Malíř a sochař Bergr patří k typickým solitérům českého umění a jeho tvorbu tak lze jen obtížně zařadit do českého výtvarného kontextu. Celý život stojí stranou aktuálního uměleckého dění. Jedinou výjimkou byla účast ve skupině A 59, kterou v uvolňující se atmosféře závěru padesátých let založil spolu s J. Hamplem a dalšími, dnes již zapomenutými výtvarníky M. Křištou, V. Mařatou, B.Zahradilem a O. Fiedlerem. Skupina sice existovala jen krátce, do roku 1965, ale stihla realizovat tři výstavy. První neveřejné setkání, v prvním roce v ateliéru Zahradila v Karlíně, druhou výstavu v roce 1963 na Malé Straně na Novém světě s příznačným názvem Výstava na zdi, třetí v galerii v Ostrově nad Ohří v roce 1965, tehdy s paralelně probíhající výstavou Šmidrů. Přátelství s J. Hamplem, přítelem V. Boudníka, protagonisty jedné z poloh české poválečné abstrakce, přivedlo tehdy Bergra k abstrakci a ke strukturální technice. V Bergrově tvorbě se přímo odráží jeho životní filosofie a výtvarné postoje. Nepreferuje určitou výrazovou formu, pohybuje se mezi předmětností a abstrakcí; obě polohy se v posledních obrazech ve zvláštní syntéze propojují. Lyrické kompozice krajin střídají v průběhu let fantazijní představy s morálními apely, část jeho díla je pak výtvarnou transpozicí hudby. Od prvotní inspirace „impresionistickou“ hudbou M. Ravela, C. Debussyho a L.Janáčka v obrazech z počátku 50.let směřuje až k přímé reflexi hudby Gustava Mahlera v rozsáhlém mahlerovském cyklu abstraktních strukturálních obrazů z let 1958 – 1970. Od poloviny 50. let se Bergr věnoval také dřevěné plastice. Od hledání výrazových možností dřeva v raných abstraktních plastikách dospěl v 60. letech k finální formě figurálních sochařských kompozic, jakýchsi „sochařských etud“. V 70. a 80. letech je nahradily biomorfní dřevěné plastiky, soubory grafik a kresby, které byly reflexí přetrvávající hrozby válečných a ekologických katastrof. Bergrova volná tvorba má svůj protipól v ilustracích. Především díky ní se stal známým umělcem a uznávaným ilustrátorem. Ilustrační práce souvisí s tvorbou manželky Zdenky, s její autorskou poezií i vynikající překladatelskou činností. Bergr ilustruje především poezii a lyrickou prózu, kromě českých autorů hlavně ruské prozaiky a francouzské básníky. Do dnešní doby ilustroval více jak padesát knižních titulů. Od počátku 90. let Bergr opět maluje a ve svých obrazech aktualizuje některá svá původní témata. V obrazech posledních dvou let se vyrovnává s nedávnou ztrátou životní partnerky.
Vzdělání / Zaměstnání:
1960-1988 Výzkumný ústav geodetický v Praze
1958-1963 Art Academy of Václav Hollar
1950-1958 Ukrajinské studio výtvarných umění v Praze (Ukrajinská akademie v Praze), prof. Ivan Kulec
1948-1960 Meopta Praha
1943-1946 vyučen jemným mechanikem v Logii v Praze
Ceny:
2010 Mezinárodní asociace kultury a umění Zlatá Chrpa, Francie / zlatá medaile a čestný diplom
2007 Euro Pragensis Ars/ Cena za celoživotní výtvarnou činnost, především za Mahlerovské téma
1998 Evropský kruh Franz Kafka, Praha /ocenění za sochařskou a grafickou činnost
2008 Věroslav Bergr, malíř, sochař, grafik, Oftis Ústí nad Orlicí
1992 Věroslav Bergr, Astra