Při pozorování děl Petra Duba mě často zajímá, co je uvnitř, z čeho to je, jak to drží pohromadě, co se s tím stane, až skončí výstava, jak to patří, jestli je to vždycky stejné apod. To znamená, že mě zajímá (a asi i další diváky) specifická materialita daného díla, která má často procesuální povahu. Jedná se tedy o určitou hmotu, která ovšem představuje speciální případ umělecké matérie – zbytky z ateliéru a různé relikty či nové látky, které ovšem slouží primárně vzniku uměleckého díla (plátna, rámy, barvy a pomůcky k malování, i když nejen umělecké, ale i řemeslné – válečky atd.). Není to matérie, určená k jiným účelům, třeba ke stavbě nebo výrobě automobilu. Jde tedy o matérii jistým způsobem funkční, predestinovanou, nikoli o aristotelskou indiferentní látku určenou k formování, konkretizování. Vstupní látka zde už nějakým způsobem konkretizována je, ještě před uspořádáním, ještě před kompozičním aktem. Jde spíše o formování funkce, přičemž mezi prvotní funkcí a výslednou formou není principiální rozdíl, ale posloupnost. Na začátku je třeba malířské plátno a barvy, tj. materiály, které jsou funkčně vymezené jako umělecké látky a v tomto smyslu jsou i opracovávány téměř v sochařském slova smyslu, tedy spíše plasticky formovány, hněteny hmatem a nikoli iluzionisticky pojednávány uvnitř plochy směrem k virtualitě. Plátno je natřeno, kolorováno, naneseno barevnou vrstvou, není na něm namalován obraz, obraz není uvnitř plátna, ale celé plátno se teprve stává součástí obrazu. To, co bylo tradičně celkem, stává se součástí, vstupní funkčně identická matérie není využita tradičním způsobem. Plátno a rám obraz nevymezují, identifikují jej sice, nicméně obraz je čímsi širším. Nejde ani o to, že by tyto tradiční matérie byly pouze součástí instalace, v tom případě by byly vyjmutelné, instalace je jakousi souvztažností smyslu, konfigurací signálů ve své identitě zaměnitelných za jiný plně vypovídající prvek, jedná se o alegorie. To není případ konfigurací Petra Duba. I zde lze samozřejmě s prvky pohybovat, nicméně cílem není alegorické poselství, ale vizuální dojem, viditelný, popřípadě hmatatelný, povrch a reliéf. Podstatné jsou tu smyslové kvality materiálů, slast pohledu, popř. dotyku. Divák pohledem hladí povrch a zvrásnění materiálů formovaných do tvarů. Důležité jsou však proporce tvarů, logika rozmístění. Přítomna je tedy i slast konceptuální. Vesměs však nemusíme nutně znát literární pointu, stačí celkový dojem logické uspořádanosti – Gestalt. Tím se dostáváme k psychologii pohledu. Uzavřený Gestalt je modelem sebe sama, modelem živého světa. Přibližně tento význam obnáší tradiční pojem forma. Forma tu však je, jak jsem řekl, formováním funkční látky, formováním očekávání. Toto očekávání má prostorovou povahu, neboť jeho horizontem je věc. Idol slouží k laskání, není zástupný, neaktualizuje nepřítomné. Idol je prézentní, je tu. Probíhá v čase, děje se. Dílům Petra Duba rozumím jako dějícím se tvarům.
Petr Dub
Vzdělání:
2009-2012
Fakulta výtvarných umění VUT v Brně (ateliér intermédia, doktorandský program, Václav Stratil)
2003-2009
Fakulta výtvarných uměníVUT v Brně (ateliér malířství 1-3, Petr Kvíčala, Martin Mainer, Petr Veselý)
2005
VŠUP v Praze (ateliér konceptuální a intermediální tvorby, Jiří David, Milan Salák)
2003
Soukromá vyšší odborná škola umění ve Zlíně (užitá malba, René Hábl, Pavel Preisner)
1999
Akademie sociálně umělecké terapie Tábor
Ceny:
2011
Finalista Essl Award, (Galerie hlavního města Prahy, ČR)
2010
finalista the Sovereign European Art Prize (Londýn, VB)
2009
Cena rektora (VUT, Brno)
nominace na cenu Start Point 2009 (Galerie Klatovy, Klenová),
finalista ceny Exit (UJEP, Ústí nad Labem),
cena děkana FAVU za diplomovou práci Unframed (FaVU VUT, Brno)
2008
2. místo v sekci fotografie, mezinárodní bienále umění (Chapingo, Mexiko)
2006
cena rektora (VUT, Brno)
2005
Ateliérová cena (AM3, FaVU VUT, Brno)
Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub, Edice Ph.D. FaVU, 2013)
Výběr:
2013
fore! (galerie kaluž, ostrava, čr)
rehabilitace v podmínkách mimosoudního vyrovnání spotřebitelských sporů (galerie kvalitář, praha, čr)
2012
Pole position, galerie Spz, Praha
Ve středu je ctnost, Vitrínka Deniska, Olomouc
Je to prakticky spojený s tou věcí, kolem které se motáš, Ars, Brno
apo, ibu, neuro a idioti, Era, Brno
Shallow, Umakart, Brno
2011
Ohlasy entropie (Galerie Kritiků, s Matějem Al-Ali a tomášem Moravcem, Praha, ČR)
Kustodka – Start Up (Galerie hlavního města Prahy, Dům U Zlatého prstenu, Praha, ČR)
Chemnitz.cz – práce věnované konci světového pořádku (Galerie Weltecho, Chemnitz, DE)
Superend a jiné ošklivé příběhy (Café Cosmos, Mnichov, DE)
2010
Velké ambice (Galerie Půda, Jihlava, ČR)
Simulovaná show (Galerie 1k15, Brno, ČR)
2009
Oddělení malby (Galerie trojka, Brno, ČR)
2008
Reframed – House of Dublon (Galerie mladých, s Janou Bernartovou (Brno, ČR)
Obrazárna (Galerie Milana Zezuly, Brno, ČR)
2007
Léčba neklidem (Galerie Fiducia, Ostrava, ČR)
2006
“Banka” (HVB Bank, pobočka Valdek, s Petrem Kunčíkem, Praha, ČR)
2004
Definitivní řešení opičí otázky (Galerie mladých, Brno, ČR)
2003
7 let ve Zlíně (Galerie Rock Café, Praha, ČR)
Versus (s Petrem Kunčíkem, Galerie Mokrá, Zlín, ČR)
2013
Poison green, Czech centre gallery, New York, New York
Od moderny po současnost, Muzeum města Brna, Brno
Red8, Galerie vysoké školy umělecko průmyslové v Praze, Praha
2012
Paf – Sekce animace urbanismu, Umělecké centrum Univerzity Palackého, Olomouc
4+4 dny v pohybu/17. ročník mezinárodního festivalu současného umění, Casíno Pařížská, Praha
Geometrův zlý sen, Topičův salon, Praha
Preview, Fait gallery, Brno
Pokoj šíleného sběratele, Artbanka museum of young art, Praha
You can tell me! Factory-art gallery, Berlin
Práce ze sbírky Charlie Younga, Oswego library art gallery, New York, New York, USA
Kvalitář, Kvalitář, Praha
2011
Konečně spolu (Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem, ČR)
Artbanka (Galerie hlavního města Prahy, Dům U Zlatého prstenu, Praha, ČR)
Pražské Quadriennale (PQ+, Praha, ČR)
Amoya (Artbanka Museum Of Young Art, Praha, ČR)
Essl Art Award 2011 (Galerie hlavního města Prahy, Praha, ČR)
Kick Off Artbanka (Dvorac Sec Contemporary, Praha, ČR)
2010
Exit/a.a.0. (Kunstraum Kreuzberg/Bethainem, Berlín, DE)
The Sovereign European Art Prize (Barbican Centre, Londýn, VB)
Genesis (The Rag Factory, Londýn, UK)
Chytré a hloupé (Galerie Kritiků, Praha, ČR)
2009
Exit 2009, finále národní soutěže studentů uměleckých škol (galerie Emila Filly, Ústí nad Labem, ČR)
Zlínský pohled světa (Krajská galerie ve Zlíně, ČR)
Urban Kiss (Galerie Kritiků, Praha, ČR)
Start Point, selekce nejlepších diplomových prací 2009 (Galerie Klatovy/Klenová, ČR)
Mag 09 (Galerie Brno, ČR)
2008
Bienal Of Contemporary Art Champigno (Texcoco, MX)
CZ/SK (Wannieck Gallery, Brno, ČR)
V Praze je blaze (Galerie Kritiků, Praha, ČR)
Petr Kvíčala + studenti (Reduta, Brno, ČR)
2007
Ruční pila (Galerie Sýpka, Valašské Meziříčí, ČR)
Vzpomínka, za kterou se stydím (Galerie AVU, Praha, ČR)
Amaro Jilo (Dům umění, Brno, ČR)
Zlínský salon mladých (Krajská galerie ve Zlíně, Brno, ČR)
2006
Arskontakt 2006 (Galerie Arskontakt, Brno, Galerie AVU, Praha, ČR)
Am3 (Galerie Gaudeamus, Ostrava, ČR)
2005
Artkontakt 2006 (Galerie Arskontakt, Brno, Galerie AVU, Praha, ČR)
Podoby současné tvorby (Galerie “10″, Brno, ČR)
2004
MMS – Martin Mainer Studio (Reduta, Brno, ČR)
Audio Video Cirkus Vol. 2 (Klub Dessert, Brno, ČR)
amoya
dvorak sec contemporary
fait gallery
jhk archiv
kvalitář
galerie ad astra
galerie ars
galerie arskontakt
galerie němeček
muzeum města brna
sbírka marek
sbírka jiřího valocha
sbírka thorira gunnarsona