Jiří Beránek se už od počátku své sochařské tvorby věnuje práci se dřevem. Krátce po skončení studia (v roce 1972) vzniká tvorba figurální. Jsou to výrazné expresivní figury, doplněné polychromií, v nichž se sochař odvolává k známým příběhům náboženské historie (Lotova žena, 1973, Salome, 1973). Figura je záměrně představena v torzu. Rozpad klasické formy je nahrazen biomorfními tvary, odkazující k barokní estetice, zrovna tak jako k některým směrům sochařství 20. století. Zároveň se začíná rozvíjet tvorba nefigurativní, v níž zkoumá geometrické tvarosloví (Krychle, 1973). V těchto dílech Beránek zkoumá vnitřní prostor sochy a prostorové vztahy a směřuje k abstrahovanému projevu. Zároveň se prohlubuje jeho smysl pro rustikální podobu formy, která provází celou jeho tvorbu. V 70 letech se objevují také sochy jako Babylonská věž (1974), Větrný kout (1974), Chýše (1975) či Skalní město (1979). V nich autor zkoumá svůj vztah k paměti místa a zabývá se konkrétní určeností prostředí. Jde o myšlenku „obydlené sochy“, v níž jako by byly zakódovány stopy dávných anonymních obyvatel. Na tuto linii navazuje i v dalších letech, třeba v dílech Truhla (1980), Vrstvy (1982), Kout (1982 a 1984), Vzkříšení (1990), Obětiště (1991), Horní patro (1994) a další. Od 70. let se také utváří Beránkův silný vztah k přírodě – ke krajině, kterou chápe také jako místo paměti. Beránek pochází ze zemědělské rodiny z jižních Čech a příroda a zem mu byly dány do vínku jako něco životně zásadního. Odtud pramení i příznačná zemitost jeho děl a jejich rustikalizace. Vlastní životní kořeny vedly autora například v roce 1975 k vytvoření zemního díla Chodba a také ke vzniku instalací v krajině, které používají přírodní materiály jako třeba větve, hlínu či trávu (Chýše, 1975, Vrstvy 1986 a 1990, Náhle opuštěné místo, 1987, Pád do přízemí, 1988, Bludiště, 1991, Jako nahý v trní, 1990). Jedním z vrcholů tendence, v níž Beránek pracuje se zemními materiály, byla výstava Přítmí paměti v Královském letohrádku v Praze v roce 1998. Letohrádek zaplnil autor instalací z rašelinových cihel. Jako topivo dobývali rašelinu Beránkovi předci v rodných Borkovicích. Prostor letohrádku se změnil v jakési sakrální místo, v němž Beránek uctil památku svých předků a v němž se mísila posvátnost a profánnost, archaičnost a přítomnost. Sugestivním způsobem vyjádřil myšlenku věčného koloběhu zanikání a zrodu a zpřítomnil věčnou živelnou energii kosmu. „Chudý“ materiál tak dostává v Beránkově pojednání nový smysl a mění se v mystickou matérii vypovídající o existenciální přítomnosti v našem životě. V 90. letech dospívá Beránek k monumentálním realizacím, za všechny zmiňme rozměrnou sochu Vzkříšení (1990). Autorovi se podařilo toto dílo umístit na rozlehlé náměstí v pařížské La Defénse. Vytvořil tak zajímavý střet: rukodělnou, rustikální práci konfrontoval s chladnou, odlidštěnou modernistickou estetikou perfekcionalistických, racionalistických mrakodrapů.
Jiří Beránek odkrývá svou tvorbou svět mýtů, které sahají hluboko do naší paměti. Ve své práci dochází k mytologizaci přírody a k jejímu prolnutí s pohanským či křesťanským kultem. S tím souvisí i jeho způsob tvorby: Beránek přijal venkovskou řemeslnou tradici práce se dřevem (sahající jistě až do pravěku) a vytvořil dílo svébytné kvality. Jiří Beránek svou prací se dřevem otevřel už v 70. letech nový prostor v tomto oboru. Jeho spektrum, zaměřené na rustikální tvorbu a inspiraci primitivním uměním, navázalo částečně na tradici českého řezbářství, částečně do něj vneslo nové impulsy, čerpající z celé škály moderního umění. Důležité je, že v Beránkově tvorbě nejde nikdy jen pouhou hru forem, ale o akcentaci duchovního poselství.
Jiří Beránek
Vzdělání:
1966-1972 Akademie výtvarných umění v Praze (V. Makovský a K. Lidický)
1961-1965 Střední odborná škola výtvarná v Praze
2006
Drobná plastika, Galerie Magna, Ostrava
2005
Tři sestry, Galerie U prstenu, Praha
2003
Museum Kampa, Praha
2000
Z kufru, Galerie Gambit, Praha
Nápoj pro tonoucího, Galerie Litera, Praha
1999
Hrad Klenová, Klenová
1998
Přítmí paměti, Letohrádek královny Anny, Praha
Galerie Gema, Praha
1997
Hrad a zámek, Jindřichův Hradec
Plastiky a kresby, Galerie Gema, Dům U dvou divých mužů, Praha
Slepá kolej, Galerie Via Art, Praha
1996
Sochy, Galerie MK, Rožnov pod Radhoštěm
1995
Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary
1994
Břevno v oku tvém, Galerie Litera, Praha
Galerie Gema, Praha
1993
Rané obrazy, objekty a sochy, Galerie ´60/´70, Praha
Naklonění, Galerie Via Art, Praha
1992
Kresby a malé plastiky, Galerie Litera, Praha
Kresby, Galerie Gema, Praha
1988
Kresby, Galerie Opatov, Praha
1985
Galerie Opatov, Praha
1983
Realizace ´83, Dvůr (Prostor a kresby), Galerie H náměstí 49, Kostelec nad Černými lesy
1979
Sochy, Divadlo v Nerudovce, Praha
Plastiky, Okresní vlastivědné muzeum, Šumperk
2011
Galerie Litera – rok dvacátý, Galerie Litera, Praha
2008
Moderní a poválečné umění, současné umění, fotografie, Galerie 5. patro, Praha
2007
Od sochy …: České sochařství 2. poloviny 20. století ze sbírek Galerie Klatovy / Klenová, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
2006
Doteky země, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Roudnice nad Labem
2005
Folklorismy v českém výtvarném umění XX. století, České muzeum výtvarných umění, výstavní prostory, Praha
Velikonoce, Galerie U prstenu, Praha
Exprese / Expressiveness, České muzeum výtvarných umění, výstavní prostory, Praha
2004
Za sklem, Ze sbírky Jaroslava Krbůška, Galerie Jiřího Jílka, Šumperk
Folklorismy v českém výtvarném umění XX. století, Výstavní síň Husova 19-21, Praha
Folklorismy v českém výtvarném umění XX. století, Státní galerie výtvarného umění v Chebu
olklorismy v českém výtvarném umění XX. století, Galerie výtvarného umění v Hodoníně
2002
Divočina – příroda, duše, jazyk, Galerie Klatovy / Klenová, Janovice nad Úhlavou
2000
6 + 1 Jiří Beránek, Václav Bláha, JIří Načeradský, Vladimír Novák, Ivan Ouhel, Jiří Sopko and Pavel Kraus, Czech Centre London (České centrum Londýn), Londýn
Barevná socha, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích
1999
6 + 1 Jiří Beránek, Václav Bláha, JIří Načeradský, Vladimír Novák, Ivan Ouhel, Jiří Sopko and Pavel Kraus, Schick Art Gallery, Skidmore College, New York
1998
…o přírodě…, České muzeum výtvarných umění, výstavní prostory, Praha
1997
Minisalon, Pražský hrad, Praha
Umění zastaveného času / Art when time stood still, Česká výtvarná scéna 1969-1985, Brno
Otevřený dialog / Open Dialogue, Kostel Zvěstování Panny Marie, Litoměřice
1996
Fineart ´96, Valdštejnská jízdárna, Praha
I. nový zlínský salon, Zlín
Slávnosť 25 kunstenaars uit Tsjechische en de Slowaakse Republiek, Venray, Venray
Špét, ábr doch, Niederösterreichischen Landmuseum, Vídeň
Praha Sheffield, City museum and Mappin Art Gallery, Sheffield
Umění zastaveného času / Art when time stood still, Česká výtvarná scéna 1969-1985, Praha
1995
Jiří Beránek, Vladimír Novák: Kresby, Galerie Gema, Praha
Jiří Beránek, Vladimír Novák, Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary
1994
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece: Menší formáty, Galerie Via Art, Praha
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece: U zdymadla, Mánes, Praha
Mánes Mánesu, Mánes, Praha
Jiří Beránek, Vladimír Novák, Karolinum, Křížová chodba, Praha
1993
Staré kresby – nové obrazy – jeden objekt, Středoevropská galerie a nakladatelství, Praha
Trojí dům: Jiří Beránek, Tomáš Švéda, Emauzy, Praha
1992
Česká kresba, Galerie R, Praha
Situace 92, Mánes, Praha
Barok a dnešek, Kostel Zvěstování Panny Marie, Litoměřice
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece: Kresby, Art Galerie, Žďár nad Sázavou
Přírůstky českého umění 20. století z let 1989-1992, Jízdárna Pražského hradu, Praha
1991
Šedá cihla 78/1991, Dům umění v Opavě, Opava
Šedá cihla 78/1991, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece: Český globus, Městská knihovna, výstavní sály, Praha
1990
Pocta umělců Jindřichovi Chalupeckému, Městská knihovna, Praha
Neoficiální. Umění Československa 1968-1989, Místodržitelský palác, Brno
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece: Kreslení, Galerie Fronta, Praha
Nová skupina: Členská výstava, Městská knihovna, Praha
Inoffiziell Kunst der ČSSR 1968 89, Museum der Stadt Regensburg, Regensburg an der Donou
Nová skupina: Členská výstava, Dům umění v Opavě
Czech Art in the Velvet Revolution, Nassau Country Museum of Art, New York
1989
Střední věk, Dům U Kamenného zvonu, Praha
10 Střední věk, Oblastní galerie výtvarného umění ve Zlíně
Középnemzedék / Střední věk, Budapest Galéria Kiállitóháza, Budapešť
1988
První výstava Volného seskupení 12/15 v Kolodějské jízdárně, Jízdárna, Koloděje, Praha
Forum 1988, Holešovická tržnice, Praha
Pět let Galerie H, Galerie H náměstí 49, Kostelec nad Černými lesy
Jeden starší – jeden mladší. Obrazy, sochy, realizace, Lidový dům, Praha
"8" – Jiří Beránek, Kurt Gebauer, Jozef Jankovič, Vladimír Kokolia, Karel Nepraš, Jiří Sobotka, Jiří Sopko, Laco Teren, Brněnské výstaviště, Brno
1987
Dablovky, Galerie H náměstí 49, Kostelec nad Černými lesy
30 výtvarníků v Lidovém domě, Lidový dům, Praha
1985
Jiří Beránek: Sochy: Vladimír Novák: Obrazy, Dům č.p. 39, Kaufferovský, Kostelec nad Černými lesy
Barevná socha, Galerie H náměstí 49, Kostelec nad Černými lesy
1984
Záznam o činnosti, Galerie H náměstí 49, Kostelec nad Černými lesy
Čtyřverší, Galerie H náměstí 49, Kostelec nad Černými lesy
1983
Obrazy a sochy, Obvodní kulturní dům Gong, Praha
Prostor, architektura, výtvarné umění, Výstaviště Černá Louka, Ostrava
Krabičky, Galerie H náměstí 49, Kostelec nad Černými lesy
1982
Setkání na tenisových dvorcích, Tenisové dvorce TJ Sparta Praha, Praha
Jiří Beránek, Václav Bláha, Vladimír Novák, Ivan Ouhel, Petr Pavlík: Obrazy, sochy, kresby, Galerie Fronta, Praha
1980
Člověk, Prostor člověka II., Městské kulturní středisko, Dobříš u Prahy
1978
Konfrontace, Mikrobiologický ústav ČSAV, Praha
1977
Tichá Šárka, Ateliér Magdaleny Jetelové, Praha