Tomáš Ruller

1957
Brno
Brno, Praha

Autor se věnuje tvorbě v reálném prostoru a čase. Vytváří multimediální performance, instalace, videa, architektonické realizace a divadelní výpravy. První etapa jeho tvorby spadá do období komunistického režimu, kdy se často dostával do konfliktu s vládní mocí a musel realizovat své projekty v neoficiálním prostředí.

V této době se zúčastnil mnoha akcí, výstav a sympozií „druhé“ kultury (Malostranské dvorky, Praha 1981, Symposium na chmelnici, Mutějovice 1983 ad.) Tato kultura byla specifická tím, že oficiálně nebyla ani zakázaná, ani povolená, ovšem permanentně jí hrozilo nebezpečí ze strany kontrolních a represivních orgánů. Už před začátkem svého studia na Akademii začíná Ruller rozvíjet svůj specifický přístup k tvorbě. Studoval sice klasické sochařství, což byla v té době jediná oficiální možnost, jak realizovat umělecká díla v trojrozměrném prostoru, nicméně se tomuto tradičnímu oboru velmi vzdálil. Sblížil se s aktuálními trendy západního umění, které často chápalo uměleckou tvorbu nikoli jako produkci artefaktů, ale jako časoprostorovou a mentální událost. Rullerův přístup ukazuje třeba akce – instalace Prášení na konci chodby (Brno, radnice, 1984). Autor zde spojuje více alternativních oborů: časovou a pohybovou akci (práci s vlastním tělem) a prostorovou instalaci. Stal se zde jakousi oživlou sochou: při akci se tělo pohybovalo v hromadě sypkého materiálu, po konci akce zůstal negativní otisk těla. Toto dílo má optické i haptické kvality. Výsledkem je forma, z níž by mohla vzniknout definitivní socha, což však nebylo autorovým záměrem. Poselstvím díla je jeho neukončenost, fragmentárnost, dějovost. Podobných metod autor využívá i jindy. Postupně začíná testovat technická média, fotografii a video. Tyto prostředky mu neslouží pouze k záznamu, ale využívá je i při akci samotné. Důležitá je zde opět časovost média.

Autor pojímá dílo a potažmo prostor jako čtyřrozměrný, obohacený o časovou dimenzi. Například video Mánes v Mánesu (video – enkaustika) využívá pohyblivého obrazu, který je však téměř překryt hmotou (vosku), jejíž primární vlastností je trvání. Autorova tvorba je na jednu stranu velmi konceptuálně náročná (našli bychom paralely s určitými filosofickými teoriemi) a na druhou expresivní a dramatická. Autor je zpravidla sám protagonistou svých akcí (v duchu body artu). Jeho sdělení se mohou zdá aktuální (třeba politická), ale hlavně jde o základní otázky ontologického charakteru (proto Rullerova tvorba připomíná alchymistické či kabalistické koncepty).

Vzdělání:
1976–1982 Akademie výtvarných umění Praha, ateliér sochařství

Workshopy, stipendia:
1991 SITU-ACTION (14-denní workshop) Kunstschoola, Örebro (S)
1992 PERFORMANCE ART, Janáčkova akademie muzických umění, Brno
1994 École des Beaux Arts, Poitiers (F)
1996 Haskell Indian University & University of Kansas, Lawrence (USA)
1997 School of Museum of Fine Arts, Boston, MA (USA)
State University of New York, Buffalo, NY (USA)
Art Institut & Exploratorium, San Francisco, CA (USA)
Xerox Research & Interval Research, Palo Alto, CA (USA)
1999 TECHNE & EROS (workshop) Media Institut, SFAI Santa Fe, NM, (USA)
Ocenění / Awards
1997 Artslink Grant, New York
1996 Arts America, Washington
1995 Artist in Residence, Atlanta
1990 Pollock Krasner, New York
Praxe / Pedagogické působení:
1993–1998 vedoucí Atelieru video-multimedia-performance FaVU VUT Brno
1995 habilitace docentem na VŠVU Bratislava
1998–2000 děkan FaVU VUT Brno
od 1998 vedoucí Atelieru performance-foto FaVU VUT Brno
od 1999 pedagog PhD studia VŠUP Praha
2001–2003 visiting artist & professor Akademie der Bildenden Kunste Mainz D; lecturer at New School New York; University of Tennessee Knoxville; Pasadena School of Design Los Angeles; University of California LA; Bedford College & Göethe Institut Atlanta; University of North Texas Denton; Haskell Indian University & University of Kansas Lawrence; School of Museum of Fine Arts Boston; State University of NY Buffalo; Art Institut & Exploratorium San Francisco; Xerox Research & Interval Research Palo Alto; École des Beaux Arts Poitiers; Kunstschoola Örebro; Universidad de Castilla La Mancha Quenca; TEI Athens; Akdeniz University Antalya, Listaháskóli Reykjavik; La Fragua, Belalcázar; Academy Guangzhou, Beijing, Hong Kong, Chengdu, Xi’an; Universidade de Aveiro; College of Art Dundee, Central Saint Martins London; Karlova Universita, AVU, DAMU Praha; JAMU a MU Brno
2003–2007 školitel PhD studia, vedl Otvorený ateliér a byl členem UR
od 2004 TIM, FF MU,  Brno
od 2010 KALD, DAMU, Praha 

Monografie, katalogy, publikace

2018
RULLER, T. 9 Questions. In 9 Questions. FADO. Toronto, Ontario, Canada: FADO Performance Art Center and Center for Orgchaosmik Studies, 2018. s. 69-69. ISBN: 978-0-9730883-4-2.
2017
Amy Bryzgel, Performance Art in Eastern Europe since 1960, Manchester 
Nathalie Blanc & Barbara Benish, Form, Art and the Environment - Engaging in sustainability, Routledge N.Y.
2015
RULLER, T. Umění být v obraze. In Akce a reakce. Performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. s. 126-137. ISBN: 978-80-244-4619- 6.
Pavlína Morganová, Procházka akční Prahou: Akce, performance, happeningy 1949–1989
2014
RULLER, T. How we teach performance art / University courses / Tomas Ruller. In How we teach performance art / University courses and workshop syllabus. Outskirts Press. United States of America: Outskirts Press, 2014. s. 149-156. ISBN: 978-1-4787-3194- 8.
2013
RULLER, T. Peripetie dokumentace (akčního umění). In Dokumentace umění. neuvedeno. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu UJEP, 2013. s. 103-128. ISBN: 978-80-7414-632- 9.
2010
Pavlína Morganová, Akční umění
2001
Rose Lee Goldberg, Performance Art - From Futurism to the Present, T&H London / N.Y. 
Akce-prostředí 1974-1989, monografický katalog, Host, Brno
Performance since 1960 - Abrams New York (USA)
Performance-Ritual-Process - Prestel Munich 1993
4 Czech Artists - Hocherl Verlag Munich 1993
Europa Europa cat. vol. 2 Bonn 1994

Články, média, internet

Zavadil, Karel: Tomáš Ruller, rozhovor, Art and Antiques, duben 2006, s. 54-65.
José Pijoan, Dějiny umění/12, Praha 2002
Performance Art, T&H London 2001
Rose Lee Goldberg, Performance since 1960, Abrams New York 1998
Výtvarné umění 4/91, 4/94, 3-4/95, 1-2/96
Nicola Hodges, Performance 90’s. Art & Design London 1994
Christoph Brockhaus, Europa Europa. Bonn 1994
Neue Bildende Kunst2/94
Ingeborg Lindemann, 4 Czech Artists. München 1993
Elisabeth Jappe, Performance-Ritual-Prozes, München 1993
Igor Zhoř, Proměny současného umění. Praha 1992
Artforum 82/91
High Performance 30/91
News Week 43/89, 13/90
Architecture Sept. /89
Manfred Schneckenburger, Documenta 8, Kassel 1987

Samostatné výstavy

2018
Perform-Made – Udržitelné záblesky, GHMP

2017
Perform-Made / Odolné okamžiky, Dům umění, Brno

2003
Tomáš Ruller: Na lásky čas / Of Love’s Time, Moravské uměleckoprůmyslové muzeum, Brno

1999
Reálná virtualita, Galerie Mánes, Praha

1995
Dis-Play, Galerie Behemót, Praha
Telepresence, Chassie Post Gallery, Atlanta

1994
Světlo pro Behemót, Galerie Behemót, Praha
Wechselspiel, Kunstraum, Mnichov

1992
N.Y. Still, Feldman Gallery, New York
Kunstraum, München

1990
Akce – Místa, Galerie d, Praha
P.S.1 Museum, New York

1989
Reklama, Drogerie zlevněné zboží, Brno

1988
72 hodin, Junior klub Na chmelnici, Praha

1987
Prezentace, Galerie mladých, Brno

1974–1989 cca 100 performances – after 1990: PS 122 & New School, New York; LACE Los Angeles; Camerawork San Francisco; Performance festival, Cleveland; Le-lieu Quebec; Centre Georges Pompidou, Paris; Ludwig Forum, Aachen; Moltkerei Köln; Belouard Bollwerk, Fribourg; CGAC Santiago de Compostela; Opera Tel Aviv; Oxford & Derry; Museum Fukui; Fokus Lodž Biennale; POST Los Angeles; Live Action Gotteborg, Séte, Guangzhou; In’fr’action Biennale Venice, Beijing, Hong Kong, Chengdu, Xi’an, Mexico City, etc.

Skupinové výstavy

2015
Performancear ó Morir, Norogachi Chihuahua
Sweet Sweet PQ Praha
Embodied Action Hong Kong

2012
PerformanceLab, bb7 Linz

2011
Recyklace, Galerie NoD, Praha
Malamut Ostrava

2010-2011
Dialog 21, Galerie Califia, Horažďovice
Black Market International Lublin a Warszawa

2009
Crossroads, Centre for Contemporary Art Warszawa

2008
Kalendáře pro Jindru Štreita, Galerie Smečky, Praha
Nechci v kleci! / No cage for me!, Muzeum umění Olomouc, Olomouc

2007
Tschechische Aktionskunst der 1960er bis 1990er Jahre / České akční umění 60. – 90. let, Tschechisches Zentrum Berlin (České centrum Berlín), Berlín (Berlin)

2006
Dílna 2006, Zámek Mikulov, Mikulov

2004
Ejhle světlo / Look Light, Jízdárna Pražského hradu, Praha

2003–2004
Ejhle světlo / Look Light, Moravská galerie v Brně, Brno

2003
Prazdroj české kultury. Umění inspirované pivem, Mánes, Praha
Svět jako struktura, Struktura jako obraz, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
Minisalon, Centre tchèque Paris (České centrum Paříž), Paříž (Paris)

2002
Objekt – objekt: Metamorfózy v čase / Object – object: Metamorphoses in time, Pražákův palác, Brno

2001
Objekt – objekt: Metamorfózy v čase / Object – object: Metamorphoses in time, Dům U Černé Matky Boží, Praha

2000
Schenkungen, Museum Bochum, Bochum

1999
Brno – Vídeň – Praha, Dům umění města Brna, Brno
Trans Globe, Mánes, Praha
Techne & Eros, Media Institut Santa Fe

1998
Veřeje, Galerie Sýpka-Vlkov, Osová Bítýška
Tělo a fotografie / Body and Photography, Salmovský palác, Praha
Minisalon, Bibliotheque Royal de Belgique, Brussels (Bruxelles)

1997
Jitro kouzelníků, Národní galerie – Veletržní palác, Praha
Body Imaging, Exploratorium San Francisco

1996
Performance Art, Culture & Pedagogy, Penn State University

1994
Video art ’94: Příroda v pohybu, Mánes, Praha

1993
Šedá cihla, zámek Klenová/galerie Klatovy
Gabriel, Kokolia, Mainer, Ruller, Zámek Mělník

1991
Umění akce, Mánes, Praha

1990
Kafka, Kokolia, Ruller, P.S.1 Museum, New York
Otevřený dialog, Kunstlerforum, Bonn

1989
DIALOG PRAHA / LOS ANGELES, Lidový dům, Praha

1988
GENERACE 80′ let, Galerie hlavního města, Praha

1987
OUT OF EASTERN EUROPE – PRIVATE PHOTOGRAPHY, M. I. T., Chicago, San Francisco, Cambridge, New York

1983
Symposium na chmelnici, Mutějovice

1981
Malostranské dvorky, Galerie v Nerudovce, Praha

1979
Čtyři z Prahy, Galerie Wielka, Poznaň

Další realizace

Architektonické realizace (výběr):
1979–1984
UMĚLÁ KRAJINA, přehrada Dalešice (& K. Rechlík)
1982–1983
NÁVRAT K ŽIVLŮM, rozptylová loučka, hřbitov Bítov
1984
PANYCHIDA, obřadní síň, hřbitov Brno-Židenice
1984–1985
DĚTSKÉ HŘIŠTĚ, Slovanský ostrov, Praha
1988–1989
BRÁNA, Spalovna, Brno

Divadelní výpravy (výběr):
1982
DIVADLO V POHYBU II., Divadlo na Provázku, Brno
1983
LABYRINT, J. A. Komenský/Ludvík Kundera, DNP, Brno
1984
ŠAŠEK A KRÁLOVNA, Boleslav Polívka, DNP, Brno
1985
ZKÁZA HLAVNÍHO MĚSTA, bratři Strugačtí, DNP, Brno
1986
BOŽSKÁ KOMEDIE, Dante Alighieri, DNP, Brno

Zastoupení ve sbírkách

Maximal Art Gallery, Poznaň
M. I. T. Archive, Cambridge
Projects UK, Newcastle
Museum of Fine Arts, Houston
Kunstmuseum, Bochum
Tacke sammlung, München
A.S.A. Art servis, Köln
Národní galerie, Praha
GHMP, Praha
Moravská galerie, Brno