Výrazná osobnost akčního umění 80.let, a nynější představitel ateliéru Environment konceptuální tvorby FaVU VUT v Brně, Vladimír Merta, se dnes věnuje především malbě. Po performancích v krajině a jejich záznamech na počátku 90.let vystavoval prostorově pojaté obrazy, objekty a instalace, v nichž propojoval přírodní a civilizační symboly v kombinaci tradičních a netradičních materiálů, typických a atypických prvků. Podroboval analýze jak archetypy přirozeného světa, tak i schémata virtuálního vnímání. Například vytvořil skulpturální objekt Veřejná geometrie (1991), šibenici, jež byla vyrobena z prken přírodního kmene stromu, s běžícím monoskopem prázdné televizní obrazovky. S tím souvisela i série obrazů‚ a la Piet Mondrian, s geometrickou kompozicí materiálů dřeva, malby a kůže, nazvaná Horká geometrie, či další prostorové instalace, např. v sestavě telefonických aparátů na pařezech stromů - Porcovaný topol, roubovaný (1992), mezi nimiž se dalo komunikovat. O několik let později nahradil v kompozici obrazu živé dřevo kamenem fosilií, na ploše s půdorysem chrámu=templu (Kámen správné chvíle, 1999). Pak realizoval akci se stromem „plovoucím“proti proudu řeky Vltavy k muzeu Sovových mlýnů v Praze pod názvem Imigrant, jako vzpomínku na povodně v roce 2002. Tento objekt byl nejprve vystaven v Karlínské štípárně na výstavě Jisté stopy: dialog Los Angeles – Praha v roce 2004, pak teprve instalován do plenéru parku na Kampě. Velká Mertova výstava v Galerii kritiků v roce 2009 představila pod názvem ErRors jeho kompaktní cyklus velkoformátových obrazů, nazvaných původně Watching Spirit pro prezentaci v USA, jež kombinují malířské a mediální vidění v jakýchsi „poruchových“ TV obrazech. Jejich zrnitost, rozostřenost a pointilismus se zakládají na vyjádření optických zdrojů světelné emanace za TV obrazovkou, odkud vzniká i vize mediální. Po analytickém průniku do tohoto světa pomocí fotografie, Merta převedl své vizuální technické objevy na plátno, dotykem štětce i bezdotykově, cákáním barvy pomocí velkých štětců na plátno, a instaloval tyto obrazy jako TV přijímače ve veřejném prostoru. Demýtizoval jejich motivy tak, aby nás obrazy vrátily přirozenému vnímání malby. V roce 2010 se Merta věnoval v reminiscenci na své Kresby větrem z konce 80. let abstraktním obrazům Malby větrem, malovaným rovněž bezdotykově akrylem pomocí štětce, umístěného na kovovém nosiči a pohybujícího se samovolně po plátně nárazy větru. Tyto obrazy prezentoval na své poslední výstavě v Muzeu Jindřichova Hradce. Upozornil tím na syntézu svého přírodního a malířského vidění, v umění i v oblasti kulturní ekologie.
Studia:
1977-83 AVU Praha, obor malířství, prof. O. Oplt
1973-77 SUPŠ Uherské Hradiště, obor užitá a propagační grafika, prof. F. Nikl
1971-72 OU ve Frýdku Místku, obor aranžér, prof. J. Homolka
Účast na sympoziích:
2004 Dílna, Mikulovské výtvarné sympozium, Mikulov
1999 Mezinárodní sympozium, Oravská galerie, Dolný Kubín
1998 Medzi, sympozium, Skalica
1998 Mapování prostoru, Mezinárodní letní akademie na Sýpce, Klenová
1993 Triangl Artist Workshop, New York
1983 Sympozium Mutějovice
1989 Pracovní setkání v Přední Kopanině
1990 Monoprint, dílna, Los Angeles
1986 Sympozium Sopron, Maďarsko
Realizace ve veřejném prostoru:
Technopark Brno, landartová realizace
Sovovy Mlýny, Imigrant, „pocta“ síle povodně v roce 2002 v Praze
Veřejné aktivity ateliéru environment:
2008 Výprodej Vánočních stromků, Klauzurní práce Martiny Hejmalové
2007 Odpočiň si, Bakalářská práce Aleny Kazatelové, Náměstí Svobody Brno
2006 Dílna,Festival Zámostí, Třebíč
2006 Výstava, Atelier Environment, Městské divadlo, Brno
2005 Dílna,Festival Zámostí, Třebíč
2005 Výstava studentů a absolventů atelieru Environment „Otevírání krajiny“, Galerie Adria, Praha