Václav Malina se na začátku 80. let zařadil mezi nejdůležitější osobnosti českého umění, rozvíjející tehdy aktuální téma konceptuální reflexe přírody, aniž by však – na rozdíl třeba od svého plzeňského generačního souputníka Milana Maura - opustil malovaný obraz. V plzeňském výtvarném kontextu zaujímá důležitou roli i jako výtvarný publicista, pedagog a kurátor, v letech 2000 – 2009 také jako ředitel Galerie města Plzně.
Na počátku jeho tvorby jej zásadním způsobem ovlivnili dva učitelé - Jiří Patera a Zdeněk Sýkora. Během svých studiích na pražské Filosofické fakultě (pod ni tehdy spadala výuka výtvarné výchovy) zde však Malina zastihnul pouze druhého z nich, kdežto předčasně penzionovaného Pateru měl možnost blíže poznat na přelomu 70. a 80. let v plzeňském výtvarném kroužku, který spolu s ním navštěvovali další výrazné osobnosti zdejšího výtvarného života (Milan Maur, malující teoretici Bronislav Losenický a Vladimír Venda). Patera jej nasměroval k plošné, výrazně koloristické malbě, která vyznačuje rané období jeho tvorby. Sýkorův příklad zase Malinu posunul k velkoryse pojaté obrazové skladbě čistých geometrických ploch a silných linií nezřídka velkých formátů, nikdy se však nepřiklonil k čistě systémové malbě. Ačkoliv mnohá jeho díla působí ryze nezobrazujícím dojmem, mají většinou základ v konkrétním prožitku krajiny a přírody.
Po časných malířských cyklech Pole a Zdi, kde se zabýval vztahy barevných polí, dospěl v polovině 80. let k originálnímu přehodnocení impresionismu. Barevné skvrny či pravoúhlé plošné segmenty vytvářejí optické struktury, evokující světlo v krajině (cykly Vzpomínky na impresionismus, Imprese, Pointilismus). V tomto období se objevují přesahy k malířsky pojatému objektu, kde sledoval podobnou problematiku (např. přesýpací objekty z pomalovaných pingpongových míčků, niťové objekty proměňující se gravitací atd.). Další významnou oblastí jeho malby je vyjádření hudebních rytmů formou jakýchsi geometrických partitur. V posledních cyklech Konstruktivní imprese a Konstrukce podle barev vychází z barevné představy, která v procesu postupného vyvažování forem a barevných kvalit dostává podobu jasného, ostře řezaného geometrického tvaru, zdůrazněného barevnou konturou. Vedle malby se souběžně zabývá i grafikou.
Vzdělání:
1974-1979 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze (doc. Zdeněk Sýkora)
1968-1972 Pedagogická fakulta v Plzni
Zaměstnání:
2001-2009 ředitel Galerie města Plzně
1997-2000 profesor Soukromé střední uměleckoprůmyslové školy Zámeček v Plzni – Radčicích
1989-2009 učitel výtvarného oboru ZUŠ v Plzni, Jagellonská ulice
1978-1990 profesor Gymnázia a Střední pedagogické školy ve Stříbře
1976 -1978 učitel výtvarného oboru LŠU a ZDŠ v Blatné
1972-1976 učitel výtvarného oboru na Lidové škole umění v Mariánských lázních (s přerušením jednoleté základní vojenské služby)
Malina, Václav: Od imprese ke konceptu. Text v katalogu výstavy Koncepty a imprese ve VS Sokolská 26. Ostrava 2004. www.ckv-ostrava.cz/katalogy/malina.htm