V letech 1961-1966 studovala u prof. A. Kybala v textilním ateliéru na VŠUP v Praze. V první polovině 60. let se orientovala na konstruktivní geometrickou malbu, seriální obrazy struktur z drobných geometrických elementů. Ve své rané volné tvorbě zpracovávala na obrazech a objektech strukturální princip atlasové vazby. Bodová struktura seriálních obrazů z pol. 60. let, kterou používala i později v 80. letech s králičími motivy, přímo vychází ze způsobu kreslení textilní matrice. Sledovala tak konstruktivní proud české geometrické abstrakce, která se představila na výstavách Konstruktivní tendence (1966) či Nová citlivost (1968). Konstruktivní geometrickou malbu rozvinula koncem 60. let do prostoru reliéfními obrazy a geometrickými objekty, na přelomu 60. a 70. let i do volné krajiny v land artových akcích s hudebníky Primitives Group a Plastic People a okruhem Křížovnické školy. Podílela se na výtvarné koncepci koncertů. V roce 1969 proběhla ve Špálově galerii klíčová výstava Seno-sláma (v rámci přehlídky Někde něco B. a J. Kolářových), odsouzená pro svou „zvrhlost“ médii i většinou výtvarné obce. Pro tuto akci a pro uměleckou aktivitu bratra Martina Jirouse nesměla po dlouhá léta vystavovat.
V období 1969 – 1972 sice realizovala několik akcí v mimogalerijních prostorech i v otevřené krajině, ovšem jinak jí bylo veřejné působení na dlouho znemožněno. Zabývá se parafrázemi a citacemi ikonografie středověkých tapisérií. Na starých tapisériích také objevila motiv králíka, který se stal jejím průvodcem a hlavním námětem tvorby. Králíka zkoumá coby nositele rozmanitých historických a kulturních kontextů, ale zároveň si pohrává s jeho podobou coby oblíbeného domácího zvířete. Na počátku 80. let začaly vznikat série obrazů, v nichž je malovaný obrys králíka mnohokrát opakován v seriální struktuře, jejímž východiskem je opět atlasová vazba. Strukturu tvořilo nejčastěji střídání králíků dvou různých barev. Několikaletou intenzivní práci na malovaných strukturách s mnoha stovkami králičích figur vystřídaly dynamické razítkové obrazy, v nichž množství králíků plulo v kruhových a spirálovitých od středu k okraji. Jiné kresby, na nichž pracovala s živým králíkem, byly tvořené barevnými stopami králičích tlapek, které autorka kombinovala kresbami siluet králíka pomocí psaného textu, tematicky se vztahujícímu ke králíkovi.
Dalším materiálem se staly překopírované archeologické a vědecké kresby nebo keramické značky. Důmyslnou manipulací jednotlivých znaků nebo částí došla znovu ke geometrické struktuře, tentokrát však podmíněné vnitřním dějem, estetickým nebo citovým prožitkem. Tato metoda vycházela z principu programování; převáděla fotografické či reprodukční gesto na rituál malby. Odkrývání symbolů starých kultur a jejich propojování ukázalo kosmické síly i přírodní zákonitosti, interpretované v charakteristických kompozicích v dalších pracích, založených na symbolice principů jin a jang.
Od 90. let se soustřeďovala na konceptuální průzkum mytologických významů králíka, na symboly čínské mytologie a na tvarové elementy, které nacházela v archeologických kresbách.
Studia:
1960-1966 Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha
Po maturitě se vyučila tkadlenou v Bytexu v Rumburku
Ševčíková, J., Ševčík, J., Jirousová, V.: Zorka Ságlová. Katalog. Galerie umění, Karlovy Vary 1990.
Milena Lamarová, Zorka Ságlová 1965 - 1995, katalog, Litoměřice 1995
Liška, P.: Zorka Ságlová. Katalog. Kant, Praha (nedat.)
Knížák, M., Valoch, J., Pokorný, M.: Zorka Ságlová. katalog, NG v Praze, Praha 2006.
Padrta, J.: L’art councret. In: Opus international 1968, č. 9.
Lamarová, M.: Variace na zrcadlení. In: Výtvarná práce 1969, č. 12-13.
Chaloupecký, J.: Umění v našem věku. In: Výtvarné umění 1970, č. 2.
Jirous, I.: Pocta G. Obermanovi. In: Výtvarná práce 1970, č. 7.
Chaloupecký, J.: Letter from Prague. In: Studio international 1970, č. 925.
Ševčíkovi, J. a J.: Realita a skutečnost. In: Výtvarná kultura 1990, č. 3.
Šmejkal, F.: Návraty k přírodě. In: Výtvarná kultura 1990, č. 3.
Jirousová, V.: K výstavě Zory Ságlové. In: Ateliér 1990, č. 14.
Kybalová, L.: Alternativy české a slovenské tapiserie. Katalog. Galerie UVU a SVÚ, Brno 1991.
Šedá cihla 35/1992. Katalog. Galerie Klatovy-Klenová, 1992.
Hůla, J.: Dopis z Prahy, 12. 9. 1992. In: Profil súčasného výtvarného umenia 1992, č. 18-19.
Příběhy bez konce. Katalog. Moravská galerie, Brno 1993.
Čihíková-Noshiro, V.: Máš toho králíka ráda? In: Ateliér 1992, č. 24.
Jirousová, V.: Velký malý králík. In: Výtvarné umění 1993, č. 1.
Záznam nejrozmanitějších faktorů. České malířství 2. poloviny 20. století ze sbírek státních galerií. Katalog. Rada státních galerií České republiky, Praha 1994.
Kolektiv: Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Academia, Praha 1995.
Umění zastaveného času – Česká výtvarná scéna 1969-1985. Akce, koncepty, události. Katalog. České muzeum výtvarných umění, Praha (nedat.).
Nádvorníková, A.: Slovinec 1992-1994. Katalog výstav. Společnost přátel umění v Sovinci, Slovinec 1995.
Písmo ve výtvarném umění. Katalog. Polabská kulturní nadace, Kolín 1996.
Valoch, J.: Nejen králíci…In: Ateliér 1996, č. 4.
I. Nový zlínský salon 1996. Katalog. Státní galerie, Zlín 1996.
Lamarová, M.: Skládání a rozkládání Zorky Ságlové. In: Ateliér 1997, č. 11.
53. Bulletin Moravské galerie v Brně 1997. Moravská galerie a město Brno, Brno 1997.
Ars geometrica. Sborník. Výtvarná skupina Jiná geometrie pod záštitou NTM Praha a MK ČR, Praha (nedat.).
Kdo je kdo v České republice na přelomu 20. století. Agentura Kdo je kdo, Praha 1998.
II. Nový zlínský salon 1999. Katalog. Státní galerie, Zlín 1999.
Morganová, P.: Akční umění. Votobia, Olomouc 1999.
Snodgrass, S.: Report from Prague. In: Art in America, Apríl 2000.
Morganová, P.: Nové obrazy Zorky Ságlové. In: Ateliér 2000, č. 5.
Vaňous, P.: Femme fatale. In: Ateliér 2001, č. 9.
Třeštík, M. (ed.): Kdo je kdo. Osobnosti české současnosti. Agentura Kdo je kdo, Praha 2002.
III. Nový zlínský salon 2002. Katalog. Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín 2002.
Horáček, R.: O strukturách vizuálního myšlení. In: Ateliér 2003, č. 12.
Rusnáková, K.: „Vo co tady de?“ In: Ateliér 2003, č. 19.
Juříková, M.: Za Zorkou Ságlovou. In: Ateliér 2003, č. 25-26.
Potůčková, A.: Příběh o světle. In: Ateliér 2004, č. 2.
Kolektiv: Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-2004. Ostrava 2004.
Vaňous, P: Zorka Ságlová/ Polarity volného prostoru a klece, Art & Antiques, březen/2006, s. 82 - 83