Robert Šalanda

1976
Olomouc
Praha

Lidskou přirozeností, nebo přinejmenším zvyklostí, kterou jsme si za staletí vypěstovali, je tak či onak se vztahovat nejen k oficiální historii, ale také k osobním vzpomínkám zhmotněným skrze suvenýry z cesty životem. Snad každý má pár takových kousků rozestavěných na knihovně, nebo uložených v krabici pod postelí. Kam ale skladovat životní moudra, která cestou nasbíráme? Deníky a památníky možná ještě zažijí svůj comeback, ale doba tabletů jim již toliko neholduje, leda že se zrovna nacházíme příliš daleko od civilizace a zdrojů napájení. Novou studnicí pro babskou moudrost i životní filozofie všech hloubek a rozsahů se stává internet, kde lze na rozdíl od předávání rad u draní peří nebo balení sena své výplody sdílet s anonymními příjemci. Je všeobecně známo, že velká část digitální komunikace pramálo dbá na diakritiku a celkově úroveň svého jazyka a co se týče obsahu, stejně jako na digitální fotoaparát přirozeně pořídíme mnohem více snímků, než na film, do virtuální reality jsme schopni vypustit mnohem více slov, než na skutečný list papíru. Každý druhý je dnes Facebookovým filozofem a kdekdo zakládá webové stránky, kam vlastní nebo převzatá moudra shromažďuje. Vzhledem ke snadné reprodukovatelnosti a pozměnitelnosti těchto sdělení a snad i nekonkrétnosti jejich adresátů vznikají spojení, která mnohdy vyznějí úsměvně i žalostně, ale v druhém plánu až dojemně ztvárňují přetrvávající lidskou touhu překonávat všednost a dokonce i skrze tak efemérní médium, jako je internet, sdílet něco, co by mohlo být věčné, nebo univerzálně platné.

Robert Šalanda ve svém díle pracuje s pomyslnou databází složenou z abstrahovaných vizuálních či jazykových znaků. Zdrojem inspirace je mu celý arzenál digitálních obrazů i každodenních výjevů, od dopravních značek či oblíbených návrhů na tetování až po sémiotické analýzy písma. Příznačnou pro jeho práci je citace – jednou nalezený motiv se zpravidla znovu objevuje v dalších dílech v řadě nečekaných spojení a kontextů. Šalandův přístup charakterizují dvě polohy: jedna z nich je převážně intelektuální, založená na takřka vědecké práci se znakovým materiálem. Intuitivní složka se zde uplatňuje především v rámci zacházení se samotným médiem malby (a jejích občasných přesahů do třetího rozměru) a skrze často překvapivé či zdánlivě iracionální kombinace vizuálně-obsahových elementů, které ale v posledku budí dojem, že „náhodnost“ vznikla za pomoci matematického algoritmu. Druhou polohou je odlehčená stylizace založená na autorově obsesi pokleslou slovní i obrazovou kulturou, světem sportu, životních vtípků. Oba směry se ve výsledných realizacích organicky prolínají, přestože jeden zpravidla mírně převažuje. Šalandova minimalizovaná abstrakce se v duchu směje, její inteligence obdivuje (lidskou) jednoduchost. Otřepané vizuální prvky jsou poskládány do promyšlené, rytmizované kompozice, i pro ten nejbanálnější z nich je nalezeno správné místo.

2014

Robert Šalanda (1976) patří do silné malířské generace nastupující na uměleckou scénu v období přelomu tisíciletí. Od počátku své tvorby vnímá malířské médium jako otevřenou platformu, kterou lze svobodně analyzovat, podrobovat strukturovanému průzkumu i překračovat různými směry. Zásadní teze autorova výrazového experimentu spočívá v důsledném oprošťování obrazu od nánosů a zátěže individuální sdělnosti a zároveň v neustálém poukazování na jinakost a proměnlivost forem a vnímání. Důraz je kladen na svébytnost vizuálních složek vytvářejících integritu nebo dezintegritu obrazové plochy, která tak zpětně reviduje konvenční vnímání a zpochybňuje ustálená schémata lidské percepce.

Šalanda se pohybuje v rovině fundamentálního-základního malířství. Z pocitu vnitřní naléhavé nutnosti prověřuje samotné výrazové tvarosloví, jeho oproštěnou vizuální podobu, to, jak se toto „tvarosloví“ jeví a jak se může jevit lidskému oku i mysli. Zároveň ho zkoumá ve vztahu k ploše i k formátu (vymezení plochy). V relativně krátkém časovém úseku mezi okem, které obraz zaznamená, a jeho následnou myšlenkovou reflexí nalézá autor meziprostor pro své vizuální ekvilibristiky. Z formy se interpretací stává motiv. V Šalandově pojetí není ale motiv nositelem jediného závazného významu. Naopak, motiv je osvobozován z totality jednoznačnosti postupným rozkrýváním a čtením, které umožňují předem promyšlené vizuální asociační řetězce aplikované na obrazové ploše. Nakonec i s touto plochou je manipulováno. Jinde dochází k množení formátu uvnitř vymezené plochy nebo používání protismyslné, alogické iluzivnosti.

Robert Šalanda otevírá pro současnou malbu živý prostor svobodných nekonvenčních vazeb v ironickém balení. Deriváty účelové vizuality ze světa časopisů, reklamy, designu nebo průmyslu, znovu a po svém výrazově recykluje, aby je překódoval do asociačních jinotajů a vizuálních point. „Nic není nikdy uzavřené ani hotové. Poměr dokončenosti a jistoty je pouhá iluze“ (R. Š.). A to je obraz konec konců také.

2009

2012 pedagog ateliéru malby Scholastika (www.scholastika.cz)

2011 spoluzakladatel galerie SPZ (www.galeriespz.com)

2011 rezidenční pobyt v ISCP New York – USA

2008/2009 profesní pobyt – Berlín

2008 residenční pobyt Egon Schiele Centre – Český Krumlov

2000 Facultad de Bellas Artes Cuenca, Španělsko

1995-2002 AVU Praha (J. Sopko)

Monografie, katalogy, publikace

2014
katalog k výstavě VII Nový zlínský salon
katalog k výstavě Trafačka: Temple of Freedom
Proto. Grafický design a současné umění, Petr Bosák a Robert Jansa

2013
katalog k výstavě Slovo dalo slovo, text K. Kottová, J. Sokolovská, T. Voskovec

2012
katalog k výstavě Mladé hvězdy
Malba v kontextu, J. Geržová
Vybrané post-konceptuální přístupy v současné české malbě, P. Dub

2011
katalog k výstavě Fundamenty a sedimenty
katalog k výstavě HangART 7

2009
katalog k výstavě “Věříme v krizi” 
katalog k výstavě“ Zkus to znova, možná jsi se spletl”, P. Vaňous
katalog k výstavě Černo/Bílé zlaté město 09, text P. Vaňous
katalog k výstavě “Po sametu” 

2008
katalog galerie Vernon
katalog k výstavě Resetting
katalog k výstavě Transfer

2007
katalog Ga2alerie, text P. Vaňous
katalog k festivalu současného umění Tina-B, Praha

2006
katalog k výstavě Robert Šalanda/KW, text D.Brozman
katalog k otevření sbírky Richarda Adama, Wannieck gallery, Brno

2005
katalog k výstavě Prague/Berlin Intercity, text P.Vaňous
katalog k výstavě Visualization in Science and Art, Drážďany

2003
katalog k výstavě 6.5, NoD, text P.Vaňous

1999
katalog k výstavě Cargo, Drážďany

Články, média, internet

2013
Lidové noviny, výstava Slovo dalo slovo, text J. Machalický
Respekt, výstava Slovo dalo slovo, text J.H.Vitvar

2009
Dolce vita, text D. Kovářová 
Mf Dnes, výstava Prague Biennale 4, text J. Machalický 

2008
Time-in, výstava Resetting, text J.Vomáčka
Atelier, výstava Resetting, text E. Jeřábková
MF Dnes, text L. Protivánská

2007
Art and Antigues, výstava Robert Šalanda/KW, text P.Vaňous
Literarní noviny, „výstava Autor R“ , text K.Tučková
A2, text P.Vaňous

2006
Revue art, text P. Vaňous
Atelier, výstava Akné, text P.Vaňous
Flash Art, výstava Akné, text E. Jeřábková

2005
Atelier, výstava MINI
Atelier, výstava LUX, text M. Pesch

2004
Atelier, výstava v OUKY DOUKY kafe, text P.Vaňous
Art and Antiques – Artproject

2003
Atelier, výstava 6.5, text P. Vaňous
MF DNES, výstava 6.5., text J.H.Vitvar
MF DNES, výstva Medový vřes

Samostatné výstavy

2014
Poklady, galerie Entrance – Praha
Doporučuji, galerie 35m2 – Praha

2013
Jsem rád za výhru, INI gallery – Praha

2012
Situace 27, galerie Pavilon – Praha
Černý pasažér, 207 Gallery – Praha

2011
Morse, St.Garden/WinterSpace – New York, USA
Salon, ISCP New York – New York, USA

2010
Kraul, galerie Sokolovská 26, Ostrava
Kraul, galerie města Blanska, Blanska

2009
Robert Šalanda, Wennieck gallery – Brno
Skus to znovu, možná jsi se spletl“, galerie Caesar – Olomouc
Mysli si co chci, galerie Vernon City – Praha

2008
DVUA, La fabrika – Praha

2007
Author R, galerie Vernon – Praha

2005
Malba 2005, galerie Kai de Kai – Praha
Pure Beauty, galerie Preproduction space – Berlín, Germany

2004
R.Š., Ouky Douky Café – Praha

Skupinové výstavy

2014
VII Nový zlínský salon – Zlín
Trafacka: Temple of Freedom, Red gallery – London

2013
Slovo dalo slovo, galerie MeetFactory – Praha
Salon d´Apollon, galerie AVU – Praha

2012
Citatace a interpretace II, galerie NoD – Praha
Robert Šalanda a Barbora Vobořilová, galerie Budoart – Praha
Mladé hvězdy, Miroslav Kubík galeie – Litomyšl
Posth(e)aven on destabilized ground / street festival – Vienna – Austria
České centrum , Vídeň – Rakousko

2011
Česká malba nulté generace, Wennieck galerie – Brno
HangART 7- A Dance – Salzburg – Rakousko 
Fundamenty a sedimenty, galerie Městská knihovna – Praha

2010
HÍROUZ, galerie NoD Roxy – Praha2009
Po sametu, GHMP gallery – Praha
Černo/Bílé zlaté město 09, Topčův salon – Praha
Věříme v krizi, Trafačka Hall – Praha
Transfer, české centrum – New York
Prague Biennale 4, Karlín Hall, Praha
Reply necessary, galerie Vernon City – Praha
DOOR, Hala C – Praha
Transfer, galerie Dům pánů z Kunštátu – Brno

2007
Tina-B, festival současného umění Praha
Mechelen, důl Michal, Ostrava
Resetting / Jiné cesty k věcnosti, GHMP – Městská knihovna, Praha

2006
Robert Šalanda a KW, Galerie Brno, Brno
Akné, Galerie Rudolfinum, Praha
Spektrum, Galerie Půda, Jihlava
Lux, Galerie XXL, Louny
Banka HVB – Praha

2005
Visualization in Science and Art, MPI-CBG institute, Drážďany, Německo
Intercity: Berlin – Prag, Galerie Haus am Waldsee, Berlín, Německo
Mini, Galerie ArtKontakt, Brno
Dámská volenka, Galerie AVU, Praha
Nová média, Cheb

2004
RealMotivy, Galerie Doubner, Praha
Známí, Galerie Art Factory, Praha
Intercity: Praha – Berlín, Výstavní síň Mánes, Praha
Sopko, KW, absolventi, studenti, Galerie XXL, Louny

2003
6.5., galerie NoD Roxy, Praha
281 m2, Galerie Václava Špály, Praha
Martinů reloaded, Galerie HAMU, Praha
Medový vřes, Galerie U Kamene, Cheb
workshop studentů AVU Praha a SAIC Chicago, Praha

2002
Diplomanti AVU, NG -Veletržní palác, Praha
Mateřská školka, workshop studentů AVU Praha a SAIC Chicago, Praha

2001
Art Market, Výstaviště Praha, Praha
Retro, Galerie AVU, Praha
Trip, Galerie mladých, Brno
obrazy ve foyer Zlínského divadla, Zlín
Labyrint relax, workshop studentů AVU Praha a SAIC Chicago, Praha

2000
Ateliér J. Sopka, Banka HVB – Praha
Umění na dostřel, Střelecký ostrov, Praha

1999
Divadelní projekt studentů AVU a studentů HAMU, Praha
Cargo, Galerie Drážďanské akademie, Drážďany, Německo

1997
Statek 01, workshop, Jičín

Zastoupení ve sbírkách

2004 – soukromá sbírka současného umění (Wannieck gallery)

Dílo