Vladimír Ambroz patřil v druhé polovině 70. let k okruhu brněnské umělecké scény působící vně tehdejších oficiálních institucí. Jeho performance, v dobové terminologii nazývané jako akce, nejčastěji probíhaly v Brně a jejich část měla ráz soukromých kolektivních akcí, k nimž poskytl rámec v podobě situace či rekvizity. Další průběh pak záležel na reakci a improvizaci účastníků a byl dokumentován pomocí fotografie, ale i filmu. V druhé polovině 70. let role publika či spoluúčastníků klesá, řada akcí vzniká pouze pro sekundární publikum fotografické dokumentace.
Ambroz svými akcemi intuitivně rozvíjel logiku experimentálního umění šedesátých let, byly však i výrazem alternativního postoje k dobové oficiální realitě. K jeho tehdejšímu okruhu přátel patřil Miloslav Sonny Halas nebo Marian Palla, kteří se zabývali podobnými činnostmi na rozhraní života a umění. Po roce 1976 se Ambroz skrze mezinárodní časopis Flash Art dozvěděl o existenci pražských performerů Petra Štembery, Karla Milera, Jana Mlčocha a dalších. Navázal s nimi inspirativní kontakt, který přerostl do osobních přátelství a pořádání společných festivalů. Mezi významné události tohoto druhu patří především setkání v ateliéru Vladimíra Ambroze v prosinci 1980: svou poslední veřejnou performanci zde uskutečnil Petr Štembera, dále se aktivně zúčastnil Milan Kozelka a Vladimír Ambroz. Jednotlivá vystoupení byla natáčena na zapůjčenou videokameru, což je v kontextu českého umění performance unikátní způsob záznamu. Výsledky tohoto natáčení se však bohužel dochovaly jen v podobě fotografické dokumentace.
Ambrozovy práce z konce 70. let rozrušují hranici mezi uměním a životem a jsou otevřeny konceptuálním tendencím. Reflektují obecná civilizační témata a současně reagují na atmosféru vrcholící normalizace. Jde například o sérii performancí, ve kterých se autor konfrontuje s horizontálním dopravním značením na silnicích: Pomocí čar se izoluje od svého okolí, manifestačně kráčí jinam, než kam mu přikazují šipky, nebo na své tělo umisťuje dělicí čáru a coby součást prostředí se sám riskantně umisťuje doprostřed vozovky. Podobně kritický, i když ironický náboj měla Ambrozova fascinace sdělovacími prostředky, především televizním vysíláním. V akci TV Look (1977) s přáteli sledoval televizi s nasazenými černými brýlemi a se staženým zvukem. V akci Mediaman (1980) se stylizuje do podoby mučedníka médií, v akci TV Piece dobrovolně bez přerušení sleduje celodenní vysílání Československé televize.
V prostředí československé performance jsou Ambrozovy práce unikátní důrazem na výraz fotografické dokumentace, jež nejčastěji vznikala ve spolupráci s Marií Kratochvílovou a Miroslavem Ambrozem. Cílem dokumentace bylo nejen zaznamenat provedené akce, ale také vytvořit významotvorný obraz, jehož působení se blíží postupům umělecké nebo konceptuální fotografie. Fotografie často vznikaly na základě pečlivě rozmyšlené kompozice. Zájem o fotografování vyvrcholil akcemi, v nichž s pomocí zrcadel nebo zrcadlových fólií tematizoval odraz skutečnosti, poznání a subjektivní reflexi okolního světa. Řada těchto děl však zůstala za umělcova života nevystavena.
Na přelomu 70. a 80. let Vladimír Ambroz také rozvíjel linii většinou neuskutečněných architektonických instalací či situací, jež se dochovaly ve formě kreseb nebo textových scénářů a jež odrážejí bezvýchodnost atmosféry vrcholící studené války, která se díky propagandě zdála neodkladně směřovat k sebezničujícímu jadernému konfliktu. Po roce 1981 Ambroz, stejně jako řada dalších československých umělců podobného zaměření, své aktivity na poli performance ukončil a až na výjimky se nadále zabýval pouze architektonickou tvorbou.
Vladimír Ambroz
Studium:
1972–1978 Fakulta architektury VUT Brno
1968–1972 gymnázium v Mikulově
Pracovní zkušenosti:
od 1990 architektonická tvorba v jím založené společnosti amos design
1978–1990 architekt výstavních expozic pro Brněnské veletrhy a výstavy
1978–1989 spolupráce s Československou televizí jako grafik a architekt
1975–1990 návrhy plakátů a obalů gramofonových desek pro rockové a folkové skupiny
1974–1976 jevištní technik v Divadle na Provázku, Brno
2017
Tomáš Pospiszyl (ed.), Vladimír Ambroz, Akce/Actions, BiggBoss Books, Praha
2014
Pavlína Morganová, Czech Action Art, Karolinum, Praha
2013
Barbora Klímová, Navzájem, trazit.cz, Praha, FaVU, Brno
2006
Barbora Klímová, Replaced, vlastní náklad, Brno
1996
Pavlína Morganová, Akční umění 60. a 70. let, Votobia, Olomouc
2018
Vladimír Ambroz: Akce, Dům fotografie, Galerie hlavního města Prahy
1982
Activity, Klub Křenová, Brno
2013
Navzájem, společenství 70. a 80 let, tranzitdisplay, Praha, Dům umění města Brna, Brno
1996
Umění zastaveného času, České muzeum výtvarných umění, Praha, Moravská galerie, Brno, Galerie výtvarného umění, Cheb
1991
Umění akce, Mánes, Praha
1987
Divadlo v pohybu III, Divadlo Na Provázku, Brno
1986
V čase, Galerie G 4, Cheb, Výstavní síň Fotochema, Praha
1983
Keramika, Klub Křenová, Brno
1979
Miesca i chwile, Foto Medium Art, Wroclaw, Polsko
1979
Strom, Dům pánů z Kunštátu, Brno
1978
Photography as Art/Art as Photography, Gesamthochschule Kassel, Fotoforum, Německo
1977
Projects and Performances, Czechoslovakia / Poland, Hallwalls Gallery Buffalo, USA
1977
Media Practice, Ai Gallery, Tokyo, Japonsko
Galerie hlavního města Prahy
Uměleckoprůmyslové muzeum Praha
Moravská galerie v Brně
Muzeum města Brna, Muzeum umění Olomouc