Zbyněk Baladrán je důležitou osobností své generace. V roce 2001 založil galerii Display, několikrát byl mezi finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého a v roce 2004 byl nominován za Českou republiku na Manifestu.
Upozornil na sebe už během studií na Akademii výtvarných umění, kdy vytvořil Kaktusy (1999). Kaktusy sestavené ze záchodových štětek, plastových sítěk, trubek a různých náhodně nalezených předmětů Baladrán nainstaloval do dřevěného rámu, jaký občas můžeme vidět v oknech nadšených kaktusářů. S levnými materiály pracoval i nadále a svůj přístup do jisté míry ironizoval objektem Hobby (2001), který tvoří deska na dřevěných kozách s neuměle sestavenými písmeny HOBBY. Objekt je součástí série prací, u nichž je nepopiratelný vliv záměrně nespektakulárního umění Jiřího Kovandy.
Baladrán tento postoj rozvedl vytvářením detailních návodů na jejich výrobu. Po vzoru montážních návodů firmy IKEA nejdříve ukáže, co všechno je k výrobě potřeba, a pak krok za krokem instruuje. Výsledkem je jednoduchá dřevěná konstrukce, jako třeba Screen <3> (2001), stejně málo použitelná jako krásná. Její nepraktičnost a abstraktnost přímo kontrastuje s precizně konkrétním návodem, který by uspokojil i toho nejnáročnějšího kutila.
Od roku 2002 se Baladrán věnuje především videu. Od prvních pokusů, jako Limita (2002), Technical Compression (2002) nebo Shower (2002) se záhy dostává k tvorbě krátkých filmů stříhaných z archivních materiálů. Začíná sbírat staré filmové pásy a pohrává si s jejich reinterpretací z pohledu dnešní mediální společnosti. Vytváří složité videoinstalace jako Projection (2003), v nichž je možné jako u televize přepínat z jednoho kanálu na druhý a tak sledovat jeho videa v různých konstelacích.
Od roku 2004 v autorových filmech stále větší úlohu sehrává psaný komentář, který je však autorem viditelně editován a tak jeho části zůstávají divákovi skryty. Baladrán si tak pohrává s mechanismy naší paměti a vizuální historie. Ve filmech Working Process (2004) a 1985 (2005) celkem didakticky předvádí svůj způsob práce s filmovým materiálem, který v té době sbírá v profesionálních archivech i od amatérů.
V posledních letech se stále více zajímá o éru moderny a ve svých filmech se zabývá například architektonickými ikonami avatgardy jako je Koldom 156,71m2 (2006) nebo věží konstruktivismu 1:50, Model, Tower of Constructivism (2006). Baladrán vědomě pracuje s faktem, že umění už dnes není pouze vytvářením dokonalých artefaktů, ale spíše uvažováním o našem vztahu k realitě. Posunuje smysl umění a dává impulzy k jeho neustálé redefinici.
Vzdělání:
1992–1997
Filosofická fakulta UK Praha, obor dějin umění
1997–2003
AVU Praha, ateliéry Jiřího Davida, Vladimíra Skrepla a Veroniky Bromové
Granty, stipendia:
2008
Rezidenční pobyt, Zacheta, Varšava
2007
Rezidenční pobyt, PROGR, Bern
2006
Rezidenční pobyt, MuseumsQuartier, Vídeň
2004
developmental grant of tranzit
Ocenění:
2004, 2005, 2007, 2008 – finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého
Kurátorská praxe:
2016–2019
common curatorial practice, along with Z. Jakalová, Display A.R.C.P., Prague
2017
#LutherLenin, dramaturgy along with Alexander Klose, Studio Hrdinů, Prague
Czechoslovakia / A Critical Reader, Gandy gallery, Bratislava
2015
Subversive tactics, Czech Centre, New York
Kdo na moje místo?, along With M.Pokorný, Plato, Ostrava
2013
Encyclopedia of Failure”, along with V. Havránek, Jakarta Biennale, Jakarta
2012
pokus, omyl, oprava, city surfer, Praha
Why would you live if you knew was going to happen tomorrow?, along with V. Havránek, Steirischer Herbst, Graz
2010
Manifesta 8”, collective of tranzit.org, Murcia, Cartagena
M.T. part of Watchmen, Liars, Dreamers (Erudition concrete 3), along with V. Havránek, FRAC Le Plateau, Paris
Monument to Transformation, along with V. Havránek, Montehermoso, Vitoria
Monument to Transformation, along with V. Havránek, GMK, Zagreb
2009
Monument to Transformation, along with V. Havránek, CIV, Bucharest
Monument to Transformation, along with V. Havránek, Municipal library, GHMP, Prague
2008
fragment #7, Communism Never Happened/Vocabulary, along with V. Havránek, tranzit workshops, Bratislava
Fragment #6, Labour Day, Labor, Budapest
2007
Fragment #5”,along with V. Havránek, Prague Biennale 3, Prague
Permanent installation of Monument to Transformation, along with V. Havránek, tranzitdisplay, Prague
2007–2015
curatorial practice along with V. Havránek, tranzitdisplay, Prague
2001–2006
collective curatorial practice along with David Kulhánek, Ondřej Chrobák, Tomáš Svoboda, Display, Prague
filmografie a výstavní architektura viz stránky umělce:
https://www.zbynekbaladran.com/cs/cv/
Monument transformace, společný projekt s Vítem Havránkem:
2010
Monument to Transfomation invited as part of "Watchmen, Liars, Dreamers (Erudition concrete 3)", FRAC Ile-de-France Le Plateau, Paris
Monument to Transformation, Montehernoso, Vitoria
Monument to Transformation, GMK, Zagreb
2009
Monument to Transformation, CIV, Bucharest
Monument to Transformation, Municipal library, City Gallery, Prague
2008
Installation model, fragment # 7, Communism Never Happened / Vocabulary, tranzit, Bratislava
Installation model, fragment # 6, Labour Day, Labor, Budapest
2007
Installation model, fragment # 5, Prague Biennale 3, Prague
2007–2009
Permanent installation of Monument to Transformation“, tranzitdisplay, Prague
2023
Actes de Langage, Simona Dvorák at Tadeo Kohan eds., Maison Populaire, Paris, FR
2022
Revolver Revue 129/2022, Interview, Petr Jindra, CZ
Art and Climate Change, Eds: M and R. Fowkes, Thames&Hudson, EN
Neúplný atlas regenerace, Eds: K.Hládeková, V. Pecka, Utopia Libri, CZ
2021
Laura Vallés Vílchez (Ed.), Mitos del Futuro Proximo / Myths o f the Near Future, Tenerife, SP/EN
Maayan Sheleff and Sarah Spies (Eds.), (Un)Commoning Voices and (Non)Communal Bodies, ONCURATING.ORG, Reading/Zürich, EN
2020
Infrasonica Wave#1, May68: from Prague to Mexico City, Sol Henaro and Zbyněk Baladrán EN/ES: https://infrasonica.org/en/wave-1/sol-henaro-in-conversation-with-zbynek-baladr-n
2019
An Ambiguous Utopia in The Kyiv International, ’68 Now, tranzit/Archive books, Berlin, EN
2018
A multilog with Zbyněk Baladrán, M.Vrba a A. Bartlová, Flash Art(cz&sk), No.4 /EN
Multilog se Zbyňkem Baladránem, Martin Vrba a Anežka Bartlová, Flash Art(cz&sk), No.47 /CZ
2017
Penal colonny, Arkipel festival, ed. Manshur Zikri, Jakarta, INS/EN
Czechoslovakia/ A Critical Reader, Gandy gallery, Bratislava, EN
2016
Třídit slova, literatura a konceptuální tendence 1949-2013, Buddeus, Magidová (EDS), tranzit, Praha, CZ
2015
Subversive tactics, curatorial project, namu, Praha, EN/CZ
Contingent propositions, autor catalogue, Gandy gallery, Bratislava, EN/CZ
2014
Protocollum 2014/15, Dickerbach Kunstverlag, Berlin, EN
Dead Reckoning, authors catalogue, CACS, Delme, EN/FR
2013
Past Future/Minulá budoucnost, Jan Zálešák, tranzit/VUT, Praha/Brno, EN/CZ
2013, Preliminary Report, Elena Sorokina, artagenda, EN artagenda.com/reviews/zbynekbaladran%E2%80%99s-%E2%80%9Cpreliminaryreport%E2%80%9D/
The Nervous System, Z.Baladrán & J.Kovanda, tranzit / JRP / Kunstverein, Prague/Milano, EN
2012
September 5th 2120, Z. Baladrán & Vít Havránek, steirischer herbst/tranzit, Praha/Graz, EN
des formes de vie, Les Laboratoires D´Aubervilliers, Paris, EN/FR
Subverting Disambiguities, Shedhalle, Zurich, EN/DE
2011
Terrible beauty is born, catalogue of Lyon biennial. Lyon, EN/FR
What I don’t see, tranzit workshops, Bratislava, EN/CZ
2010
No Order, Art in a Post-Fordic society,No 1, Milano, EN
Atlas of Transformation, Prague, EN
Emil Filla, archiv umělce, GASK, CZ
trouble, paris, FR
Sešity pro umění, teorii a příbuzné zóny, 6-7, magazine, interview, CZ
Comrades of time, catalogue, Pavilion, Bucharest, EN
2009
Monument transformace interview, Profil 3-4 CZ/SK
Atlas Transformace, Praha, CZ
The End Magazine, spring summer, Milano, IT, EN
Labyrint revue, 23-24, magazine, interview, text, documentation, CZ
2008
Stavba, 5/2008, magazine, interview, CZ
Fussion/Confussion, catalogue, Museum Folkwang, Essen, DE
2007
Flash Art, Czechoslowakia, interview, CZ
Table, Monument to transformation, Fragment #3, catalogue, Moravian Gallery Brno, CZ
Prag Biennal, catalogue, Prague, CZ
Lindaurová, Lenka: Umění - návod k použití: Zbyněk Baladrán a jeho Slovník, A2 kulturní týdeník, 18/ 2007, s. 10
2006
Archeology of today?, catalogue, D. Zefkili, KAG, Prishtina, Kosova
Cinepur 44, interview, Martin Mareček, Praha, CZ
2005
Fotograf 6/05, Zbyněk Baladrán, Mariana Serrano, Praha, CZ
The Need to Document, / Ruins, Archaeology and the Gap between Images, Muttenz, CH
Contemporary, 71, Moving Images at the Edge of the Real, Katerina Gregos, GB
2004
Manifesta 5, ...with all due intent, catalogue, M. Gioni, Barcelona, ES
Daemon, Ritorno al futuro, A. Grulli, Bologna, IT
Metropolis M, Interview, I. Commandeur, Utrecht, NL
Umělec, 3, Theory, praxis, exposition, D. Kulhánek, Praha, CZ