Tomáš Roubal

1982
Prostějov
Praha

Tomáš Roubal je malíř, grafik a sochař pracující v Praze. V posledních zhruba deseti letech u něj převažuje zejména sochařská tvorba, která však plynule navazuje na jeho dřívější malířské, kreslířské a grafické umělecké dílo. Jeho primární doménou je hledání vlastních forem výtvarného vyjádření, skrze které tematizuje pozici současného člověka ve společnosti.

Jeho práce vždy obsahují kritický komentář, tematizuje v nich odcizení člověka technologiemi, reklamou, penězi a obecně kapitalizací osobních a veřejných vztahů. Nejčastějším protagonistou těchto námětů je anonymní figura, kterou můžeme mnohdy považovat i za určitý zobecnělý autoportrét. Témata, která Roubal ve své tvorbě řeší, se ho totiž vždy bezprostředně týkají.

V kompozicích, v nichž se vyskytuje figur několik, je každá z figur jiná, všechny jsou ale anonymní. V instalaci Prey (2024) tak diváctvo prochází mezi chumlem vyhublých postav, které na něj shlížejí z výšky a připomínají bezcílně bloumající – ty, kteří hledají, ale nenacházejí. Působí bezmocně, v zajetí sil, jež nedokážou ovládat; je to stylizovaný portrét anonymního davu v kterémkoliv velkém městě. Figurální formy připomínají odcizené, do existenciálních hloubek ponořené bytosti, některé v klecích, některé vyrůstající z geometrických struktur. Tuto geometrii můžeme interpretovat také jako infrastrukturu, která formuje realitu, v níž žijeme: internetové sítě nebo řetězce globálního obchodu. Bývá sice často skrytá, naše životy a vztahy z ní ovšem vycházejí.

Roubal se v této sérii specificky věnuje naší závislosti na on-line sítích a s tím souvisejícímu kompulzivnímu scrollování. Fenomén nekonečné smyčky nebo absurdního chování konzumenta však úzce souvisí také s technologií, pomocí které jsou sochy vytvářeny. Vznikají svařováním bez nosné konstrukce, sváry jsou na sebe generativně vrstveny v kroužených vrstvách. Autor o této technice hovoří jako o 3D tisku kovu. Pomalu, řádek po řádku, vytváří roztavený drát svářečky svařované struktury, jež připomínají přírodní, dlouze vznikající nánosy, jako jsou úly, stalaktyty či stalagmity. Někdy jsou sochy spojeny z vícero částí, často se ale jedná o jediný kus. Popsaná metoda je velmi pomalá a jednotvárná, přičemž pro autora má tento technologický aspekt význam právě pro svou časovou náročnost: vytváří protipól uspěchanosti, zrychlené výrobě a tlaku na výkon. Extenzivní časová délka výroby a jednotvárná hrubá práce se zdá být tvrdohlavým protestem proti spotřební kultuře a zároveň i sisyfovským údělem, který si autor sám nadělil.

Jeho sochy vznikají bez předchozí skici, formují se v dlouhých časových etapách a lze je tudíž vnímat i jako zápis materiálem, z něhož teprve postupně vyrůstá konkrétní motiv. Umělec se tak nechává do jisté míry vést materiálem samotným a jeho charakterem, přičemž zde výraznou roli sehrává i aspekt chyby, který je pro něj inspirativní. V sérii Doomscrolling (2022) se výchozím bodem staly geometrické asambláže jeklů, na které byly vrstveny sváry takovým způsobem, až vlastní geometrické tvary ve strukturách svárů zanikly a vytvořily končetiny či údy abstraktních figur. Roubalovy sochy mohou asociovat sociologický koncept tekuté identity Zygmunta Baumana, který se zabývá vykořeněním tradiční identity a její transformací do formy, jež je tvarována vnějšími podněty a je neustále znovu vynalézána. Ačkoliv lze v tomto procesu nahlédnout i jistou míru emancipace, často se pojí právě s úzkostí a bezvýchodností. Rozpouštění, stékání a neukončenost formy v Roubalově díle odrážejí tuto kritickou analýzu současného člověka a zároveň mají i introspektivní rysy.

V sérii Czech Diorama (2017) Roubal komentuje neustálou potřebu zvyšování efektivity a otázku multitaskingu, který je korporátním nástrojem pro zvyšování efektivity. V díle Stres (2017) má pomyslný manažer v ruce několik telefonů a nad ním se tyčí mramorový flipchart, jenž na postavu autoritativně shlíží.

Kritický komentář ke společenským problémům reprezentují i jednotlivá umělcova díla, například Problem (2020) s jeho mřížovou formou odkazuje na fenomén krátkodobých ubytování airbnb: v turistických centrech můžeme na mřížích oken a dveří vidět spoustu speciálních zámků, které ukrývají klíče k apartmánům. Tato krátkodobá ubytování využívají výhod sdílené ekonomiky, i když se jedná o podnikání ve velkém. Tím se pohybují v šedé zóně neplacení běžných daní, ale také negativně ovlivňují život lokálního obyvatelstva podporou masového a deregulovaného turismu  – uměle zvedají ceny nájmů a nemovitostí v turisticky vytížených městech, což se ostatně týká i umělce samotného.

Společensko-kritický komentář se ale objevuje již v autorových dřívějších malířských pracech. Dílo Europe (2017) je monochromní nástěnnou malbou, ve které rozeznáme kompozici šedivých cihlových zdí. Toto dílo poukazuje na evropskou migrační krizi v roce 2015 a snahu Evropu uzavírat. Toto dílo zároveň můžeme chápat i jako kritiku nadřazování soukromého vlastnictví nad mezilidskou solidaritu.

Podobně ještě o dva roky starší nástěnná malba Cult (2015) stylizovanou kresbou poukazuje na masová média a fascinaci značkami a penězi. V těchto dílech se autor přibližuje angažovaným muralistům, kteří symbolickým jazykem a přístupnou vizualitou vyjadřují společenskou kritiku.

V Roubalově tvorbě tedy můžeme kontinuálně nacházet přesvědčivé kritické komentáře k aktuální společenské situaci společně s odvážným formálním experimentem a bytostnou oddaností výtvarné tvorbě.


Zdroje
:

Rozhovor s Tomášem Roubalem vedl František Fekete, 6. 3. 2025, Praha.
https://www.artantiques.cz/tomas-roubal
https://art.ceskatelevize.cz/inside/sochar-tomas-roubal-sexismus-v-reklame-byl-bizarni-ted-resim-zavislost-na-telefonech-lqpJI
tomasroubal.com

2025

Studium:

2002 –2008
Akadémia umenia a deisgnu, Bratislava, Slovensko, Ateliér grafiky a jiných médií, prof. akad. mal. Róbert Jančovič

2007
Universität für Angewandte Kunst, Wien, Österreich, Atelier Druckgrafik, o. Univ.-Prof. Mag. art. Sigbert Schenk

2005
Fachhochschule Trier, Deutschland, Fachbereich Kommunikationsdesign, Buchdesign, Kuenne-Müller, Aniela, Dipl.-Graph. M.A

Články, média, internet

2025
https://art.ceskatelevize.cz/inside/sochar-tomas-roubal-sexismus-v-reklame-byl-bizarni-ted-resim-zavislost-na-telefonech-lqpJI

2017
Art&Antiques, Jiří Ptáček, 2017 (https://www.artantiques.cz/tomas-roubal)

Samostatné výstavy

2024
Spam, Tomas Umrian Gallery, Bratislava
Kořist, galerie NoD, Praha (kurátor Pavel Kubesa)
Portals of Ecstasy, Curator Contemporary, Praha (s M. Kolářovou, kurátorka Bára Kašparová)

2023
Síť, Galerie Pekelné sáně, Kroměříž ( s Tomášem Bárou, kurátor Jiří Ptáček)
Privatizace, Prague Art Week, Praha (s Tomášem Bárou, kurátor Richard Bakeš)
Parazit, Galerie Bunkr, Most

2022
Pes ve velikosti kočky, Městská galerie Týn nad Vltavou
(s Davidem Böhmem & Jiřím Frantou, kurátorka Petra Herotová)
5G, Telegraph, Olomouc (kurátor Mira Macík)
Doomscrolling, Holešovická Šachta, Praha
(kurátornJán Gajdušek)
Zas a znova, HotDock Project Space, Bratislava, (s Tomášem Bártou – kurátor Erik Vilím)

2021
Problém, Berlinskej model, Praha (kurátor Richard Bakeš)

2018
Café Böhmen, galerie NoD, Praha (kurátor Pavel Kubesa)
Hrubý domácí, galerie Měsíc ve dne, České Budějovice (kurátor Jiří Ptáček)
Layers, Holešovická šachta, Praha (kurátorka Veronika Čechová)
Hostility, Altán Klamovka, Praha (kurátorka Lenka Sýkorová)
Cena/výkon, galerie HotDock, Bratislava (s Antonínem Jirátem)
Metal, City Surfer Office, Praha

2017
Factory, Berlinskej model, Praha
České dioráma, Nevan Contempo, Praha

2016
Monolog, galerie Tvar, Brno
Strach, galerie Půda, Jihlava
Expozícia, galerie Statua, Bratislava (s Jurajem Rattajem)

2015
Solo, Karlin Studios, Praha
Expozice, Flexup, Praha (s Jurajem Rattajem)
Expozice, galerie Kód, Praha (s Jurajem Rattajem)
Slunce bude věčné, galerie Makemake, Brno
Tma, galerie HotDock, Bratislava (s Danem Gregorem)

2014
Zhmotnit tmu, galerie A.M.180, Praha
Before After, Nástupiště 1-12, Topolčany
Sale!, galerie Photoport, Bratislava
Worstseller, Colloredo-Mansfeldský Palác, GHMP, Praha

Skupinové výstavy

2025
Erinnern im Innern, New Jörg, Vídeň (kurátor Martin Chramosta)
Off to a Good Start, Viadukt Karlin, Praha (kurátoři Antonín Jirát & Piotr Sikora)

2024
Attire de Courage, Berlinskej model, Praha (kurátoři Richard Bakeš & Romana Drdová)
Chrome47, Alte Münze, Berlín (kurátoři Louise Amelie & Andreas Bauer)

2023
Koojon na jatkách, Holešovická tržnice, Praha (kurátor Pavel Kubesa)
4+4 Dny v pohybu, Všechno je všech, Erpet, Praha (kurátor Jiří Ptáček)

2022
Carbon Edition, Vanguard, Praha (kurátor David Krňanský)
Hluboko dole, Galerie Dole, Ostrava (kurátor Petr Dub)
Vlnoobjekt, Galeria Julia Bindera, Banská Štiavnica

2021
Holy Matter,  Bellow Grand, New York (kurátoři Lenka & Richard Bakeš)
Sezona smíchu, Městská galerie, Týn nad Vltavou
Artrooms Moravany 3 | Budúcnosť kolesa, Moravany nad Váhom, Slovakia (kurátoři M. Mikuláštík, L. Kukurová, Z. Sabová)

2020
LUCA 2020, Karpuchina Gallery, Praha
Grotta, galerie Kosmos, Havličkovy sady, Praha
Elementy, Huť františek, Sázava (kurátorka Veronika Čechová)
Farewell to Melancholy, Holešovická šachta, Praha (kurátor Ján Gajdušek)

2019
Monolog kominíka z města bez komínů, Nevan Contempo, Prague (kurátor Pavel Švec)
Mystika hygieny, Oblastní galerie Liberec, (kurátoři Lenka Sýkorová, Viktor Čech)
Neue Wilde, galerie Dot, Bratislava (kurátor Martin Gerboc)
Asthenia #07, Citysurfer Office, Praha (kurátor Alexios Papazacharias)

2018
XII. Trienále Malého Objektu a Kresby, Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica

Malostranské dvorky, Praha
Art urbain, Ambassade de la République tchèque, Paříž

2017
Ripple Effect, Cetrum současného umění FUTURA, Praha
Temporary Store-room / Sculpture: Case Study 1, Galerie Plato, Ostrava

2016
Regular line Portugal, Nástupiště 1-12, Topolčany
Skulptur lab 2016, galerie 4D, Galanta
Newrope, Nitranská galerie, Nitra
Who Wants To Belong in My Country?, Article Gallery, Birmingham, UK
Regular line 2016, Municipal de Montemor-O-Novo Gallery, Montemor-O-Novo, Portugalsko
České malířství dvacátého prvního století v deseti obrazech, Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice

2015
Něha, Hauch Gallery, Praha
CZXSK, Galéria Gagarinka, Bratislava
RESET 2015 / XI. Trienále malého objektu a kresby, Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica,
Černý koně, Richard Adam Gallery, Brno
Jen obloukem pokřivenou pohádku napravíš, Nová galerie, Praha

2014
Sculpture and Object XIX., Pisztoryho Palác, Bratislava
Bílá tma, galerie etc. Praha

Zastoupení ve sbírkách

Havrlant Art Collection

Kojoon Art Collection

Dílo