Dosavadní práci Matyáše Chocholy je možné charakterizovat na časové ose zhruba deseti let. Popis znaků dosavadní práce by neměl předjímat jeho další vývoj.
Krátké šamanské večírky měly svou sílu. Silné ego je částečně devízou v práci sensitivního tanečníka, jenž postřehl dobovou absenci duchovnosti. Slouží jako vícezážehový motor poháněný zpětnou energií okouzleného publika. Převlékl se a začal alespoň chvilkově hasit potřeby technokratické společnosti lačnící po záblesku nespoutaného života. Důsledkem pohybu však bylo i „serata“ dětského šamana opustit a nasměrovat energii jinam. V poslední době to byly objekty, v nichž kombinuje tradiční řemeslné zpracování s postinternetovou estetikou a znaky devadesátých let. Další pohyb nelze předvídat.
Jeden z prvních projektů, v němž začal komunikovat s veřejností, byl Houmlesprojekt (2007). Jednalo se o spontánní protireakci na Sculpture Grande, artificiální sochařské sympozium na Václavském náměstí. S několika bezdomovci vytvořili sochy z odpadního materiálu a k sympoziu se společně připojili. Fotodokumentace subverzivní události byla vystavena v galerii Makráč v Ústavu makromolekulární chemie AV ČR v Praze.
Posléze se objevoval v galeriích, jejichž vznik je zpětně vnímán jako projev vlny institucionální kritiky, byť někdy jen i nepřímé. Jelení, Benzinka, Galerie m.odla, galerie sam83, Altán Klamovka, Trafačka ad. Jednu z dočasných galerií také sám také založil. Po dobu svého studia v Brně kurátorsky vedl galerii Potraviny (2008–2010) ve výloze místního tradičního koloniálu.
Při revizi jeho práce lze shledat, že objekt a performance jsou dva hlavní prostředky, jimiž svá témata komunikuje. Objekt se v jeho případě pojí se specifickou vizualitou nasycenou symbolickým a výrazně sebeironickým nábojem. Vytrhává předměty z běžných souvislostí, staví je do nových kompozic. Podstatná je u něj celistvost instalace jako poleva v podobě osobní integrity, kterou „dílo“ stvrzuje. Stejně tak je pro něj charakteristické úplné obsazení prostoru.
Performance spojuje se sociální interakcí ve formě probouzení smyslů ospalého publika. Mají iniciační atmosféru a schopnost pro danou chvíli vytvořit značně chimérickou dočasnou autonomní zónu. „Easy going“ tendence a určitá formální nezatíženost určuje jeho pozitivní vztah k široké škále prostředků, s nimiž pracuje.
Od útlého věku se podvědomě přimyká k Bourriaudem popsaným principům dnešního umění, ať už je to altermoderna, vztahová estetika nebo postprodukce.
Matyáš Chochola
studium:
2008–2014
Akademie výtvarných umění, ateliér Vladimíra Skrepla and Jiřího Kovandy
2013
Universitaet der Kunste Berlin, klasse Thomas Zipp, (D)
2012
stáž v ateliéru Floriana Pulmhösla (A)
stáž v ateliéru skla u Rony Plesla, Umprum, Praha
2010
stáž v ateliéru Group Gelitin (A)
2009
stáž v ateliéru Zbigniew Libera (PL)
2005–2007
Fakulta výtvarných umění, Brno, škola figuratívnej sochy
ocenění:
2016
Laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého
2012
Václav Chad Award /VI. Zlín Youth Salon/
2015
ASTRAL DUST ASTRAL, Grimmuseum, Berlin
MMXV, SVIT gallery, Prague (together with Kirstine Ropestorff)
Pleasantry Pleasantry, Gallery at the Good Shepherd, Brno (together with Ladislav Vondrák)
Telepresence of a Gasoline Warlock of the Digital Era and his Green-Brown Gown-Clad Marten in the Temple of Heavens During Late New Moon, GAVU Cheb
(together with Lumír Hladík)
Laugh Ha Cha Cha Cha Ha Ha, Happy Throaty Laugh, Regional Gallery of Art Zlín
2014
The Song of Birds of Prey, Fotograf Festival 2014
Bye Bye Dragonfly, Kostka gallery (Meet Factory), Praha
All Beings That Are Constantly Laughing to Us, 207 gallery of VŠUP, Prague
2013
180 on the Speedometer of Emotional Intelligence, Ferdinand Baumann gallery, Prague
2012
Imagery Preceeding the Fight (in collaboration with Barbora Kleinhamplová), Prádelna Bohnice, Praha
Atavism, Coat of Arms, Drapery and Tutanchamon, Barefoot Mánes gallery, České Budějovice
The Exhibition, A.M. 180 gallery, Praha
2011
Kindly Familiar (in collaboration with Daniel Vlček), Trafačka gallery, Praha
Wandering Travels, Fotograf gallery, Praha
2010
Inevitable Encounter with a Master Chip, Bjornsonova 2, Bratislava (SK)
Direction of Vortex – Smell of Smell, Altán Klamovka, Praha
Equestrian Statue of a God, Sam83 gallery, Česká Bříza
Conquest of Paradise (in collaboration with Barbora Kleinhamplová)
Galerie Mladých, BKC, Brno
2009
Type of a Style (in collaboration with Barbora Kleinhamplová)
Anne Frank Memorial gallery, café Spolek, Brno
Heartbreaker, M.odla gallery, Praha
Went Two and Middle One Had Backslid, Ve Sklepě gallery, Praha
Daily Life, Benzinka gallery, Slaný
2008
Exhibition Humhala, Jelení gallery, Praha
Christmaschrision!, Potraviny gallery, Brno
2007
Houmlesprojekt, Makráč gallery, ÚMCHČR, Praha
2016
Ultra Violet Ritual, Manifesta 11
collaboration with Azem Maksutaj, multiple Thai boxing world champion, Zurich, Switzerland
2015
Hidden Language of Flowers, Kinsky Palace, National Gallery, Prague
MAGNETIC LEAKAGE FLUXES, The House of Arts, Brno
2014
Plato’s Third Eye, Meet Factory, Praha
Wondering Paths, Syntax, Lisboa, Portugal
Crystalization, City Gallery Blansko
Urban Pangea People, Karlin Studios, Praha
About the Chair, BIP Liége, Belgium
2013
Endoambivalent Christmas, Kwadrat Gallery, Berlin (DE)
HOTEL INTERNATIONAL, Cologne (DE)
Senseless Crisis, Luxfer gallery – AZ Tower, Brno
Metaphysik der Disciplin, Czech Centre Berlin (DE)
FLOW, Prague Bienale 6
Hi5, House of Arts, Brno
2012
World Domination, GUM Studio, Torino, Italy
VI. Zlín Youth Salon
The International Bongo-Bongo Brigade: The Hair in the Prophetic-Cannibal Soup of Dr. Emil Holub, NTK Gallery, Praha
2011
Pseudo Science, NTK Gallery, Prague
Finally Together, Emil Filla gallery, Ústí nad Labem
Mikulov Art Sympozium, Mikulov
Art Has No History, Karlin Studios, Praha
Pleso, The Mountain Lake, Meet Factory, Praha
Behind the Spines of the Books I Have Not Read, Hvězda Summer Pavillion, Praha
2010
Collected Reflections (Sebrané úvahy), Entrance gallery, Praha
Kas ir čehu máksla ? Il Guciems, Riga (LV)
Bez názvu /Sans Titre/ galerie 35, French institute Prague
kurátorství:
2014
Questionmarks in Blurred Grid
curatorial cooperation with Alexandr Puškin, Czech Centre berlin (DE)
2013
Metaphysik der Disciplin
curatorial cooperation with Karina Kottova and Alexandr Puškin, Czech Centre Berlin (DE)
Breath of Tradition, Jelení Gallery, Prague
2011
Happiness – Asian Cruelty, Festival 4/4 Days in Motion, Prague
2008–2010
curatorial project Grocery Gallery, Brno