Zdeněk Sklenář patřil celý svůj život k solitérům české výtvarné scény. Jeho široké pole působnosti zahrnovalo kromě malby také grafiku, ilustraci a typografii. Na rozdíl od svých vrstevníků nikdy nepatřil do žádné umělecké skupiny a své malby až do počátku 40. let nevystavoval. Za svého života byl ceněn spíše za své grafické než malířské dílo, kterému se dostalo větší pozornosti až v 60. letech zásluhou Ludmily Vachtové a Jiřího Padrty. Od počátku své tvůrčí dráhy inklinoval k romanticko-poetickému vyjadřování inspirovanému četbou K. H. Máchy, Ch. Baudelaira, G. Apollinaira, a především studiem děl G. Arcimbolda. Jeho výtvarný názor byl až do konce 50. let formován dozvuky surrealismu, poetismu a artificialismu 30. let.
Zásadní zlom ve Sklenářově přemýšlení o umění a tvorbě nastal po jeho cestě do Číny roku 1955. Umělcovy obrazy se po jeho asijské zkušenosti oprošťují od evropského způsobu nazírání na malbu skrze danou kompozici, prostor a tvar. Do popředí autorova zájmu se dostává kaligrafická práce se znakem a písmem a ve spojení se snovou barevností vytváří díla, která se pro jeho tvorbu stanou signifikantní
Do uměleckého provozu Sklenář vstoupil až v necelých třiceti letech, tedy koncem 30. let 20. století. První příležitost vystavovat se mu naskytla roku 1937 na výstavě Mládí v D 40, kde se hned napoprvé sešel s výbornými umělci, především s budoucími zástupci Skupiny 42. Tehdy se prezentoval cyklem knižně nevydaných ilustrací k Bubu z Montparnassu. Obrazy veřejnosti prvně představil až o tři roky později na výstavě Mladých v Melantrichu, kde vystavil Nábřeží k ránu (1939) a dva obrazy Baletek (1935, 1939).
Ovlivněn divadelním prostředím si pro sebe našel téma ženy, které ho v průběhu 30. let fascinovalo. Sklenářovy plasticky modelované ženy – většinou baletky, herečky nebo modelky jsou deformované až na hranici karikatury, což předznamenává jeho sklon rozvíjet své motivy do nejzazších, s extrémem hraničících poloh. Paralelně se zabývá také malbou městské krajiny vrcholící v surrealisticky vystavěném obraze Park v noci (1943), kde již fantaskní prvek nad běžnou realitou převažuje. Surrealistické východisko si Sklenář ponechává i během 2. světové války, kdy pracuje na snově působících kompozicích nejrůznějších zátiší, jejichž tvorbou se zabýval až do 2. poloviny 40. let. Následovalo období mezi lety 1947 a1952 vyplněné obrazy, kde lze jako silný inspirační zdroj identifikovat díla Maxe Ernsta a již zmiňovaného G. Arcimbolda. Sklenář si z nich pro sebe vybírá principy jejich práce, které dále interpretuje vlastním výtvarným viděním. Využívá metodu skládaných obrazů a princip antropomorfizace přírody, např. Příliv (1947).
Po válce začal Sklenář působit na Státní uměleckoprůmyslové škole jako asistent Františka Muziky v ateliéru knižní grafiky a písma. V roce 1946 měl svou první samostatnou výstavu v Topičově salonu. Téhož roku odjíždí do Paříže, kde se účastní putovní výstavy Mladé československé umění. Počátkem 50. let se věnuje tvorbě portrétů, ve kterých se navzájem snoubí prvky z dřívějšího způsobu jeho malby. Nejrozsáhlejší je cyklus věnovaný G. Arcimboldovi, na němž pracuje až do 70. let.
Nejdůležitějším momentem Sklenářova života se pak stal tříměsíční pobyt v Číně roku 1955, který – jak již bylo uvedeno – natrvalo ovlivnil podobu jeho tvorby. Čínou byl Sklenář fascinován již předtím a o čínské umění a poezii se intenzivně zajímal. Po svém návratu navázal spolupráci s českými sinology, ilustroval jejich překlady a působil v Národní galerii v komisi pro nákup orientálního umění. Někdejší imaginativní fáze jeho tvorby pobytem v Číně definitivně skončila. Následující období je již plně ve znamení kaligrafického pojednání obrazu, které Sklenář rozvíjí až do konce svého života. Hlavním výrazovým prostředkem se pro něj stala linie, s níž pracuje ornamentálně, a vytváří tak rytmické sítě křivek, které vnitřně uspořádávají specifické univerzum Sklenářových obrazů. Ústředním prvkem obrazu se stává písmo, symbol a znak. Od tohoto období se Sklenář vzdává budování iluzivního prostoru a obrazy komponuje vždy jen v ploše.
V průběhu 60. let nejprve ohledává, jak se získanými čínskými dojmy nakládat. První obraz, který předznamenává umělcovo budoucí směřování, je Pekingská opera (1956–1957). Následuje Čínská krajina (1959) nebo Zátiší s čínskými znaky (1960). V průběhu 60. a 70. let dále rozvíjí výtvarné principy nalezené díky cestě do Číny. Jedním z vrcholů Sklenářovy tvorby závěrečného období je obraz Listy z náčrtníku (1973–1974).
Kromě malby se Sklenář celý život rovněž zabýval knižní grafikou a ilustrací. Za své knižní úpravy byl několikrát oceněn u nás i v zahraničí. Je autorem desítek knižních obálek. První ilustrace vytvořil pro básnickou sbírku Vladimíra Nazora: Básně (1933). Následovaly ilustrace ke knihám K. J. Erbena, Ch. Baudelaira nebo Zdeňka Šmída. K jeho nejoceňovanějším počinům na poli ilustrace patří práce na knihách Wu Čcheng-Ena Opičí král (1961) a B. Mathesiuse Zpěvy staré Číny (1965). Koncem života sepsal svůj životopis, který knižně vyšel pod názvem Vzpomínání (2010). Zatím poslední velkou retrospektivu měl v roce 2013 v Domě U Kamenného zvonu v Praze.
Vzdělání:
1929–1935
Uměleckoprůmyslová škola, ateliéry Arnošta Hofbauera a Zdeňka Kratochvíla
Zaměstnání:
1970–1976
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, vedoucí katedry malby, grafiky, kresleného a loutkového filmu
1968–1970
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, odborný asistent v ateliéru užité malby
1945–1950
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, asistent v ateliéru Františka Muziky
Ceny:
1973
titul Zasloužilý umělec
1971
Zlatá medaile, Biennale Internazionale d´Arte, Florencie
1968
Čestné uznání od Ministerstva kultury za spolupráci na Expo 67 v Montrealu
1966
Cena Václava Hollara
Folkwang Presse-Preis 66 za grafiku, Essem
1965
Cena Marie Majerové
Zlatá medaile, IBA Lipsko
1959
Zlatá medaile, IBA Lipsko
Stříbrná medaile, IBA Lipsko
SKLENÁŘ Z.: Vzpomínání, Galerie Zdeněk Sklenář, Praha 2010.
ŠMEJKAL F.: Zdeněk Sklenář, Odeon, Nakladatelství krásné literatury a umění, n.p., Praha 1984.
BYDŽOVSKÁ L.: Malířské dílo Zdeňka Sklenáře, diplomová práce, filozofická fakulta Karlovy Univerzity, Praha, 1981.
ŘEHÁKOVÁ N.: Zdeněk Sklenář– obrazy 1936–1966, diplomová práce, filozofická fakulta Karlovy Univerzity, Praha 1971.
SIBLÍK J.: Zdeněk Sklenář a kniha, Nakladatelství československých výtvarných umělců, Praha 1965.
VACHTOVÁ L.: Starý mistr, zasloužilý kacíř (Zdeněk Sklenář V Domě U Zvonu), in: Art+Antiques, č. 3, 2010, s. 10–17.
SKALICKÝ A.: Zdeňka Sklenáře-učitel a mág českého moderního manýrismu, in: Panorama, 1980, č. 3/4, s. 50–51.
DVOŘÁK F.: Práce Zdeňka Sklenáře v Okresním vlastivědném muzeu v Šumperku, Vlastivědný sborník Severní Morava XXXIX, 1980, S. 80.
DVOŘÁK F.: Zdeněk Sklenář, Vlastivědný sborník Severní Morava XXXIX, Šumperk 1980, s. 32–39.
KOHOUTEK J.: Zasloužilý umělec Zdeněk Sklenář-obrazy, kresby, grafika, katalog výstavy, Ústřední kulturní dům železničářů, Praha 1980.
PAZDEROVÁ E.: Zdeněk Sklenář, in: Výtvarná kultura II, 1978, č. 4, s. 43–49.
ŠMEJKAL F.: heslo Zdeněk Sklenář, Encyklopedie českého výtvarného umění, Praha 1975, s. 460–461.
HOFFMEISTEROVÁ J.: Zdeněk Sklenář, in: Literární měsíčník, 1974, č. 10, s. 122–123.
DVOŘÁK F.: Leštinský rodák Zdeněk Sklenář, Průvodce kulturou Zábřeha XIII, 1975, s. 460–461.
SCHMIED W.: Zwei Jahrhunderte phantastischer Malerei, Berlin 1973, s. 346, 427.
ŘEZÁČ J.: Zdeněk Sklenář, in: Typografia, 1973, č. 3, s. 105-106.
CRISPOLTI E.: L´Informale, in: Storia e poetica, vol. 1, Roma 1971, s. 577–579.
VACHTOVÁ L.: Sklenářův svět knihy, in: Typografia, 1973, č. 3, s. 105–106.
VACHTOVÁ L.: Zdeněk Sklenář-malíř a kniha, katalog výstavy, Mladá fronta, Praha 1970.
VACHTOVÁ L.: Návrat starého mistra, in: Výtvarná práce, 1870, č. 10, s. 2.
HLAVÁČEK L.: Sklenářova pocta knize, in: Výtvarná práce XVII, 1970, č. 25, s. 26.
VACHTOVÁ L.: Na okraj, in: Výtvarné umění XVI, 1966, s. 349.
VACHTOVÁ L.: Zdeněk Sklenář, in: Vita cechoslovacca, 1966, č. 5, s. 16.
PADRTA J.: Der Illustrator Zdeněk Sklenář, in: Universum 1967, č. 3, s. 50–63.
MRÁZ B.: Possurealistický okruh pražské umělecké školy, in: Výtvarné umění, 1966, č. 6–7, s. 313.
MÍČKO M.: Profil jedné generace, in: Výtvarné umění, 1966, č. 6–7, s. 269–270.
BROŽKOVÁ L.: Zdeněk Sklenář a kniha, in: Výtvarná práce, 1966, č. 2, s. 10.
KOTALÍK J.: Obrazy a písmo, in: Literární noviny XV, 1966, č. 4, s. 10.
VACHTOVÁ L.: Zdeněk Sklenář – obrazy a kresby, katalog výstavy, Oblastní galerie v Liberci, Liberec 1965.
KOTALÍK J.: K diskuzi o tzv. imaginativním umění, in: Umění XVIII, 1965, s. 438.
ŠMEJKAL F.: Imaginativní malířství, in: Umění XIII, 1965, s. 456.
ŠMEJKAL F.: Návrat Zdeňka Sklenáře, in: Výtvarná práce XIII, 1965, s. 6.
PADRTA J.: Obrazy a písmo, katalog výstavy, Špálova galerie, Praha 1965–1966.
PADRTA J.: Kaligrafie, písmo a znak v obrazech Zdeňka Sklenáře, in: Výtvarné umění XV, 1965, s. 289–299.
PADRTA J.: Zdeněk Sklenář. Ilustrace, kresby, grafika, katalog výstavy, Kulturní dům, Ústí nad Labem 1965.
PADRTA J.: Ilustrátor Zdeněk Sklenář, in: Knižní kultura II, 1965, č. 4, s. 149-157.
PADRTA J.: Malířova minulost a dnešek, in: Kulturní tvorba III, 1965, č. 27, s. 13.
NOVÁK L.: České malířství po roce 1945, in: Výtvarné umění XV, 1965, s. 333–337.
LAMAČ M.: Labyrint Zdeňka Sklenáře, in: Literární noviny XV, 1965, č. 26, s. 5.
HLAVÁČEK L.: Malíř snu i skutečnosti, in: Mladá fronta XXI, 18. 6. 1965, s. 4.
BROŽKOVÁ L.: Barva a štětce – nástroje básníka (o kresbách a ilustracích hovoříme s malířem Zdeňkem Sklenářem), in: Lidová demokracie, 13. 6. 1965, s. 5.
VACHTOVÁ L.: Zdeněk Sklenář v Ústí n. Orlicí, in: Výtvarná práce XII, 1964, č. 7, s. 12.
POHRIBNÝ A.: Autor kreseb tohoto čísla Zdeněk Sklenář, in: Zlatý máj VIII, 1964, č. 5, s. 233–234.
PEČÍRKA J.: Vybrané obrazy a kresby Zdenka Sklenáře, katalog výstavy, JPK ROH, Ústí nad Orlicí, 1964.
SIBLÍK J.: Wu Čcheng-en, Opičí král, in: Hollar XXXIII, 1963 č. 2, s. 90-91.
BROŽKOVÁ L.: Čínské ilustrace Zdeňka Sklenáře, in: Výtvarná práce X, 1962, s. 4.
VACHTOVÁ L.: Zdeněk Sklenář, in: Neue Werbung VII, 1960, č. 11, s. 26–27.
TOMEŠ J.: Zdeněk Sklenář, in: Výtvarné umění X, 1960, s. 315-320.
SEYDL Zdeněk: Zdeňkovi Sklenářovi poleva na dort a padesát svíček, in: Kultura IV, 1960, č. 5, s. 2.
HLAVÁČEK J.: Zdeněk Sklenář, in: Tvar XI, 1960, č. 1, s. 3–13.
ŘEZÁČ Jan: Na skok v ateliéru u Zd. Sklenáře, in: Kultura III, 1959, č. 5, s. 6.
LAMAČ M.: Les arts dans la Tchécoslovaquie d’aujourd’hui, Prague 1958.
VACHTOVÁ L.: Zdeněk Sklenář, in: Tvar VIII, 1956, č. 10, s. 316–317.
TOMAN P.: Nový slovník československých výtvarných umělců II, Praha 1950, s. 454.
RABAN J.: Dohaslé sny minulosti, in: Kulturní politika, 1948, č. 59, s. 7.
MRKVIČKA O.: Úvod ke katalogu výstavy ve Vilímkově galerii, Praha 1948.
MRKVIČKA O.: K obrazům Zdeňka Sklenáře, in: Lidové noviny, 31. 10. 1948, s. 7
KOTALÍK J.: Moderní československé malířství II, 1947, č. 3, s. 205.
PECHÁČEK J.: Výstava Zdeňka Sklenáře, in: Národní osvobození XVII, 7. 4. 1946, č. 84, s. 4.
PEČÍRKA J.: Zdeněk Sklenář, katalog výstavy, Topičův salon, Praha 1947.
HLAVÁČEK J.: Tanečnice, zátiší a města Zdeňka Sklenáře, in: Rudé právo, 1946, č. 90, s. 4.
HLAVÁČEK J.: Zdeněk Sklenář, in: Svět v obrazech II, 1986, č. 14, s. 5.
HASALOVÁ V.: Malířův pohled do života věcí, in: My 46, 1946, č. 14, s. 5.