Krůčkův ne-obrazový přístup vychází z reálné přítomnosti mřížky, která v sobě nese "těkání", jež je výsledkem fyzikálně-optického jevu. Ve vývoji autorova uměleckého názoru, který vedl od grafického výtvarného projevu přes reliéfní hlubotisky v papíru, kdy jej zajímala spíše problematika haptického rozlišení namísto lineárního, jde tedy o reakci vůči principiálně nekompromisní jednoznačnosti grafického projevu. To, že v sítích dochází k optickému efektu, pak bylo výsledkem experimentu ilustrujícího rozplývání kresby, která je představena před bílou plochu stěny.
Sítěmi, kterými vrcholí snaha o vymanění se z posledních rudimentů obrazového principu dospěl autor k prostředkům, které obraz "rozpouštějí". V síti dochází k určité události, při níž to, co je v jeho zorném poli - mrak, potlačuje princip obrazové reprezentace a představuje moment zpřítomnění. Tématem se stala neuchopitelnost vzhledem ke struktuře a dění. Přestože v mřížkách dominuje téměř mysteriózní světlo, tedy nejdůležitější a zároveň zpřítomňující faktor, jejich intence je vzdálena interpretacím ve smyslu světelné metafyziky. Tato skutečnost konečně vyplývá z fenomenologické teorie, podle níž žádný objekt nemůže být vnímán zároveň jako obraz i jako koncept.
Krůčkova tvorba je příkladem rehabilitace povrchu, který z filozofického hlediska představoval jen "stín reality", tedy to, co tzv. "autentický život" (v intencích filozofie Martina Heideggera reflektovaný, upřednostňující vnitřní intelektuální rozměr...) odmítá ve jménu duchovní podstaty. Můžeme zde tedy hovořit o zviditelňování povrchu skutečnosti, ktery byl doposud zahalen jeho vnitřní hodnotou.
Čisté vnímání fenomenologické prezence vytváří protiklad k časové posloupnosti obrazové reprezentace. Představuje tak index - časovost stopy. Indexikalita vyplývá i ze skutečnosti, že efekt mřížek vzniká přirozeně - v podstatě nezávisle na autorovi - funguje jako svědectví proměnlivosti. Výzvou konvenční myšlence autorství je konečně i volba mřížky - komerčně dostupného materiálu, sériového produktu, který je zdrojem non-reprezentace. Je příkladem tautologické identity, která je rovněž vlastní kategorii uměleckých objektů označovaných jako readymade. Readymade můžeme chápat buď ve smyslu konfrontace každodenního objektu s institucionálním kontextem nebo také jako radikální popření obrazové, tj. ikonické reprezentace. V jistém ohledu tak mřížky představují spojení extrémního kriticismu vůči principu reprezentace a principu anonymně sériově produkovaného díla. Pro přesnost je nutné zopakovat, že mřížky nejsou v tomto případě čistým sériovým produktem, jsou ručně natřené a dotvořené prolamováním, prostřihy. Navíc je možné poukázat na skutečnost že nedílnou součástí umělecké prezentace mřížek je (autorská) práce s mnoha proměnnými. Efemérnost vizuálního efektu spočívá v proměnlivé intenzitě v závislosti na úhlu pohledu - stanovisku pozorovatele - a proměnách světelných podmínek během dne, ročního období. Ve hře jsou takové detaily jako je umístění na stěně, výběr vhodných světelných podmínek, jinými slovy, supervize nad prezentací.
Petr Ingerle, Umění snížené diference, Poznámky k interpretace tvorby Václava Krůčka, 2008 (úryvek).
Studium:
2013–2020 Ph.D., Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, katedra filmových studií
1975-1981 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér grafiky, prof. Čepelák
Granty a stipendia:
1992-1993 Project Grant-Visual Arts / Craft Board Australia
Pobyty v zahraničí:
1987–1994 Austrálie
1996–1997 USA
Jiří Machalický, Michal Lazorčík, Všemi směry / In All Directions (Devadesátá léta ze sbírek Galerie Klatovy/Klenová / The Nineties from the Klatovy/Klenová Gallery´s Collections), 2021, ISBN: 978-80-88288-24-4.
Kamil Nábělek, Václav Krůček. Václav Krůček – Diaphanous. Vydavatel / Publisher: CREATIVO a.s. / SOPHISTICA GALLERY, Praha, 2021. ISBN: 978-80-270-9632-9.
Korbička Pavel, ed. Prostory. Úvahy-autobiografie-rozhovory, VUTIUM, Brno, 2019. ISBN: 9788021452244.
Ilona Víchová Czakó, Jiří Pospíšil, „Mnohoznačnost struktur, dynamika sil / Ambiguity of Structures, Dynamics of Forces - Okruh výtvarníků Musea Kampa pracující s konkrétním uměním a jazykem geometrie / Circle of Artists in Museum Kampa Working with Specific Art and the Language of Geometry“. Museum Kampa - Nadace Jana a Medy Mládkových, katalog kolektivní, 2019, ISBN 978-80-87344-54-5.
Monika Čejková, „Minimal Difference“, Kvalitář, s.r.o. 2018, ISBN 978-80-270-5214-1.
Kolektiv autorů, „A View from V4, Exhibition of contemporary art from the Visegrad countries“. A4 Catalogue Brussels, 2018, ISBN 978-615-80488-7-3.
Galerie Závodný, Ročenka 2016, Vydala: Vladimíra Brucháčková Závodná - Galerie Závodný, Rok vydání: 2017, ISBN 978-80-907067-0-5.
Nekvindová Terezie, Dům umění České Budějovice 2013–1998 / České Budějovice House of Art 2013–1998, Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště ve spolupráci s Domem umění České Budějovice, 2014, ISBN 978-80-87108-50-5.
Kolektiv autorů, Museum města Brna, „Od Moderny po současnost 1945-2013, Stálá expozice výtvarného umění města Brna“, Katalog, 2013, ISBN 978-80-86549-85-9.
Zbyněk Fišer, „Koroptví oko: výstava s tajemstvím“, Kultura a umění, Publikováno: 04. 06. 2018, Kulturní noviny, 23/2018.
Události v kultuře, ČT Art, 15.12.2018,
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097206490-udalosti-v-kulture/218411000121215/
Minimal Difference - Jana Bernartová, Václav Krůček, Pavel Mrkus, Český rozhlas, Mozaika, 27.12.2018,
https://vltava.rozhlas.cz/poslechnete-si-zaznam-mozaiky-7713352
Petr Motýl, „Kultura a umění“, Publikováno 17. 01. 2016, Kulturní noviny, 3/2016.
Jiří Macháček, Výstavní síň Sokolská 26, Protimluv, Revue pro Kulturu, 3/4/2013.
Novotný Jaromír , Rozhovor s Václavem Krůčkem (Praha, Galerie Petr Novotný, Za obrazem, 5.9.-4.10., Galerie NoD, O snížené diferenci, 12.9.-9.10. Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 25,18,2012/09/13,6
Karel Oujezdský: Dvě pražské výstavy Václava Krůčka, 13.09.2012, http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/1110015
Karel Oujezdský: Dvě pražské výstavy Václava Krůčka, 13.09.2012, www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/1110015
Chlubná Jana , Ztišeno a zastaveno, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 24,12,2011/06/16,5
Machalický Jiří , Světlo, stín a tma, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 24,7,2011/04/07,7
Ilona Víchová, katalog k výstavě "Václav Krůček - Pole/Fields", 2010, Art Consulting Brno Cz.
Hana Petlachová, "Václav Krůček - Pole/Fields", Ateliér 11/2010.
Roman Dobeš, Rozhovor: Václav Krůček: Dlouhá cesta k prázdnu, 21.10.2010, Liberecký deník
Petr Ingerle, "Umění snížené diference. Poznámky k interpretaci tvorby
Václava Krůčka", 64. Bulletin Moravské galerie v Brně, 2008.
Aleš Svoboda, 'Prostor pro Intuici', Ateliér 23/2007.
Josef Vomáčka, 'Prostor pro Intuici', Time In 11/2007.
Pavel Netopil, 'Václav Krůček - Reflexe', Ateliér 14-15/2006.
Milan Weber, 'Václav Krůček, galerie Sokolská, Ostrava', Art + Antiques, 06. 2006.
Jiří Machalický, 'Australské světlo Václava Krůčka', Lidové noviny, 20. 05. 2004.
Simona Juračková, 'Krůček zachycuje světlná zjevení', Hospodařské noviny, 2-6. 07. 2004.
Jiří Valoch, 'Absolutní světlo', Ateliér 14-15/2004.
Jiří Zemánek a kolektiv autorů, 'Ejhle světlo', katalog k výstavě, Moravská galerie, Brno, 2003.
Pavel Netopil, 'Pole jevů - samota věcí', katalog k výstavě, Pražákův palác, Moravská galerie, Brno, 2002.
Jan H. Vitvar, 'Ticho silnější než hluk', MF Dnes, 27. 2. 2001.
Jiří Valoch, 'Světlo a stín a prostor a mřížka', Ateliér 9 /2001.
Olaf Hanel a kolektiv autorů, 'Objekt, objekt', katalog k výstavě, České muzeum výtv. umění, Praha, 2001.
Marek Pokorný, 'Poznámky na cestu', katalog galerie Via Art, kostel sv. Václava, Praha, 2000.
Milan Weber, 'Díla Václava Krůčka zhmotňují světlo', MF Dnes, 18. 8. 2000.
Radek Horáček, 'V dialogu se skrytým řádem', 56. Bulletin MG v Brně, 2000.
Kolektiv autorů, 'Melancholie', katalog k výstavě, Moravská galerie v Brně, 2000.
Jiří Valoch, 'Koncepty Jana Ambrůze a Václava Krůčka', Ateliér 19 /1999.
Kolektiv autorů, 'Nový zlínský salon', katalog k výstavě, 1999.
Petr Ingerle, Hana Petlachová, katalog k výstavě 'Otvory', Moravská galerie v Brně, 1999.
Marek Pokorný, 'Taková pěkná bílá výstava o bílé', MF Dnes, 24. 1. 1998.
Jiří Valoch, 'V Aspektu třikrát reduktivně', Ateliér 22 /1997.
Kolektiv autorů, 'Nový zlínský salon', katalog k výstavě, 1996.
Jiří Valoch, katalog k výstavám v Domě umění města Brna, v Klatovech a Liberci, 1995.
Martin Reissner, 'Mříž a bílá zeď', Ateliér 14 - 15 /1995.
Kolektiv autorů, 'Šedá cihla - Exil', katalog k výstavě, 66 /1994.
Diane Losche, 'Osmosis - Irony and Disappeareance', Art Monthly, říjen 1991.
Elwyn Lynn, 'Mystery and Myth in Primal Forces', The Australian, 24 - 25. 2. 1990.
Christopher Allen, 'Resolution in Humble Material', The Sydney Morning Herald, 2. 3. 1990.
Jacques Delaruelle, 'Forming Judgements', The Sydney Review, březen, 1990.
2020, KRŮČEK, Václav. Intuice a vakuum filmového obrazu. Praha, 2020. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií. Vedoucí práce Svatoňová, Kateřina. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/118525
2017, Václav Krůček, „Mizení jako iniciace“, Kateřina Svatoňová, Kateřina Krtilová (eds.) Mizení, Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného, Praha, Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum 2017, s. 105-125. ISBN: 978-80-246-3660-3, EAN 9788024636788.
2017, Václav Krůček, „Maryon“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. (Notebook for art, theory and related zones) 22/2017 MK ČR E 17945 ISSN:1802-8918.
2016, Václav Krůček „Exposed Body of Painting“, in Book published on the occasion of the exhibitions at Geukens & De Vil, Antwerp, 2016 and Axel Vervoordt Gallery, Hong Kong, 2016-17. Texts in English, 112 pages. Published by Geukens & De Vil and Axel Vervoordt Gallery, 2016.
2015, Václav Krůček, Rezonance filmové stáze, Iluminace, Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu (The Journal of Film Theory, History and Aesthetics)1/2015.
2014, Permanentí iluze stability, Daniel Hanzlik, Praha, GHMP, Colleredo-Mansfeldsky palac, 8.11.2013 - 9.02.2014; Ateliér, 1/2014, str. 1.
2012, Formát Jaromíra Novotného, Ateliér, 12/2012, str. 1.
2012, Spleť, (Pavel Hayek/Otto Zitko), Brno, Dům umění, Ateliér, 6/2012, str. 7.
2011, Dematerializace uměni, Ateliér, 12/2011, str. 2.
2010, Nové dny v poušti - Alain Badiou, Ateliér, 23/2010, 18.11.2010, str.8.
2008, Rafal Bujnowski (výstava, Praha, Galerie Jiří Švestka / Jiří Švestka Gallery) 14. 12. 2007 - 9. 2. 2008), Ateliér, 3/2008, 07.02.2008, str.7.
2007, Dan Flavin. Minimalismus v novém světle, Atelier, 3/2007, 08.02.2007, str. 8.
2006, Skoro Nic, (24.9.2005-23.4.2006; Hamburger Bahnhof, Berlin, Německo), Ateliér, 6/2006, 16.3.2006, str.8.
2005, Obraz jako skutečnost, Milan Houser - odrazy a obrazy. Praha, Mánes 2005, 5.-30.7., Ateliér, 19/2005, str.5.
2002, Monochromie (Monochromní tendence v českém výtvarném umění po roce 1990 / Monochrome Trends in Czech Art after 1990.