Pavel Ryška

Pavel Ryška patří k brněnskému okruhu autorů, i když je původem z Třebíče, kde v polovině 90. let ještě před studiem na FaVU, vytvořil svá první díla. Byla to série křesel ve volné krajině jako například Hliněné křeslo obílené vápnem (1994), které rozpustily podzimní deště, nebo Křeslo z vrbového proutí (1996), jenž zakořenilo v mokřadle za vesnicí Šašovice, kde v té době žil. Pro Ryškovu ranou tvorbu je typická mystifikační intervence do okolního prostředí spojená s akcí a jeho proměna v rámci přesně daného konceptu. V roce 1997 parafrázoval „ochranářskou“ činnost, když v rámci projektu Plevel označil desítky bolševníků velkolepého štítky s textem „Rostlina pronásledovaná státem“. Následně vyrobil podle standardních sáčků se semeny užitkových rostlin firmy SEMO i sáčky se semeny agresivního plevele bolševníku a vpašoval je do zahrádkářských obchodů. V následujícím projektu Kraslice (Veselé velikonoce) (1996) se vtipně dotkl ožehavého sociálního tématu. Proměnil totiž kus pole makovic tím, že na každou z nich průmyslovým latexem nakreslil falešnou stopu po vytékající šťávě surového opia. I další projekty v přírodě jako například Posed – Veřejná knihovna (1997), v němž několik posedů kolem vesnice Šašovice proměnil v útulné čítárny, byly vyzývavou sondou do reálného života i světa umění.

Koncem 90. let začíná Ryška pracovat s počítačem. Vznikají digitálně manipulované obrazy a instalace jako GOTTA CATH ‘EM All (2002) nebo Death Valley (2003). Tento obrat od akcí a intervencí do okolí k počítačově komiksové vizualitě působí jako zásadní předěl v Ryškově tvorbě. Autor začíná vytvářet virtuální, často animované, příběhy, které si však nadále podržely konceptuální přístup a pro Ryšku tak typický, podvratný humor. Ten se objevuje i v jeho dalším cyklu Myšlenky moderních malířů (2004), v němž se neotřelým způsobem zabývá dějinami modernismu, aby parodoval zásadní umělecká díla 20. století. Krátký animovaný film Ursonáta (2004) si zase pohrává s odkazem dadaismu. Přes vyhraněný konceptualismus a divoký postmoderní mix nízkého a vysokého je i těmto Ryškovým dílům vlastní nezaměnitelná poetická vizualita.

2005

Vzdělání:
1998-2004 Fakulta výtvarných umění VUT v Brně, konceptuální tendence, intermédia, malba (prof. Peter Rónai, doc. Petr Kvíčala)

Stipendia:
2005 doktorský studijní program FAMU (Centrum audiovizuálních studií), Praha
2001 Magyar Iparmüveszeti Föiskola, Budapešť, Maďarsko (ateliér grafického designu)

Články, média, internet

2005
Jiří Ptáček: Fotografie ze sbírky Dr. Weisse

2003
Jiří Ptáček: Hvězda a brána šedého hradu: Velký Participant, Umělec 2/2003

2004
Horké místo a osud na okraji. Mezinárodní projekt v Brně, Art & Antiques, 4/2004
Tomáš Pospiszyl: Prasonáta budoucnosti, Záhada čínského pokoje (katalog), Mor. Galerie Brno
Marek Pokorný: Vrakoviště, Je slovní fotbal na všechny slabiky karaoke? (katalog)
Jiří Ptáček: Čínský čaj si dáváme o páté, Záhada čínského pokoje (katalog), MG Brno
Pavlína Morganová: Insiders (katalog), Dům umění Brno
Klára Kubíčková: Houbaři do galerie nechodí, interview P.R., Praesens 4/2004
Petr Ingerle: Záhada čínského pokoje
Jiří Maška: Záhada čínského pokoje

2002
Jiří Ptáček: Prolhaný Pokémon, Ateliér 6/2002

2000
František Kowolowski: Pavel Ryška, II. ZSM (katalog), Zlín

1999
Pavlína Morganová: Akční umění, Votobia, Olomouc

Samostatné výstavy

2006
Pavel Ryška, Galerie Eskort, Brno
www.ryska.org, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, p. o., Zlín

2005
Pavel Ryška: Prasonáta budoucnosti, etc. galerie, Praha 4

2004
Záhada čínského pokoje. Moravská galerie Brno, Pražákův palác

2002
Gotta catch ´em all. Galerie Jelení Praha

Skupinové výstavy

2012
Začátek století / The Beginning of the Century, Dům umění, Ostrava
Začátek století / The Beginning of the Century, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň

2008
Dočasný důkaz, Výstaviště Flora, pavilon E, Olomouc

2007
Cooking Art aneb Smažíme umění, Galerie kritiků, Praha
Amaro Jilo / Naše srdce, Dům umění města Brna, Brno

2006
FRISBEE – Současný český videoart a nová média / Contemporary Czech Videoart and New Media, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
Jan Nálevka & Pavel Ryška: Kontrolovaná emigrace, Galerie 36, Olomouc
Shadows of Humor: Przykra sprawa CzeSka wystawa, Galeria Awangarda, Wrocław
FRISBEE – Současný český videoart a nová média / Contemporary Czech Videoart and New Media, Dům pánů z Kunštátu, 1. patro, Brno

2005
Fotografie ze sb. dr. Rudolfa Weisse, Ateliér Josefa Sudka, Praha
Druhý dotek, Dům pánů z Kunštátu, 1. patro, Brno
Insiders: Nenápadná generace druhé poloviny 90. let / The Unobtrusive Generation of the Late 1990s, Centrum pro současné umění FUTURA, Praha 5

2004
Start Point Prize CZ 2004, Sýpka Klenová, Klenová

2003
Nejmladší / The youngest: Přehlídka výtvarného umění nejmladší generace z let 1995 – 2003 (Exhibition of the youngest Generation Art from 1995 – 2003), Veletržní palác, Praha

2000
Sýpka 2000. Posluchači vysokých uměleckých škol, Galerie Sýpka-Vlkov, Osová Bítýška

1999
A.D.S. Brno, Galerie Doubner, Praha
Animal Art či ZOO-Kunst – Práce pro místo, Galerie Sýpka-Vlkov, Osová Bítýška

Zastoupení ve sbírkách

KGVU Zlín
Národní Galerie v Praze
Galerie Klatovy – Klenová

Dílo