Woody Vasulka, brněnský rodák (1937) a absolvent katedry dokumentu na pražské FAMU, patří k první generaci experimentátorů s technologií videa. V roce 1965 emigroval se svou ženou a spolupracovnicí, Islanďankou Steinou, která studovala v Praze housle a hudební teorii, do USA a usazují se v New Yorku. Woody zprvu pracuje jako asistent střihu s Francisem Thompsonem. Spolupracuje například na šestiscreenovém filmu We Are Young, který se promítá na montrealském World Fair Expo’67. V letech 1966-1969 pracuje jako designér a editor filmů pro Harvey Lloyd Productions, kde může díky přístupu k vybavení experimentovat s elektronickým zvukem, stroboskopickými projekcemi a světelně aktivovanými plátny. Později opouští omezení kinematografického aparátu a přechází plynule ke zkoumání elektronického materiálu. V roce 1969 jej a Steinu ovlivní výstava „TV as a Creative Medium“ v galerii Howarda Wise, první přehlídka věnovaná televiznímu umění. Steina a Woody začínají dokumentovat nezávislou uměleckou scénu newyorského downtownu, vytvářejí skici a video performance a pořizují si svůj první Portapak a audio syntezátor. Roku 1971 zakládají s Andy Mannickem The Kitchen, elektronické divadlo umístěné v centru Mercer Arts v bývalém hotelu Broadway Central na jihu Greenwich Village. Soustředí se na rozvíjení obraznosti videa do prostoru, pořádají video performance kombinující vizuální a zvukovou složku v reálném čase. Začínají spolupracovat s inženýry na vývoji dalších nástrojů pro tvorbu videa: v roce 1972 získávají Dual Colorizer (Eric Siegel) a Multikeyer (George Brown), který umožňuje vrstvení až šesti obrazů. Vasulkovi patří k první generaci průzkumníků v oblasti analogového videa. Jejich tvorba se zařazuje do oblasti image processing (zpracování obrazu), vnímané jako určitý žánr ve videoartu, využívající vlastností charakteristických pro médium, v tomto případě tedy experimentování s parametry elektronického signálu.
V roce 1973 se stěhují do Buffala, vyzváni teoretikem Geraldem O’Gradym k vyučování v Centru pro mediální studia, které založil na tamní pobočce State University of New York. Roku 1974 získává Rutt/Etra Scan Processor, nástroj umožňující modifikaci videoobrazů vychylováním elektromagnetického řádkování, George Brown pro ně staví Programmer, digitální nástroj pro uchování a přehrání sekvence operací. V tomto roce vytvářejí například pásky Noisefields či Reminiscence a jejich tvůrčí dráhy se začínají rozdvojovat. Roku 1975 provádí Woody první digitální experimenty a představuje svůj „The Vasulka Imaging System“, digitální počítačově ovládané uživatelské vybavení, z nějž se později vyvine Digital Image Articulator. První souborná výstava Vasulkových je otevřena v tomto roce v galerii Albright-Knox v Buffalu. Woody získává grant od Guggenheimovy nadace, umožňující přestěhování do Santa Fe roku 1980. Zde začíná Woody recyklovat průmyslové nástroje z bývalých vojenských základen (například blízké Los Alamos), z nichž později vznikne soubor instalací The Brotherhood. V instalaci Divadlo hybridních automatů rozvíjí Woody myšlenku „nového epistemologického prostoru“ jako místa interakce mezi účastníky a technologií. Roku 1983 vytváří video The Commission coby pokus o nový způsob elektronického vyprávění. Art of Memory následuje roku 1987. Roku 1990 vzniká první ze série šesti instalací The Brotherhood, jíž je Table 2: Automata.
V roce 1992 připravují Vasulkovi výstavu věnovanou pionýrům elektronického umění pro festival Ars Electronica v Linzi (Eigenwelt der Apparatewelt: Pioniere der Elektronischen Kunst), k níž vychází experimentální katalog. Ve stejném roce získávají společně cenu Mayi Derenové, udělovanou od roku 1986 nezávislým filmařům. Roku 1993 získává Woody grant od Open Society Fund, financující přednášky o médiu videa ve východní Evropě; přednáší také na FaVU v Brně. Roku 1996 se koná retrospektivní přehlídka díla Vasulkových v San Francisco Museum of Modern Art. V tokijském NTT InterCommunication Center vystavuje Woody poprvé kompletní cyklus The Brotherhood: A Series of Six Interactive Constructions (1998). V létě roku 1999 vzniká projekt Art and Science Laboratory na College of Santa Fe, spolupráce Vasulkových se skladatelem Davidem Dunnem a fyzikem Jamesem Crutchfieldem. V posledních letech pracuje Woody v Centru pro umění a mediální technologie (ZKM) v Karlsruhe a v rámci projektu OASIS vyvíjí způsoby archivace děl z oblasti videa a experimentálního filmu. Zároveň se tam kurátorsky účastní příprav výstavy, zaměřené na dílo tvůrců z okruhu Center for Media Study v Buffalu (který tvořili zejména Paul Sharits, Tony Conrad, James Blue, Hollis Frampton, Peter Weibel, Steina a Woody Vasulkovi a teoretik a zakladatel centra Gerald O’Grady), která má být zahájena v prosinci roku 2006.
v posledních letech..
pracuje v Centru pro umění a mediální technologie (ZKM) v Karlsruhe a v rámci projektu OASIS
+kurátorská činnost
1993 grant od Open Society Fund
pedagogická činnost na FaVU v Brně
1992 cena Mayi Derenové (udělovaná nezávislým filmařům)
1980 Grant od Guggenheimovy nadace
1973 pedagogická činnost v Centru pro mediální studia v Buffalu (při State University of New York).
1966-1969 pracuje jako designér a editor filmů pro Harvey Lloyd Productions
1965 pracuje jako asistent střihu s Francisem Thompsonem
Vasulka, W.: The Brotherhood. A Series of Six Interactive Media Constructions, NTT InterCommunication Center, Tokyo, 1998
Vasulka, W., Vasulka, S. : machine media. — San Francisco : San Francisco Museum of Modern Art, 1996
Vasulka, W., Vasulka, S. : Interaktiivisen Taiteen Näyttely = Exhibition of the interactive art. — Helsinki : Nykytaiteen Museo ; Espoo : Galleria Otso, 1992
Eizykman, Claudie, Vasulka, Steina; Vasulka, Woody – Steina et Woody Vasulka, vidéastes: 1969-1984: 15 années d'images électroniques, analogiques et numériques., Paris: : CINE-MBXA/CINEDOC, 1984
Vasulka, Woody: Descriptions. Buffalo, Albright-Knox Art Gallery, 1978
Woody Vasulka a tradice českého umění elektronického obrazu. Speciální číslo časopisu Iluminace (2/2006).