Otto Placht

1962
Praha
Pucallpa, Peru, Praha

Otto Placht je příslušníkem výrazné generace, která na sebe upozornila ještě za studií na AVU v 80. letech 20. století. Zúčastnil se prvních čtyř výstav ze série neoficiálních přehlídek nazvaných Konfrontace. Tehdy patřil mezi stoupence neoexpresivních tendencí. Živelná exprese představovala pro mladé autory jednu z možností nezávislého tvůrčího vyjádření protestu vůči etablovanému umění. Otto Placht preferoval figurální expresi, od které se brzo odklonil a začal hledat nový výraz.
Po roce 1989 na čas přestal malovat, protože možnosti malby v daný moment považoval za vyčerpané. Stále ho ale zajímal motiv figury, který zpracovával jinými prostředky a jiným způsobem. Lákala ho idea stvoření umělého člověka – Golema. Realizoval kinetický objekt vytvořený ze zbytků použitých věcí, ve kterém se snažil skloubit fyzický pohyb lidského těla s kosmologickými principy. Opíral se o znalosti starých anatomických atlasů i nejnovější vědecké poznatky, inspiroval se teorií chaosu, kterou vnímal jako propojení racionální vědy a umělecké imaginace, matematiky a výtvarného umění. Promítlo se to do pojetí figury, která se postupnou abstrakcí měnila v geometrické schéma připomínající uměle vytvořenou konstrukci lidského těla. Na téma chaos vytvořil rozsáhlý cyklus prací, které s úspěchem představil v roce 1992 na stejnojmenné výstavě v Galerii U Řečických.
Přelom nastal po výstavě v Miami v roce 1993, kde se seznámil s osobností a dílem peruánského šamana a malíře Pabla Amaringa. Zapůsobily na něj Amaringovy malované vize, složené z množství fantaskních výjevů, ve kterých viděl spojení mytologie, astrální sféry i detailních znalostí ekosystému pralesa. Na základě tohoto setkání se Otto Placht rozhodl odjet do Peru. Pobyt v tomto prostředí zásadně změnil jeho pohled na svět a dal nový směr i jeho tvorbě. Velkou  inspirací se pro něj stala původní peruánská kultura konkrétně umění kmene Shipibů, jihoamerická džungle a ayahuasca. Samotná džungle na něj působila magicky, což bylo ještě umocněno požitím halucinogenu tradičně používaného místními šamany. Přímá osobní zkušenost s ayahuascou  zprostředkovala podněty neporovnatelné s dosavadními zkušenostmi. Poskytla intenzivní vizuální a spirituální zážitek a vyvolala změnu ve způsobu vnímání a zobrazování. Malba získala silný emotivní náboj, uvolnila se imaginace, rozšířila barevnost, barva se stala důležitým nosičem emocí. Do popředí se dostává narativní složka díla, děj je rozvíjený asociativně a spontánně. Kompozice se skládá z množství fragmentů, které se vrství a prolínají. V jednom obraze se spojuje několik rovin vnímání, což umožňuje komplexní uchopení námětu. Tento svébytný způsob zobrazení odráží vnější podobu reality, zprostředkovává vstup pod povrch viditelné části a umožňuje dostat se až k její spirituální podstatě. Klíčový námět představuje džungle, kterou malíř chápe jako symbol „permanentní transformace – impermanence, cyklu života, zrození i zániku, mutace jako přizpůsobení se přežití“. Podobným způsobem vnímá i vlastní obrazy, které jsou „ pořád překrývané, proměňující se v čase, reflektující zkušenost prožívání a bytí“.
Po roce 1993 realizoval řadu originálních projektů, zahrnujících malířské cykly, nástěnné i prostorové instalace, kresby, skici a studie svědčící o velké invenci a širokém výrazovém rozpětí. Střídají se pestrobarevné magické vize (např. Ayahuasca Vision, Azurové vize, Očistec, Ritual Elise, Zrcadlení, Brány vnímání, Psychotropy, Tunel, Alternatura), barevně střídmé obrazy (kůrové obrazy – Prales, Sféry, Kůry, instalace –  Cosmodivision, Zásvětí), soustředěné ornamentální práce (např. Tinajas, Universo Shipibo), spontánní dynamické kaligrafie (např. Kaligrafie džungle), přízračné pohledy na městské dění (např. Cruzados, Motokaristas, Pucallpa), mystické obrazy krajiny (např. cyklus Mystická krajina), ale i reálné záznamy krajinných a každodenních motivů (skici, studie, cestovní deníky, skicáře). Tvorba z tohoto období tvoří zásadní část Plachtova díla, je autentickou osobitou reflexí zážitků peruánské reality, ke které se vrací i při svých pobytech v Praze. 

2015

Vzdělání:

1982–1988
AVU Praha

Pedagogická činnost:

1990–1993     
odborný asistent AVU Praha, ateliér monumentální tvorby

1993 (jaro)     
Escuela de pintura amazonica USKO-AYAR, Pucallpa, Peru

1994, 1995     
Miami Dade Comunity College, Miami, Florida, USA

2006–2009     
hostující profesor, UNIA (Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía), Yarinacocha, Peru

Monografie, katalogy, publikace
Otto Placht. Text Otto Placht, Ostrava 2015.
Otto Placht: El Libro Mágico. Texty Otto Placht, Václav Dejčmar, Gato, Mnislav Zelený – Atapa, Vanda Skálová, Apríl Dolkar, Otto Flores Sáenz, Jan Pravda, Praha 2014.
Metaformy pralesa. Text Otto Placht, Praha 2014.
Otto Placht: Tkvění. Text Otto Placht, Praha 2007.
Otto Placht. Texty Jan Placht, Otto Placht, Simona Vladíková, Klatovy 2001.
Otto Placht: Praga – Pucallpa. Text Russell Georgie, Pucallpa 1999.
Otto Placht: Ino Joni. Text Otto Placht, Praha 1997.
Otto Placht. Texty Lenka Lindaurová, Otto Placht, Praha 1997.
Otto Placht: Obrazy. Text Ivo Janoušek, Praha 1986.
Samostatné výstavy

(výběr):

2015
Rao, Galerie Vltavín, Praha
Otto Placht, Galerie Magna, Ostrava
Otto Placht, Galerie Otevřená zahrada, Brno
Barvy kosmovize, Latin art galerie, Praha

2014
Metaformy pralesa, Galerie Václava Špály, Praha

2013
Otto Placht: Vypravěč, Galerie Montmartre, Praha
Plantas maestras , galerie Belária, Praha

2009
Motogonie, Wannieck Gallery, Brno

2008
Obrazy z džungle, Barokní areál Skalka, Mníšek pod Brdy
Otto Placht – Obrazy, Divadlo Husa na provázku, Brno

2007
Za zraky džungle, Galerie VZP, Praha
Alternatura, Dům Pánů z Kunštátu, Brno

2005
Cosmodivision, UNIA, Yarinacocha, Peru
Šimanbej, Společenský dům, Neratovice
Tep Těl, Galerie Aspekt, Brno
Šimanbej, Nová Síň, Praha

2004
Obrazy, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora

2003
Mai Wai, Galerie Behémót, Praha

2002
Obrazy z Peru, Galerie města Trutnova
Pět stupňů pod rovníkem, Galerie kritiků, Praha
Yoshin Niro, České centrum,Varšava, Polsko

2001
Amazeon, Galerie Klatovy – Klenová

2000
Galerie Behémot, Praha
Galerie Školská, Linhartova nadace, Praha

1999
Praga/Pucallpa, Galeria Belisano Suarez, Lima, Peru

1997
Idioma, Galerie Václava Špály, Praha
Ino Joni, Galerie Behémot, Praha

1996
Art Centre, Esp, Miami Beach, Florida, USA

1993
Europe in Transition, Gallery North, Miami Beach, USA

1992
Chaos, Galerie U Řečických, Praha

1990
KC Blatiny, Praha

1989
Inferno, Rubín, Praha

1984
Galerie pod Podloubím, Olomouc

Skupinové výstavy

(výběr):

2012
Selva metafisica, s Dimas Paredes, Miguel Vilca Vargas
Galeria Inca Garcilazo dela Vega,Lima, Peru
Aliance Francais, Arequipa
Galeria Municipal, Cusco

2008
Exotismy ve výtvarném umění 20. století v Čechách a na Moravě, České muzeum výtvarných
umění Praha

2006
Generace 80. let ze sbírek Galerie Klatovy-Klenová, Galerie města Plzně, nadzemí, Plzeň; Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy

2005
Exprese, České muzeum výtvarných umění, Praha
Stopy zápasu – gesto a exprese, Galerie moderního umění, Hradec Králové
Imprese – Původ krásy, síla vize, Galerie Rudolfinum, Praha

2003
Agua Art, Galerie kritiků – Palác Adria, Praha
Generační výsek, Galerie Tvrdohlaví, Praha
Ejhle světlo, Moravská galerie v Brně, Brno

2002
5 stupňů pod rovníkem, Galerie kritiků – Palác Adria, Praha
Divočina, Galerie Klatovy-Klenová

2000
Maestros del Arte Checo, Centro Cultural de le Escuela Nacional de Bellas Artes, Lima, Peru
Konec světa, Palác Kinských, Praha
Jenewein – Kutná Hora, 1.sympozium současného výtvarného umění, GFJ Kutná Hora

1998
Touha stát se indiánem, Galerie Caesar, Olomouc

1994
Supay, Státní galerie Most (s Petrem Vaněčkem)

1993
Nueva pintura del este, Galeria de Arte Detursa, Madrid

1990
Česká alternativa, výstavní síň ÚLUV, Praha
Výstava pro Polsko, Galerie U Řečických, Praha
Totalitní zóna, Stalinův pomník, Praha
Valdice, Nápravné zařízení Valdice
Eight Artists from Czechoslovakia, International Monetary Fund, Washington D.C. USA

1989
Plasy, Klášter Plasy

1983-87
Konfrontace, Praha

Dílo