsius-Bau, Drážďany, Německo
Come Dine With Adrian Altman, Berlínskej Model, Praha, Česká republika
Orient, Bunkier Sztuki, Krakow, Polsko
Souvenirs of Affair, galerie A.M.180, Praha, Česká republika
SUV, Spinnerei, Leipzig, Německo
Videotutorials, AQNB & Pane Projects, Marseille, Francie
Wicked Anima Fun, Stephanie Kelly Gallery, Drážďany, Německo

2017
Sugar Hunter’s Feast, PAF Festival animovaného filmu, Olomouc, Česká republika
Duckmanagement, Berlín, Německo
Klub Fiesta, Plato Ostrava, Ostrava, Česká republika
Afterbirth of a dream, galerie Meetfactory, Praha, Česká republika
Code, Platfrom, Stockholm, Švédsko
Letting Go, Trafo Gallery, Budapešť, Maďarsko

2016
Dreams that money can buy, Drdova Gallery, Praha, Česká republika
Apocalypse Me, galerie Emila Filly, Ústí nad Labem, Česká republikace

2015
The Disorder of things , Kvalitář, Praha, Česká republika

2014
Queer wi-fi: Do trust strangers, 27th New York Queer Experimental Film Festival , New York, USA
Dogs in the Machine, PrismPipe, Los Angeles, USA
Damage Assessment, Estonian Contemporary Art Museum, Tallinn, Estonsko
35A MOVING IMAGE FESTIVAL, MIF#DIGIT, Paříž, Francie
Musrara Mix Festival, Musrara, Jeruzalém, Izrael
Pierre Huyghe, Drdova Gallery, Praha, Česká republika

Zastoupení ve sbírkách

Sbírka KOOJON ART
Soukromé sbírky

Dílo